کد خبر: ۱۵۵۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱

چرا فارس از کسب رتبه تک رقمی در کنکور ۱۴۰۱ جاماند؟!

امروزه در کشور ما اکثر دانش آموزان یقین دارند که به دلیل وجود مشاوران و موسسه ها باید هزینه های زیادی پرداخته تا در کنکور موفق شوند اما چرا هرساله عده ایی از دانش آموزان با پرداخت هزینه های بسیار زیاد باز هم موفق در کنکور نشده و رتبه برتر نمیشوند؟
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، 11 مرداد ماه بود که اسامی رتبه برتر های کنکور امسال که تک رقمی بوده اند  در حالی معرفی شدند که با علامت سوال بزرگ برای استان فارسی ها همراه بود که چرا فارس نتوانست در میان رتبه های برتر گروه های مختلف جایی برای خود پیدا کند؟

این در حالی است که سال گذشته نیز همین اتفاق تکرار شد و فارس در سال ۱۴۰۰ نیز نتوانست در هیچکدام از گروه‌ها، در میان برترها جایگاه داشته باشد. 

اهمیت بررسی این موضوع و نگرانی‌ها و چالش‌های بسیاری از دانش‌آموزان که طی سال‌های اخیر وقت‌شان را برای کنکور گذاشتند به بهبود فضای آموزش و پایان نگرانی‌ها کمک شایانی خواهد کرد. 

امروزه در کشور ما اکثر دانش آموزان یقین دارند که  به دلیل وجود مشاوران و موسسه ها باید  هزینه های زیادی پرداخته تا در کنکور موفق شوند اما چرا هرساله عده ایی از دانش آموزان با پرداخت هزینه های بسیار زیاد باز هم موفق در کنکور نشده و رتبه برتر نمیشوند؟

 به همین دلیل جهت پیگیری وضعیت دانش آموزان و نقش  مشاوران تحصیلی در انتخاب رشته کنکور و دانشگاه و رتبه های برتر کنکور که استان فارس جزئی از آنها نبود خبرنگار این رسانه با رزاق خواجه زاده مشاور تحصیلی به گفتگو پرداخت.

وی با بیان اینکه  مشاور تحصیلی میتواند برای موفقیت دانش آموزان  نقش راهنما را داشته باشد گفت: در حال حاضر  دانش آموزان در مدارس مشاوره دارند البته متاسفانه در متوسته دو چند سالیست که حضور مشاور در این مقطع کم رنگ شده و است.

خواجه زاده  در ادامه افزود: آموزش و پرورش استان فارس سامانه ای دارد که قسمت عمده ای از نیاز های مشاوره ایی  دانش آموزان کنکوری را به صورت رایگان در اختیارشان قرار داده است همچنین وبینار ها و جلساتی که به صورت  حضوری و آنلاین در مدارس برگزار میشود میتواند به دانش آموزان کمک کند.

این مشاور تحصیلی با تاکید بر اینکه مشاوره کنکوری یک موضوع مهمی است که دانش آموزان به آن نیاز دارند تصریح کرد: دانش آموزان میخواهند مسیری را بروند که تجربه ای ندارند و برای اولین بار  میخواهد کنکور بدهد و بنابرین مشاوران میتوانند به عنوان راهنما باشند و چراغ راه را به آنها نشان دهند.

وی  با بیان اینکه دانش آموزان باید از تغییرات کنکور اطلاع پیدا کرده و از تمامی  مطالب  کنکور با خبر با شند  اظهار کرد: دانش آموزان باید برای کنکور آماده شوند و درس هایشان را به صورت کنکوری بخوانند و قطعا به مشاورانی نیاز دارند که تجربه داشته که کنار دانش آموزان باشد.

خواجه زاده با تاکید بر اینکه اصل حضور مشاور در کنار یک دانش آموز یک امر مسلم و امکان پذیر است بیان کرد: اما اینکه ما بیان کنیم که هر دانش آموز یک مشاوره خصوصی بگیرد و هزینه  هنگفتی پرداخت کند  مشکل است .

این مشاوره تحصیلی با بیان اینکه  در مدرسه دانش آموزان زیادی داشتیم که مشاوران ثابتی در خارج از مدرسه نداشته و باعث شد بسیار در کنکور موفقیت کسب کنند.

وی  در ادامه افزود: عاملی که باعث موفیت دانش آموز در کنکور میشود تلاش و کوشش دانش آموز است که دانش آموز زمینه های یاد گیری و پایه قوی در مدرسه داشته باشد که میدانیم بسیاری از  دانش آموزانی که در آزمون کنکور موفق میشوند مقطع تحصیلی دوره متوسطه دوم دهم، یازدهم، دوازدهم را خوب خوانده اند تا موفقیت کسب کردند.

این مشاوره تحصیلی  در ادامه  بیان کرد: هزینه های شاوره های تحصیلی  حساب کتاب نداشته و به صورت قانونی  سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تعرفه هایی دارد که  برای فوق  لیسانس  45 دقبقه 176 هزار تومان بوده و برای مدرک دکترا 207هزار تومان است که بر اساس نرخ 1401 است.

وی با بیان اینکه  در استان فارس اداره های  آموزش پرورش  مراکز دولتی مشاوره  را داشته که تعرفه بسیار کمی داشته و  دانش آموزان میتوانند چند جلسه مشاوره تحصیلی دریافت نمایند.

مشاور تحصیلی ناحیه یک شیراز در ادامه بیان کرد: اگر دانش آموزی توان مالی  جهت مشاوره نداشته باشد میتواند به مراکز مشاوره اداره های اموزش پرورش مراجعه کند اما دانش آموزان باید پیگیر باشند و از مدیران و مشاوران مدارس کمک بگیرند.

خواجه زاده گفت: متاسفانه هیچ نهادی نیست که حق دانش آموزان را بگیرد و از آنها دفاع کند.

وی در ادامه بیان کرد:در استان فارس  به خصوص در شهر شیراز بازار کلاس و مشاوره های کنکوری  و وجود موسسه ها و فضای آموزش و رقابت کنکوری را به سمت رقابت تجاری رفته و این  به روند آموزش و دانش آموزان  لطمه زده است.

خواجه زاده گفت: مشکلی نیست در کنکور رتبه برتر نداشته  همچنین در تراکم نمرات هم وضعیت خوبی در کشور نداریم  همچنین  تبدیل  فضای آموزشی ، درس ، رقابت آموزشی  به کسب کار رفته و تاثیر منفی روی دانش آموزان گذاشته است.

این مشاور تحصیلی در ادامه افزود:  طبیعتا دانش آموزانی داشتیم که با اعتماد به مدرسه و  مشاوران  رتبه های بسیار خوبی را کسب کرده اند همچنین البته ما یک برنامه حجیم برای کنکور نداریم  و بخشی از دانش آموزان باید برای شرکت در آزمون آزمایشی کنکور  به موسسه های مختلف مراجعه کنند.

وی در پایان گفت: دانش آموزان پشت کنکوری نگران نباشند چرا که  راه های مختلفی  برای آگاهی از مسیر کنکور و برنامه ریزی کنکور وجود دارد.

انتهای پیام/ف



برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان