کد خبر: ۱۵۵۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۱
دبیر اجرایی سوگواره تعزیه میدانی شور حسینی:

برپایی تعزیه میدانی با حضور ۱۵۰۰ نفر در شیراز

رشیدی کوچی گفت:بزرگترین سوگواره تعزیه میدانی با عنوان شور حسینی با حضور نفر از اعضای گروه‌های مختلف تعزیه و همزمان با شروع ماه صفر در شیراز برگزار می‌شود.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، پنجشنبه ۳ شهریور در خصوص این رویداد فرهنگی و هنری به خبرنگاران گفت: این رویداد فرهنگی مذهبی با حضور گروه‌های مختلف تعزیه و همزمان با شروع ماه صفر برگزار می‌شود

 روح‌الله رشیدی کوچی دبیر اجرایی سوگواره تعزیه میدانی شور حسینی ، با بیان اینکه گروه‌های هنری برای این رویداد بیش از ۲ ماه است که همراه با برنامه‌ریزی و کارگردانی تمرین می‌کنند، افزود: همزمان با ماه صفر این تعزیه بزرگ میدانی توسط ۶ گروه اجرا می‌شود که ۱۵۰۰ هنرور با رده سنی مختلف در این رویداد مشارکت دارند حدود  ۷۰ درصد آنان جوان هستند.

وی با بیان اینکه این رویداد تلاش کرده که با استفاده از جوانان آنها را در برنامه‌های فرهنگی و مذهبی شرکت بیشتری دهد، افزود: شروع برنامه همراه با افتتاحیه جمعه ۴ شهریورماه در میدان کوزه‌گری به سمت مقر در پارک جوان است و هر روز یک گروه برنامه خود را اجرا می‌کند.

رشیدی کوچی با اشاره به جزئیات برنامه‌ها اضافه کرد: روز اول گروه تعزیه از  شیراز، روز دوم گروه تعزیه از خرامه، روز سوم گروه تعزیه از سیدان مرودشت‌، روز چهارم گروه از شیراز، روز پنجم از شهرستان فسا، روز آخر تعزیه میدانی ظفرآباد از شیراز در این رویداد به اجرای برنامه می‌پردازند.

دبیر اجرایی برگزاری سوگواره تعزیه میدانی شور حسینی  با بیان اینکه انجمن تعزیه استان فارس و هیئت فسایی‌های مقیم شیراز در زمینه برنامه‌ریزی این رویداد همکاری کردند، بر استمرار و اطلاع‌رسانی در زمان برگزاری رویداد تاکید کرد و افزود: برای نخستین بار در استان فارس این ظرفیت از گروه‌های میدانی تعزیه در مرکز استان جمع می‌شوند و با تکیه بر ظرفیت جوانان بومی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه هنر نمایش و تعزیه با توجه به قدمتی که دارد و اینکه شهر شیراز مهد هنر تعزیه است، عنوان کرد: برگزاری این رویداد هم تاثیرگذار و هم ترویج فرهنگ عاشورایی است و از یک فرم خوب برای این منظور استفاده شده است‌.

این مقام  و مسئول با بیان تمایز این رویداد با دیگر برنامه‌های تعزیه گفت: حضور بیش از ۱۵۰۰ هنرور که عمدتا جوان هستند نشان از همدلی و وحدت است که تمهیدات لازم درباره تمامی مباحث برای اجرای فاخر انجام شده همچنین برای ایمنی و امنیت مراسم نیز با توجه به همکاری فرمانداری تدابیر لازم اندیشیده شده است.

رشیدی کوچی با بیان اینکه برای بیمه حوادث هنروران و تماشاچیان نیز تمهیدات لازم انجام شده است، افزود:این رویداد با همکاری فرمانداری شیراز، شهردار منطقه ۲ شیراز، سازمان فرهنگی شهرداری و سپاه و دیگر مجموعه‌های خدماتی برگزار می‌شود.

وی همچنین با اشاره به ویژگی دیگر این سوگواره گفت: تکیه بر فرم نمایشی با توجه به میزانسن‌های تعیین شده همچنین تکیه بر متون و نسخ کاملا معتبر تعزیه از وجوه تمایز این رویداد است و در واقع این رویداد تلفیق هنر مدرن با هنر سنتی نمایش تعزیه است‌. 

انتهای پیام/ف
منبع: ایسنا
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان