کد خبر: ۱۵۵۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
تولیت حرم شاهچراغ(ع):

اسلام به دنبال جامعه عدالت‌محور بدون دروغ و فساد است

کلانتری گفت: هدف سیاست و حاکمان سیاسی در اسلام این است که یک جامعه خوب و عدالت محور که در آن فساد و دروغ نباشد، ساخته شود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه،حجت الاسلام والمسلمین  ابراهیم کلانتری  تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)در هشتمین جلسه از سلسله مباحث با موضوع "ولایت فقیه" در سالن شهید آیت الله دستغیب حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) در پاسخ به سوالی درباره روایتی از امام محمدباقر (ع) که می فرماید "ولایت برتر است، زیـرا ولایـت کـلیـد نماز و زکاة و حج و روزه اسـت." افزود: این ولایت دلالت بر حاکمیت سیاسی دارد، نکته ای که باید درنظر گرفت این است که به عرصه سیاست نباید محدود نگاه کرد.

وی افزود: امام خمینی(ره) می فرماید "والله اسلام تمامش سیاست است".  عبادی ترین عمل مسلمین، نماز است، حال اگر این عمل به قصد قرب الهی نباشد، باطل است.

 کلانتری گفت: هدف نماز نیز این است که ظلم و فساد و فحشا نکنیم و دروغ نگوییم؛ پس این نماز، همان کار سیاست را انجام می دهد.

 تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)افزود: هدف نماز، انسان سازی است و هدف سیاست هم در اسلام، به راستی همین است، سایر اعمال عبادی اسلام هم سیاسی هستند، مانند روزه، حج و زکات؛ اسلام واقعی همه چیزش سیاست است؛ سیاست به معنای هدایت جامعه و شهروندان به سمت کمال و انسانیت.

وی در این جلسه همچنین به کاربرد واژه ولایت به معنای حکومت، در روایات اشاره کرد و گفت: بر اساس آنچه گذشت ولایت در مبحث ولایت فقیه مترادف با حکومت است و اسم فاعل آن می شود «والی»، یعنی حاکم، اکنون این پرسش مطرح می شود که در روایات رسیده از اهل بیت علیهم السلام، آیا ولایت به معنای حکومت و سرپرستی اداره امور جامعه به کار رفته است؟

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش گفت: گرچه برخی از نویسندگان بر این باورند که واژه ولایت هیچ گاه به معنای کشورداری و حکومت به کار نرفته است، اما حقیقت آن است که این واژه افزون بر لغت و فقه در لسان اهل بیت (ع) نیز به وفور در معنای حکومت داری و اداره جامعه به کار رفته است.

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی های ولی صالح این است که همچون سکان دار یک کشتی، جامعه را به سمت فلاح و رستگاری سوق می دهد ولو اینکه داخل این جامعه، آدم های فاسد و فاسق هم باشند، زمانیکه حاکمیت در دست ولی خدا باشد، حرکت کلی جامعه به سمت خدا است.

 کلانتری ادامه داد: اینکه امام محمدباقر (ع) فرمودند: ولایت افضل است، به همین دلیل است. ولایت در این روایت ، نه از نوع تکوینی و نه تشریعی است، بلکه به معنای هدایت کردن جامعه به سمت اهداف الهی است و به عبارت دیگر، حاکمیت سیاسی است.

 تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) گفت: در اسلام، حاکمیت سیاسی، به معنای سیاست بازی و دغل بازی معنا نمی شود.

وی با اشاره به دیدار رئیس و معاون وقت ساواک در آستانه آزادی امام خمینی(ره) از زندان که در جلد ۹ صحیفه امام اشاره شده است، یادآور شد: رئیس وقت ساواک معتقد بود که سیاست عبارت از دروغ گفتن، تقلّب، خُدْعَه و فریب است.

تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) خاطرنشان کرد: در نگاه اسلام و امام، آن سیاستی که توام با نیرنگ و خدعه است، شایسته همان حاکمان و مسئولان فریب کار و ظالم است. در نگاه امام خمینی(ره)، سیاست به معنای هدایت مادی و معنوی جامعه به سمت کمال و فلاح است که این مختص به انبیا و اولیاء است و به تبع آنها علمای بیدار اسلام. اسلام نیز برای همین آمده است؛ هدایت جامعه به سمت خدا، خیر و رستگاری.

روابط عمومی این آستان مقدس از عموم علاقه‌مندان، به‌ویژه دانشجویان دانشگاه ها و طلاب حوزه های علمیه برای شرکت در این جلسات، دعوت کرده است.

انتهای پیام/ف

 
 


منبع: ایرنا
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان