کد خبر: ۱۵۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۸ - ۱۲ مهر ۱۳۹۰

ایران در جمع 10 کشور برتر جهان در حوزه نانو تا سال 91

 دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در نشست خبری چهارمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو گفت: با شتابی که ایران در حوزه تولید علم نانو دارد به طور قطع می توانیم تا سال آینده جزء 10 کشور برتر جهان قرار گیریم.

سعید سرکار در نشست خبری چهارمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو که عصر امروز در ساختمان این معاونت برگزار شد، با اعلام برنامه‌های چهارمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو، گزارشی از فعالیت‌های حوزه فناوری نانو را در کشور ارائه داد.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با اشاره به این که ‌فناوری نانو دارای سند چشم انداز 10 ساله بوده که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است، یادآور شد: هدف اول در این سند، ارتقای کیفیت زندگی مردم و تولید ثروت و هدف دوم حضور در میان 15کشور اول دنیا در تمام پروسه تولید علم تا تجاری‌سازی است که ما از این منظر در میان 15 کشور اول دنیا قرار داریم.

وی تصریح کرد: از نظر تعداد متخصصان 17 دانشگاه در کشور دوره کارشناسی ارشد نانو و 7 دانشگاه دوره دکترای نانو را دارند که در مجموع بیش از 10 هزار متخصص در سطح کارشناسی در این حوزه را در اختیار داریم.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد دانش بنیان به معنی توسعه فناوری است، اظهارداشت: وقتی فناوری مبتنی بر نیروی قوی علمی کشور می تواند حرکت پرشتاب خود را به صورت مستمر ادامه دهد که یکی از شاخص‌های تولید علم، بحث کمیت و کیفیت باشد.
 
*ایران در رتبه دوازدهم جهان تولید علم در حوزه نانو قرار دارد

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو خاطرنشان کرد:‌ در این زمینه ایران خوشبختانه در 9 ماه نخست سال 2011 میلادی رتبه دوازدهم را از نظر تعداد مقالات در حوزه نانو کسب کرده و بالاتر از کشورهای روسیه ،کانادا، استرالیا و سنگاپور  قرار گرفته است. بر این اساس با چنین شتابی به طور قطع می توانیم تا سال آینده جزء 10 کشور برتر جهان قرار گیریم.

وی افزود: چندین سال است که ایران رتبه اول میان کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه را در حوزه نانو در اختیار دارد. 45 درصد تولیدات علمی در حوزه فناوری نانو در جهان، در ایران صورت می گیرد که رتبه دوم را ترکیه با 13 درصد دراختیار دارد؛ به عبارت دیگر تولیدات علمی ایران در این حوزه 3 برابر رتبه دوم است.

سرکار با تاکید بر اینکه ما در توسعه فناوری هم وضعیت مطلوبی را داریم، گفت: جایگاه امروز که شاخص تولید فناوری نانو در ایران در اختیار دارد، جزء 20 کشور برتر جهان است و امیدواریم تا پایان برنامه 10 ساله که 4 سال آن باقی مانده است در سایر حلقه‌ها هم جزء15 کشور برتر جهان قرار گیریم.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با اشاره به اینکه شرایط ما در حوزه رسوخ به فناوری نانو در 2 فاز قرار دارد، اظهار داشت: ‌فاز اول به کارگیری فناوری در صنایع موجود برای ارتقای کیفیت محصولات است که در این حوزه کارگروه وی‍ژه‌ای در صنایع بزرگ تشکیل داده‌ایم. فاز دوم صنایعی است که 100درصد مبتنی بر فناوری نانو خواهد بود، مانند شرکت‌های دانش‌بنیان که محصولات خود را در نمایشگاه ارائه می دهند.
 
*برگزاری چهارمین جشنواره فناوری نانو 13 تا 17 مهر

دکتر سرکار در رابطه با چهارمین جشنواره و نمایشگاه نانو نیز گفت: ‌چهارمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو 13 تا 17 مهر ماه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود. از جمله مهمترین فعالیت‌های این جشنواره، برگزاری نمایشگاه با حضور بیش از 160 شرکت، موسسه و 100 شرکت دانش بنیان است که محصولات تایید شده را ارائه می دهند.

وی تصریح کرد: در بخش‌های نمایشگاهی این جشنواره 22 دانشگاه و پژوهشگاه ، 11 پارک علم و فناوری، 15 آزمایشگاه و 11 انجمن علمی و دانشگاهی و 7 نشریه مرتبط با حوزه فناوری نانو حضور دارند.
 
* حضور 7 کشور خارجی در جشنواره فناوری نانو

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از حضور 7 کشور خارجی در نمایشگاه خبر داد و گفت: این کشورها محصولات خود را در حوزه نانو به نمایش خواهند گذاشت. هدف ما این است که ایران به کانون تعاملات اقتصادی و تجاری در فناوری نانو در جهان تبدیل شود و جشنواره ایران در تقویم جشنواره های بین المللی وارد شود.

وی با اشاره به اینکه حضور شرکت‌ها در نمایشگاه در حوزه‌های مختلف است، خاطرنشان کرد: 24 شرکت تجهیزات ساز که تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته عرضه کرده و به مرحله تجاری‌سازی رسانده‌اند، حضور دارند.

* برگزاری مجمع آسیایی فناوری نانو در جشنواره امسال

سرکار از برگزاری مجمع آسیایی فناوری نانو در جشنواره امسال خبر داد و گفت: 7 کشور آسیایی از جمله چین، ژاپن، کره جنوبی در این مجمع حضور دارند که 4 کشور فرانسه، اتریش، اسکاتلند و روسیه نیز به صورت ناظر حاضر خواهند شد. در مجموع 45 نفر از کشورهای مختلف دراین جشنواره حضور دارند.

وی افزود: شرکت‌های خارجی که در چهارمین نمایشگاه فناوری نانو حضور دارند، ‌شامل مالزی، کره جنوبی، روسیه، انگلیس، یک کشور آفریقایی، اتریش و اوکراین و یک شرکت آمریکایی است. در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که ما با سه کشور کره جنوبی، هند و یونان قرارداد متقابل همکاری داریم به این معنی که ما در نمایشگاه‌های آن‌ها به صورت رایگان غرفه داریم و آنها هم به همین شکل در نمایشگاه ما حضور دارند.

نشست خبری چهارمین جشنواره و نمایشگاه نانو با حضور سیدمحمودرضا آقامیری معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در ساختمان این معاونت برگزار شد.

نظرات بینندگان