کد خبر: ۱۵۵۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۱
شیرازه گزارش می‌دهد؛

اقدامات حمایتی دولت از زوج های نابارور؛ راهکاری جهت نجات کشور از پیری جمعیت

بر اساس تبصره ۱ ماده ۴۰ قانون "جوانی جمعیت و حمایت از خانواده" ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی مامور گردید، از طرح‌های مرتبط با حوزه فرزندآوری، درمان ناباوری و سلامت مادر و کودک حمایت به عمل آورد، قانونی که اگر به درستی اجرا گردد و حمایت همه جانبه خود درحوزه های مختلف را از خانواده ها به عمل آورد، می تواند راه کار مناسبی در نجات کشور از حرکت به سوی پیری جمعیت باشد.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، نرخ رشد جمعیت ایران در سالهای اخیر متأسفانه روند خوبی نداشته و اکنون به زیر ۱ درصد رسیده است و گمانه زنی ها نشان می‌دهد در صورت ادامه شرایط فعلی، این عدد تا سال ۱۴۱۰ به صفر می‌رسد بنابراین این زنگ خطری است که اگر برای آن تمهیداتی اندیشیده نشود، می تواند مشکلات بزرگ اقتصادی،اجتماعی و حتی فرهنگی را به دنبال داشته باشد. چرا که جمعیت یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های پیشرفت در سراسر جهان به شمار می‌رود و نیروی انسانی فعال، پیشران موتور کشور در مسیر رشد و توسعه به‌حساب می‌آید، در نتیجه پیشرفت و تعالی کشور بدون وجود این مؤلفه میسر نخواهد بود.

مولفه ای که چند سالی است با بروز مشکلات اقتصادی و سخت تر شدن معیشت مردم کمرنگ تر شده و حتی گاه در اولویتهای دسته چندم زوج ها قرار می گیرد.

به عقیده صالح قاسمی پژوهشگر تحولات جمعیت ایران و جهان برای ترغیب و تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری باید دو راهبرد مهم در دستور کار قرار گیرد. اوّل فرهنگسازی عمومی، بدین معنا که فرزندآوری باید به یک فرهنگ ارزشی و رفتار ارزشمند تبدیل شود و دوم اعطای مشوق‌های مالی و اقتصادی به خانواده‌ها، چرا که بسته‌های تشویقی می‌توانند سهم بزرگی در ترغیب خانواده‌ها برای فرزندآوری داشته باشند.اما به اعتقاد برخی پزشکان، در این میان راهبرد دیگری برای این امر وجود دارد که توجه به آن می تواند راهکار مناسبی جهت رشد جمعیت به شمار رود.

علی رغم تأکیدات مقام معظم رهبری در مقوله افزایش جمعیت و تکرار این موضوع در برهه های مختلف، اگر چه در سالهای اخیر تلاش چشمگیری از مسئولین در این حوزه دیده نشد، اما در دولت سیزدهم گام هایی هر چند اندک برداشته شد و در راستای همان اعطای مشوق‌های مالی و اقتصادی به خانواده‌ها که ذکر شد، اکنون معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری به طور جد به این قضیه ورود کرده و در استانها نیز به اداره کل امور زنان و خانواده استانداری ها ماموریت داده تا این مهم را دنبال کنند.

مصوب شدن طرح حمایت بیمه ها از درمان ناباروری

در همین راستا زهرا یقطین مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری فارس در گفتگو با شیرازه از مصوب شدن طرح حمایت بیمه ها از درمان ناباروری خبر داد و گفت: امروز به برکت حمایت قانون حمایت از جمعیت، دولت حمایت‌های بیمه ای گسترده ای برای زوج های نابارور ایجاد کرده که به نظر فرصت مناسبی است برای آنان که در آرزوی فرزند هستند.


اقدامات حمایتی دولت از زوج های نابارور راهکاری جهت نجات کشور از حرکت به سوی پیری جمعیت

وی با بیان اینکه مجموعه بیمه سلامت و تامین اجتماعی در بخش های دولتی ۹۰ درصد و در بخش های خصوصی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد را پوشش میدهند، افزود: در جلسه ای که چند روز پیش با استاندار فارس و اعضای کارگروه گرفته شد مصوب گردید بخش های خصوصی هم که پیش از این هیچ یک در زمینه ناباروری طرف قرار داد بیمه ها نبودند اکنون طرف قرار داد شوند که مردم راحت تر به درمان بپردازند.

یقطین در ادامه عنوان کرد: اگر چه زوج های نابارور توسط  شبکه های بهداشت شناسایی میشوند، اما این در حالی است که ظرفیتهای مردمی جهت شناسایی و کد دار کردن این زوج ها بسیار حائز اهمیت است و زنی میتواند خدمات را دریافت کند که در سامانه کد دار شود و این یکی از مواردی است که افراد هم اطلاع ندارند هم ترس از این دارند که ممکن است کد دار شدن مشکلاتی  برای افراد ایجاد کند.

مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری فارس در خصوص تحت پوشش قرار گرفتن بیمه ناباروری اظهار کرد: تا کنون به این صورت بود که مردم مراجعه می کردند و هزینه را پرداخت کرده و مورد درمان قرار می گرفتند و سپس با دوندگی های بسیار و ارائه اسناد برای دریافت هزینه از بیمه ها اقدام می نمودند، اما امروز از همان ابتدا پرداختها توسط زوج کمتر اتفاق می افتد و دولت هزینه اصلی را متقبل شده که این یک فرصت مناسبی است برای زوج هایی که در انتظار فرزند بوده اند.

وی اشاره ای هم به اقداماتی کرد که توسط دستگاهای مختلف در حال انجام است و افزود: پیش از این ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در حوزه ناباروی، چند قولوها و افرادی که سه فرزند به بالا دارند حمایتهای خوبی انجام میداده که هیچ کدام اطلاع رسانی نشده اما اکنون با منسجم تر شدن این حمایتها کار به صورت جدی تر دنبال می گردد.

راه اندازی 6 مرکز درمان ناباروری دولتی در استان فارس

یقطین با بیان اینکه 6 مرکز درمان ناباروری جدید دولتی در سطح استان فارس در حال راه اندازی می باشد، اعلام کرد: همچنین ۳۷ شهرستان استان نیز موظف شدند در مراکز پزشک خانواده به شناسایی زوج های نابارور و ارائه خدمات در سطح یک بپردازند.

مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری فارس در پایان اشاره اندکی به مباحث و زوایای دیگر ناباروری و فرزند آوری کرد و گفت: در حوزه ناباروی و مباحث فقهی و حقوقی آن معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز کمیته ویژه ای تشکیل داده و در حال پیگیری می باشد تا هم در بحث مسائل حقوقی و شرعی و هم علمی آن موضوع را تخصصی تر پیش ببرد.

به گزارش شیرازه، بر اساس تبصره 1 ماده 40 قانون "جوانی جمعیت و حمایت از خانواده" که در 24 آبان ماه سال گذشته در مجلس شورای اسلامی تصویب شد ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی مامور گردید، از طرح‌های مرتبط با حوزه فرزندآوری، درمان ناباوری و سلامت مادر و کودک حمایت به عمل آورد.

قانونی که اگر به درستی اجرا گردد و حمایت همه جانبه خود در مباحث و حوزه های مختلف را از خانواده ها به عمل آورد، می تواند راه کار مناسبی در نجات کشور از حرکت به سوی پیری جمعیت باشد.

شیرازه پیش از این با محمد ابراهیم پارسانژاد جراح و متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی و لاپاراسکوپی گفتگویی پیرامون ناباروری و علل و عوامل آن انجام داده و به بررسی زوایای علمی ناباروری پرداخته است، در روزهای آتی نیز مباحث فقهی و حقوقی این موضوع را دنبال خواهد کرد.

 انتهای پیام/س


نظرات بینندگان