کد خبر: ۱۵۵۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۱ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
پیگیری شیرازه به ثمر نشست؛

نصب و راه اندوزی مولدهای تامین برق منطقه کورده و دژگاه فارس

مدیر عامل برق منطقه ای فارس در حاشیه نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور های جدید در منطقه کورده خبر از موفقیت آمیز بودن این اقدام داد و گفت : تلاش شبانه روزی برای نصب مولدهای تامین برق منطقه کورده و دژگاه فارس به بار نشست.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، اواسط خرداد ماه سال جاری بود که عده ای از اهالی روستای کورده در تماس های تلفنی و ارسال پیام به سامانه مردمی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه خواستار پیگیری مشکل قطعی برق در چند روستای شهرستان خنج شدند.

مردم روستاهای ذکرشده از ضعیف بودن برق در محل سکونت خود گلایه نموده و گرمای طاقت فرسا و سوختن لوازم برقی را از معضلات این روستا اعلام کردند.

در خصوص پیگیری این مطالبه مردمی به سراغ اسفندیاری سرپرست فرمانداری شهرستان خنج رفتیم اما وی تنها به یک جمله اکتفا کرد و گفت: مشکل به وجود آمده نرم افزاری می باشد و در حال رایزنی با برق منطقه ای فارس هستیم.

شیرازه این موضوع را با مسئولان برق منطقه ای فارس در میان گذاشته و خواهان رسیدگی به مشکل شد. چند روز بعد یعنی ۲۸ خرداد ماه طی تماس تلفنی با سیاوش چترسیماب مدیر خدمات مشترکین برق فارس، گزارشی در شیرازه منتشر شد.(ظرف دو روز آینده مشکلات برق روستای کورده رفع می شود/ قطعی برق به دلیل مشکل نرم افزاری است) که خبر از نصب دو ژنراتور در منطقه ذکر شده می داد.

اکنون پس از گذشت ۲ ماه یدالله حقیقی مدیر عامل برق منطقه ای فارس در حاشیه نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور های جدید در منطقه کورده خبر از موفقیت آمیز بودن این اقدام داد و گفت : تلاش شبانه روزی برای نصب مولدهای تامین برق منطقه کورده و دژگاه  فارس به بار نشست.

 وی افزود: تلاش شبانه روزی برای تامین برق همه مناطق استان  فارس و جنوب کشور برای ما یک اولویت است و در این راستا از همه ظرفیت های قانونی استفاده می شود تا شهروندان و روستاییان در بهترین شرایط تامین برق دایم و تثبیت شده باشند.

حقیقی با اشاره به اینکه تابستان پرمصرف و با تنش تامین برق را در حال سپری کردن هستیم اضافه کرد : امسال علاوه بر تامین برق مشترکان خانگی که به عنوان یک ضرورت سعی شد از خاموشی در این مناطق جلوگیری شود ، برق واحد های صنعتی و واحدهای تولیدی نیز مورد توجه قرار گرفت و به عنوان یک اولویت به آن پرداخته شد.

مدیر عامل برق منطقه ای فارس با اشاره به آماری در تامین برق صنعتی کشور گفت : آن طور که آمارهای مستند از سوی توانیر اعلام شده است ، در سال گذشته به دلیل کمبود برق در شهرک‌های صنعتی، ۲ روز به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده ناچار به قطع برق بودیم که امسال واحدهای صنعتی شهرک ها تنها ۱۲ ساعت در هفته محدودیت در مصرف داشتند که می‌توانستند با استفاده از شیفت شب یا فعالیت در روز جمعه آن را هم جبران کنند. 

وی ادامه داد: ۴۴۰ واحد انرژی بر در کشور وجود دارد که عمدتاً از واحدهای بزرگ در بخش فولاد، سیمان، آلومینیوم و مس بودند که به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم تا این واحدها تعمیرات و یا تعطیلات خود را در طول سال به تابستان موکول کنند. این برنامه ریزی ها در استان فارس و جنوب کشور نیز بصورت دقیق انجام شده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: در همین بخش ما ۱۱.۴۴ درصد رشد برق مصرفی داشتیم که میزان رشد مصرف برق در بخش پتروشیمی ۳۰ درصد آلومینیوم کشور ۱۸ درصد، بخش فولاد کشور ۱۰ درصد و سیمان ۵۰۴درصد نسبت به سال گذشته رشد مصرف برق داشتند. در عین حال ضرورت داشت تامین برق مشترکان خانگی نیز در اولویت باشد و با نگاه ضرورت به آن پرداخته شده است که از جمله این موارد تامین برق منطقه کورده در شهرستان خنج است.

حقیقی ادامه داد : ساکنان منطقه کورده شهرستان خنج به علت طولانی بودن فیدر فشار متوسط به طول 120 کیلومتری با افت ولتاژ مواجه بودند ، از سویی چندین بار مناقصه توسعه این شرکت برگزار شد و با استقبال پیمانکاران و سرمایه گذاران مواجه نشد ، از این رو شرکت برق منطقه ای استان فارس تصمیم گرفت به صورت کوتاه مدت با تامین دو دستگاه مولد دیزل تامین برق این منطقه را انجام دهد.

شرح ماجرای نصب ژنراتورهای برق در کورده و دژگاه 

با تلاش مهندسان و متخصصان دفتر خدمات مشترکین برق منطقه ای فارس این دو مولد در خردادماه 1401در منطقه کورده شهرستان خنج نصب و راه اندازی شد ، در عین حال در این منطقه نوسان ولتاژ همچنان وجود داشت و یکی از مولدها در تیرماه گذشته آسیب دیده و به فوریت نسبت به تعویض این ژنراتور اقدام به عمل آمد و ژنراتور جدید جایگزین شد و برای پشتیبانی از این دو مولد از سوی شرکت برق منطقه ای استان فارس ژنراتور سومی تامین و نصب گردید و آماده است در صورتی که مشکلی پیش آید این ژنراتور هم به مدار آید و خوشبختانه مشکل افت ولتاژ منطقه کورده تا حدودی حل شده است.

برنامه ریزی های بلند مدت و کوتاه مدت 

برق منطقه کورده و دژگاه اکنون وضعیت مناسب و پایداری دارد و ژنراتورها متصل به شبکه 20 کیلوولت سراسری متصل هستند  و بصورت موقت مشکل مرتفع شده و باتوجه به اینکه حل مشکل به صورت کوتاه مدت بوده است و برنامه ریزی شده تا در سال آینده با احداث یک پست 132 ولت به 20 کیلوولت در روستای کورده مشکل به صورت همیشگی حل شود ، خط این پست آماده است و 60 کیلومتر از این خط از کنگان تا منطقه کشیده شده و مشکل تامین برق منطقه کورده با احداث این پست به صورت دائمی برطرف خواهد شد.

برای منطقه دژگاه هم اقداماتی انجام شده است ، منطقه دژگاه شامل تعدادی روستا است که با یک خط فشار متوسط تغذیه می شود ، خط 20 کیلوولت برای این منطقه قبلا کشیده شده است ولی چون هادی با سطح مقطع پایین است مردم منطقه دژگاه هم با مشکل افت ولتاژ روبرو بودند که شرکت برق فارس در این منطقه هم یک دستگاه مولد نصب کرد و با همین یک دستگاه تا حدودی مشکل حل شد اما شرکت به این موضوع اکتفا نکرد و مجددا یک دستگاه پشتیبان هم تهیه کرده و نصب شده و این دو مولد توان تولیدی خود را روی خط 20 کیلوولت که به شبکه سراسری وصل است تزریفق می کند.

خوشبختانه در منطقه دژگاه هم مشکل تامین برق و افت ولتاژ به صورت کوتاه مدت حل شده است ، در بلند مدت هم در این منطقه  با احداث  خط 20 کیلوولت از ایستگاه آتی الاحداث 132 کیلو ولت کورده و تقویت خط قدیمی تلاش می شود تا تامین برق منطقه دژگاه در یک فرایند همیشگی قرار گیرد و برق پایدار برای مردم تامین گردد.

انتهای پیام/س
نظرات بینندگان