کد خبر: ۱۵۵۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
معاون اقتصادی استاندار فارس :

فارس یک ظرفیت بزرگ اقتصادی در کشور به شمار می‌رود

ربانی زاده با اشاره به داشته‌های این استان در بخش‌های کشاورزی، معدنی، صنعتی و گردشگری و میراثی، این استان را یک ظرفیت بزرگ اقتصادی در ایران اسلامی دانست.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه  ،محسن ربانی‌زاده معاون اقتصادی استاندار فارس  شامگاه پنج‌شنبه سوم شهریور در جلسه دیدار فعالان اقتصادی فارس با معاون اقتصادی رئیس جمهور در شیراز با بیان اینکه هفته دولت فرصتی است که عملکرد دولت را ارائه کنیم، گفت: امید است که در این جلسه مشکلات و موانعی که در حوزه اشتغال و بانکی هست مطرح شود و به نتیجه برسد.

وی با اشاره به پیشرو بودن استان در اقتصاد مقاومتی به شاخص‌های اقتصادی فارس اشاره کرد و افزود: نرخ مشارکت اقتصادی در استان ۳۶.۹ درصد، نرخ بیکاری ۸ درصد، نرخ اشتغال حدود ۳۴ درصد و نرخ تورم ۴۷.۷ درصد است همچنین استان فارس در کشاورزی رتبه‌های برتر کشور را دارد، ۶۸۰ معدن در حال بهره‌برداری و ۷۱ شهرک صنعتی مصوب دارد علاوه بر آن میادین نفتی استان فارس ۲.۵ میلیارد ذخیره نفتی دارد.

ربانی‌زاده با اشاره به اینکه فارس قطب پزشکی جنوب کشور با ۷۳ بیمارستان و ۱۳ هزار تخت است، به دیگر ظرفیت‌های اقتصادی اشاره و عنوان کرد: منطقه ویژه اقتصادی شیراز جایگاه خوبی دارد و انتظار رشد بیشتری در این زمینه در استان می‌رود.

مجتبی زوربخش، رئیس نظام مهندسی فارس نیز در این جلسه با بیان لزوم بازنگری قانون نظام مهندسی، گفت: پیشنهاد مشخص این است که بررسی چالش‌ها و نقاط ضعف و قوت قانون فعلی به صورت کامل نبوده است بنابراین با توجه به ابهامات موجود وضع قانون جدید مورد بررسی قرار بگیرد. 
وی با اشاره به اهمیت صادرات خدمات مهندسی در راستای اشتغالزایی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت:  صادرات خدمات مهندسی می‌تواند در افزایش صادرات غیرنفتی نقش مهمی داشته باشد.

نادر طیبی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی فارس نیز با بیان اینکه در چند سال گذشته صدور بخشنامه‌های ضد و نقیض و ایجاد سامانه‌های مختلف به صنعت ضربه زده است، گفت: مالیات بر ارزش افزوده از مهم‌ترین چالش‌های مناطق ویژه اقتصادی است اکنون با تغییر زمان دریافت مالیات سبب شده که بار روانی منفی برای سرمایه‌گذاری ایجاد شده است.

وی با اشاره به دیگر مشکلات این مناطق افزود: با افزایش نرخ دلار واحدهای مستقر در مناطق باید ثبت سفارش می‌کردند اما با تغییر دولت همان رویه ادامه دارد که مشکلات زیادی برای فعالان این مناطق ایجاد کرده است.

طیبی با بیان دیگر مشکلات فعالان این عرصه خاطرنشان کرد: از ابتدای ۱۴۰۰ با وجود اینکه تعرفه مناطق ویژه مصوب شده اما ابلاغ نشده و سبب بلاتکلیفی فعالان این مناطق شده است‌.

وی با بیان اینکه در حوزه صنایع دارویی و بهداشتی تمرکز عجیبی در وزارت بهداشت ایجاد شده که برای هر کد، صنعتگر باید به تهران مراجعه کند، گفت: درخواست تفویض اختیار این امر به دانشگاه علوم پزشکی داریم.

انتهای پیام/ف





منبع: ایسنا
برچسب ها: شیرازه ، شیراز ، فارس
نظرات بینندگان