کد خبر: ۱۵۵۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه فارس:

مساجد تاریخی بخشی از تاریخ، فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی ما هستند

صفری گفت: مساجد تاریخی بخشی از تاریخ، فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی ما هستند که گردشگری بوده وگردشگران زیادی را به خود اختصاص داده مثل مسجد وکیل ، مشیر ، نصیر الملک ،عتیق که در شهر سومین حرم اهل بیت قرار دارد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، بیست و یکم اوت هر سال که مصادف با 31 مرداد است، روز جهانی مساجد نامگذاری شده است.چون در سال 1348 در چنین روزی مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد.

 یک جریان مسیحی صهیونیستی در آمریکا شکل گرفته که اعتقاد دارد ویرانی مسجد الاقصی و ساخت معبد سوم سلیمان شرط ظهور حضرت مسیح (ع) است و الا ظهور نمی کند. بر پایه این اعتقاد مسجدالاقصی توسط اشغالگران صهیونیست به آتش کشیده شد.

فاجعه به آتش کشیدن مسجدالأقصی

ساعت هفت صبح پنج‌شنبه سی‌ و یکم مرداد سال 1348 هجری شمسی جنایتکاری اسرائیلی‌ به نام دنیس مایکل ولیم روهان به آستان مسجد‌الاقصی مسقف تجاوز کرد و آن را به آتش کشید. در این آتش‌سوزی، مساحتی نزدیک به 1500 مترمربع از مسجد در آتش سوخت. در این واقعه، منبر باستانی که شهید نورالدین محمود زنگی دستور ساخت آن را برای نصب در مسجدالأقصی داده بود، سوخت. این منبر همان منبری است که سلطان ناصر صلاح‌الدین یوسف ‌بن ایوب پس از اینکه قدس را به سال 583 ﻫجری از دست صلیبیان‌‌‌‍ آزاد کرد به مسجدالأقصی آورد.

مسجدالأقصی در اسلام، دومین مسجد به شمار می‌آید و از نظر درجه اهمیت، پس از مسجدالحرام و مسجد‌النبی قرار می‌گیرد. از آنجا که مسجدالأقصی قبله اول مسلمانان بوده، نزد مسلمین جهان از جایگاهی والایی برخوردار است. واقعه معراج پیامبر گرامی اسلام(ص) و نمازگزاردن دیگر پیامبران به امامت ایشان در مسجدالأقصی موجب شده تا محبوبیت این مکان مقدس نزد مسلمانان دوچندان شود.

به منظور گرامیداشت روز مساجد، بر پایه و جود مسجدهای تاریخی در استان فارس، گذری بر ظرفیت مذهبی شهر شیراز میزنیم.ظرفیتی که اگر خوب مورد توجه و استفاده قرار گیرد می تواند هم ترویج دهنده فرهنگ غنی مردم این دیار باشد و هم اقتصاد حوزه گردشگری را رونق بخشد. به طور مثال وجود مسجد نصیرالملک، وکیل، مشیر، عتیق و ...که هر کدام ویژگی بارزی دارند می‌توانند رونق بخش گردشگری مذهبی در فارس و حتی کشور باشند.

اما این امر مستلزم توجه بیشتر مسئولین به مساجد، استفاده بهینه از ظرفیت های آنها، برنامه ریزی های مدون جهت معرفی بهتر و بیشتر این اماکن می باشد. این در حالی است که برخی مساجد به جای تغییر رویکرد به سمت جذب حداکثری مردم به سوی این اماکن مذهبی، با تصمیمات غیر اصولی شهروندان را از این فضا دور می کنند.

به طور مثال برخی مساجد در شهر شیراز بعد از اقامه نماز بسته شده و تا بعد از نماز بعدی درب مساجد باز نمی‌شود در صورتی که ممکن است در این بازه زمانی افرادی باشند که  یا مسافرند و از شهر و استان دیگری به شیراز آمده اند و می بایست در ساعتی غیر از اقامه نماز به مسجد ورود کنند یا برخی افراد شاغل و کسبه که به هر دلیل امکان خواندن نماز در  اول وقت نبوده تمایل دارند در مسجد محل کار نماز را بخوانند اما معمولا با درب های بسته مساجد شیراز روبرو میشوند.

با توجه به این مشکلی که وجود دارد و به بهانه روز جهانی مساجد به سراغ حجت الاسلام رحیم صفری معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه فارس رفتیم .

وی با بیان اینکه بالغ بر ۴۸ مسجد تاریخی در استان وجود دارد که بیش از ۷ مورد آن در شهر شیراز است  افزود:مساجد هویت های اصلی شهر هستند که بعد از شهر های مقدس مشهد و قم، شیراز سومین شهری است که با وجود امام زادگان مساجد تاریخی زیادی را به خود اختصاص داده است.

صفری به معماری های زیبای  مساجد  که در شهر شیراز قرار دارد اشاره کرد و گفت: اگر از مساجد تاریخی شیراز بازدیدی داشته باشید مشاهده میکنید که با وجود معماری های فروان گردشگران زیادی را به خود اختصاص داده است.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه فارس در ادامه افزود:ما در سطح شهر شیراز و شهر های بزرگ چندین امامزاده شاخص داریم (شاهچراغ(ع)،سید علالدین  حسین (ع) است که این امام زاده ها بعد از نماز صبح باز است و تا ۱۲ شب که امکان این را دارد که هروقت بخواهند می‌توانند عبادت کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه  مساجد تاریخی بخشی از تاریخ، فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی ما هستند اظهار کرد:مساجد تاریخی ما گردشگری  بوده وگردشگران زیادی را به خود اختصاص داده مثل  مسجد وکیل ، مشیر ، نصیر الملک  ،عتیق که در شهر سومین حرم اهل بیت قرار دارد.

صفری با بیان اینکه در ایام نوروز امسال با افزایش بازدید گردشگران نسبت به سال اخیر رو به رو بودیم گفت: با توجه به دو سال اخیر که با وجود کرونا مسافرت بسیار کاهش یافته بود عید نوروز امسال با استقبال مسافران زیادی از مساجد تاریخی رو به رو بودیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ما گفت: اگر بخواهیم همه ساعته درب مساجد باز باشد به  خادمانی نیاز داریم که شش دانگ حواسشان باشد و قطعا هر خادم کار های دیگر هم دارد و امکان پذیر نیست. 

 صفری به یکی از عمده ترین دلیل باز نبودن مساجد در بعضی از ساعات روز  اشاره و تصریح کرد: یکی از عمده ترین مشکلات این است که مساجدی که در سطح استان وجود دارد با کمبود منابع همچنین درآمد روبرو هستند، اما ما مساجدی هم داریم که مشکلاتی نداشته و به دلیل وجود وقف اموال در مساجد با موردی رو به رو نبوده و همه ساعته درب مسجد باز است.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه فارس، مشکلات خادمین مسجد را یکی از علت های بسته بودن درب های مسجد در ساعاتی از روز دانست و گفت:میدانی باید روی این موضوع کار کرد و  یکی ار علت های دیگر  قرار داشتن امام زادگان در شهر است که اکثر مردم به این حضرات مراجعه میکنند.

وی در ادامه اضافه کرد: مردم با ورود به شهر شیراز جهت عبادت به امامزاده ها مراجعه کرده و نماز جماعتشان را می‌خوانند.


این مقام مسئول با ابراز تاسف گفت: با توجه به اینکه بیمه خادمین مساجد حذف شده و امکان به کار گیری خادم مسجد وجود ندارد که ما بتوانیم بیمه کنیم و این باعث شده کمتر کسی تمایل پیدا میکند که خادمی را بپذیرد.

صفری  در پایان صحبتی با متولیان مساجد داشت که بیان کرد: مرکز رسیدگی با امور مساجد،هیئت امنای مساجد ، پایگاه های مقاومت ، کانون های فرهنگی هنری که رکن های اصلی مسجد هستند اگر این متولیان با هم افزایی کرده و با تقسیم کار در کنار هم قرار گیرند می‌توانند یک مسجد را در طراز انقلاب اسلامی پیش ببرند.

سخن آخر اینکه:

 اگرچه هدف اصلی بنای مسجد، ایجاد مکان خاصی برای عبادت و راز و نیاز با خداوند متعال است و علت نامگذاری آن به مسجد این است که جایگاه سجده و تواضع در پیشگاه خداوند متعال است؛ اما نباید از جنبه‌های دیگر مسجد غافل گردید.

انتهای پیام/ف
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان