کد خبر: ۱۵۵۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۱
کارشناس حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی مرودشت خبر داد:

مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای در باغ‌های مرودشت

اسماعیلی از ردیابی و مبارزه با آفت قرنطینه‌ای مگس میوه مدیترانه‌ای در باغ‌های این شهرستان خبر داد.
به گزارش سرویس اجتماعی شهرستان های شیرازه، ابوذر اسماعیلی کارشناس حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی مرودشت گفت: ردیابی این آفت با شروع تشکیل میوه در باغ‌ها از اردیبهشت در نقاط مختلف شهرستان آغاز شده است و تا پاییز ادامه دارد.

وی افزود: ردیابی آفت به روش مشاهده‌ای و نصب تله‌های جلب کننده فرمونی انجام شده است و تاکنون ۳۵ مورد تله فرمونی در نقاط مختلف شهرستان نصب و بررسی شده است.

کارشناس حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی مرودشت با تاکید بر این که براساس بررسی‌های انجام شده در زمان حاضر قسمت‌هایی از شهرستان به این آفت آلوده است، گفت: باغداران از جا به جایی میوه‌های آلوده به مناطق بدون آلودگی بپرهیزند که این امر وسعت آلودگی و دامنه خسارت آفت مگس میوه مدیترانه‌ای را در شهرستان افزایش می‌دهد.

اسماعیلی ضمن هشدار به بهره بردارن از آنان خواست، در صورت مشاهده آفت و علائم آلودگی، مبارزه تلفیقی ازجمله جمع آوری و معدوم کردن میوه‌های آلوده، شکار انبوه آفت با نصب جلب کننده تغذیه‌ای (پروتئین هیدرولیزات یا سراتراپ) و جلب کننده‌های فرمونی تری مدلور به تعداد کافی در باغ، مقدار لازم از یک حشره کش فسفره (مانند مالاتیون) در یک پنجم تا یک سوم روی تنه و شاخه‌های اصلی درختان باغ را در دستور کار قرار دهند.

وی تصریح کرد: باغداران ردیابی آفت را با استفاده از نصب کارت زرد در باغ‌های خود مد نظر قرار دهند، هر گونه ریزش غیر طبیعی که همراه با لهیدگی و تغییر رنگ لکه‌ای روی قسمتی از میوه، بررسی و مراتب به مراکز جهاد کشاورزی شهرستان اطلاع رسانی شود.

این کارشناس با بیان این که آفت قرنطینه‌ای مگس میوه مدیترانه‌ای برای اولین بار حدود پنج سال پیش در بخشی از باغ‌های این شهرستان مشاهده شد، اضافه کرد: این آفت به عنوان یکی از زیان بار‌ترین آفات محصولات کشاورزی محسوب می‌شود و به دلیل تنوع زیاد میزبانی، تعداد نسل زیاد و نوع خسارت در صورت بی توجهی به موازین قرنطینه‌ای و اصول مبارزه تلفیقی، قادر است، خسارت جبران ناپذیری به محصولات باغی و حتی زراعی وارد کند.

انتهای پیام/ر
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، مرودشت
نظرات بینندگان