کد خبر: ۱۵۵۷۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۱
تجمعات بی نتیجه کارکنان روغن نباتی، همچنان ادامه دارد؛

سرگذشت نرگس شیراز و نان هایی که در روغن نیست

سالیانی است که هر چند وقت یک بار ماجرای تجمع اعتراض آمیز کارکنان کارخانه ای به گوش می رسد که روزی قرار بود نان کارکنانش در روغن باشد، اما حالا سرگذشت نرگس شیراز باعث شده که دیگر امیدی به پرداخت حق و حقوق قانونی کارگران آن هم نباشد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، روزگارانی قدیم برندی در شهر شیراز بود که با پسوند نام این شهر، شهره آفاق بود و در کیفیت و کمیت زبانزد شده و هر گاه نام روغن نرگس شیراز به گوش می رسید در کنارش قدمت یک برند اقتصادی و کیفیت محصولاتش به ذهن متبادر میشد.

این ماجرا ادامه داشت تا اینکه از سال ۱۳۷۲ در دوره دولت سازندگی بحث خصوصی سازی واحدهای صنعتی دولتی بر سر زبان ها افتاد و از همان سال ها تعداد زیادی از کارخانجاتی که دارای سهام دولتی بودند در چرخه خصوصی سازی قرار گرفتند در همین راستا شرکت سهامی روغن نباتی نرگس شیراز نیز در این لیست قرار گرفته و از سال ۷۲ به این چرخه ناکارآمد افزوده شد.

 اقدامی که قرار بود نجات دهنده صنعت کشور باشد، باعث شد روز به روز ضربه مهلک تری به صنایع و کارخانجات به ویژه برندهای نام آشنا وارد کند در طی این سالها کارکنان این شرکت ها هر چند وقت یکبار و گاه و بیگاه در گوشه و کنار کشور دست به تجمع و اعتراض می زدند که هربار با درهای بسته مواجه شدند.

در استان فارس و شهر شیراز نیز کارکنان سه کارخانه مهم و نام آشنای مخابرات راه دور، آزمایش و روغن نباتی بارها و بارها اقدام به تجمعات اعتراض‌آمیز کرده و خواهان حقوق خود شده اند اما همچنان فریاد های شان به جایی نرسیده و مسئولان استانی و متولیان و مالکان کارخانه روغن نباتی بی اعتنا به این اعتراض ها به کار خود ادامه میدهند.

 به همین خاطر یکی از بازنشستگان کارخانه روغن نباتی در اعتراض به عملکرد صاحبان کارخانه تنها به یک ضرب المثل اکتفا کرد و گفت:« گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من آنچه البته به جایی نرسد فریاد است.»

کارگران و کارکنان شرکت سهامی روغن نباتی تا کنون چندین بار دست به تجمع زده اند کهبا جستجویی کوتاه در رسانه ها میتوان به تاریخ خای آن دست پیدا کرد، اما تنها در پایگاه تحلیلی خبری شیرازه در تاریخ های مختلف ده ها خبر در خصوص تجمع، پیگیری  و یا بازدید مسئولین و وعده هایی که صاحبان کارخانه جهت حل مشکلات دادند اما عملی نشد، منتشر گردیده است. آخرین تجمع در 8 تیرماه سال گذشته صورت گرفت که گزارشی تصویری از این تجمع در شیرازه کار شد. (تجمع سهامداران و بازنشستگان شرکت روغن نباتی نرگس شیراز)

خبرنگار شیرازه روز گذشته در تازه ترین تجمع اعتراض آمیز کارکنان روغن نباتی شرکت کرده و به انعکاس بخشی از خواسته ها و درد دل های آنان پرد اخته است.

یکی از کارگران کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: حدود 37 سال در این کارخانه حق بیمه پرداخت کردم و الان حقوق من 6 میلیون تومان است و با این مقدار چطور می توان زندگی را مدیریت کرد؟

وی تصریح کرد: هیچ کسی حرف ما را گوش نمی دهد و مداوم باید پیگیر حق و حقوق خودمان باشیم.

این کارگر بازنشسته ابراز کرد: کارخانه را به افرادی نابخرد و نابلد اهدا کردند و کارخانه ای که حدود 70 سال سابقه دارد الان تولیدی ندارد در حالی که سابقا روزانه 800 تن تولید داشته است.

سرگذشت نرگس شیراز و نان هایی که در روغن نیست

وی از وضعیت سایر کارخانه ها و صنایع فارس نیز گلایه کرد و افزود: در حال حاضر استان فارس کارخانه های زیادی ندارد و مسئولان باید پیگیر باشند و کارخانه ها را در این استان فعال نگه دارند.
این شهروند اذعان کرد: کسانی که سر کار می آیند نباید طایفه بازی و طایفه گرایی را ملاک قرار داده و باید به فکر کارگر باشند.

این کارگر بازنشسته در خصوص تعداد افراد شاغل در این مکان بیان کرد: روزانه حدود 1600 کارگر در این کارخانه فعالیت می کردند و 1600 خانوار از این طریق امرار معاش می کردند.

وی ادامه داد: مسئولانی که کارخانه را تحویل گرفتند باید پاسخگوی مشکلات ناشی از بیکاری کارگران باشند.

این کارگر بازنشسته از وضعیت سهم 53 درصدی مالکان در برابر وضعیت 47 درصدی سهام کارگران و سهامداران دیگر گلایه کرد و افزود: مالکان کارخانه را زمین زده و زمین ها و دستگاه های کارخانه را می فروشند و روزی که اینجا را تحویل گرفتند، 3میلیارد تومان قیمت گذاری شده بود و حدود 2 میلیارد تومان پرداخت کردند.

وی بیان کرد: زمانی که کارخانه را تحویل گرفتند مقادیر زیادی روغن انباشته شده بود و به بهانه ضرر و زیان، روغن ها را فروخته و مبالغ چک هایشان را پرداخت کردند.

این شهروند افزود: در کارخانه یک انبار ضایعاتی وجود داشت که بقایای آتش سوزی کارخانه در سال 1363 در آنجا انباشته شده بود و مالکان عنوان کردند در آن زمان یک و نیم میلیارد تومان از فروش این مواد کسب کردند.

وی از پر کردن تمام مخازن روغن خام در زمان تحویل گرفتن کارخانه توسط مالکان خبر داد و گفت: انبار فنی کارخانه پر از قطعات بود و این قطعات را شهرهای دیگر از جمله سیرجان و بهبان منتقل کرده و در آنجا کارخانه راه اندازی کار کردند و در نقاط بسیاری زمین خریده و سرمایه گذاری کردند.
این کارگز عنوان کرد: بابت سهام کارخانه از ما پول گرفتند اما در این چند سال، یک ریال هم به ما پول ندادند.

وی با توجه به وضعیت و آمار بیکاران در فارس ابراز کرد: مسئولان استان باید کارگران را دریابند و کارخانه را در اختیار افراد نابخرد قرار ندهند.

سرگذشت نرگس شیراز و نان هایی که در روغن نیست

وعده هایی که همچنان عملی نمی شوند

احمد علی روشن، مسئول کانون بازنشستگان روغن نباتی نیز در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: قرار بود امروز جلوی استانداری معترضین تجمع کنند دیشب ساعت 10 محسن ربانی زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس قول دادند که ما قبل از ساعت 8 صبح در کارخانه حاضر می شویم و مشکلات را بررسی کرده و پاسخگو هستیم ولی در حال حاضر ساعت 9:30 صبح می باشد نیامدند.

وی اظهار کرد: ما از ربانی زاده توقعی نداریم چرا که وی به محض اینکه مسئولیت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس را بر عهده گرفت اولین کسی بود که عنوان کرد کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز ارزش حمایت ندارد.

روشن با بیان اینکه مشکلات بازنشسته ها همچنان به قوت خود باقی است، گفت: به مالکان کارخانه وقت می دهند و هر بار مالکان مقداری از زمین را فروخته و الان حدود سه ماه است که شاغلین کارخانه هم حقوقی دریافت نکردند و بیمه شان دو ماه عقب افتاده و این در حالی است که به شاغلان اعلام شده بود که پول بیمه تان واریز شده و زمانی که انها به تامین اجتماعی مراجعه کردند گفته شده که بیمه تان پرداخت نشده و تنها فرصت گرفتند که بیمه را پرداخت کنند.

تعطیلی سه ماهه تولید در کارخانه روغن نباتی

وی از تعطیلی سه ماهه تولید در کارخانه خبر داد و افزود: در چنین شرایطی روز به روز ارزش سهام سهامداران کاسته و بر مشکلات افزوده شده است.

کارکنان کارخانه وغن نباتی شیراز خواستار حضور میرسلیمی مالک این کارخانه در جمع خود شده و یکی از کارکنان در گفتگو به خبرنگار ما بیان کرد: مالکان باید در بین کارکنان حضور یافته و مشکلات ما را بشنوند و ماکیت کارخانه را تحویل داده و مسئولان برای حل این مشکلات تصمیم عملی بگیرند.

 وقتی که توپ عدم پیگیری به زمین کارگران پاس داده میشود

رضایی به نمایندگی از استانداری فارس در جمع کارکنان کارخانه روغن نباتی حاضر و ازعدم پیگیری مصوبات توسط نمایندگان کارکنان و کارگران گلایه کرد و افزود: نماینده کارگران و کارکنان کارخانه روغن نباتی باید بر اساس مصوبات سابق یک تیم حسابرسی به استانداری معرفی می کرده تا مشکلات بررسی شود.

این مسئول عنوان کرد: در خصوص خط کارتن سازی و قوطی سازی مقرر شده بود که در صورت درخواست سهامداران 14 درصدی شرکت نسبت به اجاره خط مذکور اقدام نماید منتها در این خصوص درخواستی به استانداری فارس تحویل داده نشده است.

وی تصریح کرد: مقرر شده بود در صورت درخواست سهام داران 14 درصدی در خصوص زمین مجاور کارخانه، زمین مذکور به صورت اجاره به سهامداران  تحویل داده شود و در غیر اینصورت خود شرکت در راستای درآمدزایی اقدام نماید.

یکی از کارگران بیان کرد: از مسئولان درخواست می کنم به این کارخانه ارز ترجیحی ندهند چرا که مالکان ارز ترجیحی را دریافت کرده و با آن شرکت دیگری می خرد و نباید با چنین افرادی مدارا کرد.
صنعتی که به پارکینگ بدل شد.

زارع نماینده کارگران نیز اظهار کرد: اصلا پذیرفته نیست که صنعتی تعطیل شود و به پارکینگ تبدیل شود.

وی تصریح کرد: کارگران کارخانه، پیمانکار نیستند که پارکینگ داری کنند و پروانه کسب اینجا به نام نرگش شیراز صادر شده و دارای نیروی متخصص و دستگاه و ماشین آلات است و هر کس که اعلام کرده که خط قوطی سازی صرفه اقتصادی ندارد، دروغ گفته است.

باقری دیگر نماینده استانداری در جمع کارگران ابراز کرد: کارخانه سیمان، پشم شیشه و روغن نباتی باید به منطقه ویژه اقتصادی منتقل بشوند و اینکه ما به دنبال تغییر کاربری مکان فعلی کارخانه روغن نباتی هستیم به این معنی است که باید مالکان دستگاه ها را محل جدید در منطقه ویژه اقتصادی برده و در آنجا هزینه کنند و کارخانه ای به مراتب، تکمیل تر و تجهیزتر و با اشتغال زایی بیشتر راه اندازی کنند.

زارع نماینده کارگران اظهار کرد: واحد قوطی سازی و چاپخانه ظرف یکی دو سال گذشته تعطیل نشده که مالکان اعلام می کنند برای ما صرفه ندارد بلکه از ابتدای سال 1395 تعطیل شده و بقیه شرکت هایی که در حال فعالیت در صنعت روغن سازی هستند دارند از قوطی استفاده می کنند و چطور آنها نمی گویند که برای ما نمی صرفد!

سرگذشت نرگس شیراز و نان هایی که در روغن نیست
این قصه همچنان ادامه دارد...

آری باز هم قصه پر غصه کارگران و کارکنانی که سالهای زیادی از عمر خود را با تحمل بوی بد ناشی از تولید روغن و مشکلات و سختی کار، صرف معتبرو برند کردن یه کارخانه نموده اند، ادامه دارد، کارکنانی که حالا باید دست از پا درازتر و بدون دریافت حق و حقوق قانونی خود به نزد خانواده بازگردند. چرا که اگر عزم و اراده ای جدی برای تغییر رویکرد صاحبان روغن نباتی و حل مشکلات وجود داشت و مسئولان نیز دلسوزانه پایی کار بودند، سالها پیش می بایست این کلاف سردرگم باز میشد و شاغلین کارخانه نیز به حق خود رسیده باشند.

انتهی پیام/س/ر


نظرات بینندگان