کد خبر: ۱۵۵۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۱

تصفیه خانه کازرون پس از ۲۵ سال انتظار افتتاح شد

صفیه‌خانه فاضلاب شهر کازرون همزمان با هفته دولت و با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و استاندار فارس به بهره‌برداری رسید تا مردم این شهر، پس از ۲۵ سال انتظار شاهد افتتاح این طرح در دولت سیزدهم باشند.
به گزارش سرویس اجتماعی شهرستان های شیرازه، تصفیه‌خانه فاضلاب شهر کازرون شنبه پنجم شهریورماه ۱۴۰۱ همزمان با هفته دولت و با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و استاندار فارس به بهره‌برداری رسید تا مردم این شهر، پس از ۲۵ سال انتظار شاهد افتتاح این طرح در دولت سیزدهم باشند.
 
تصفیه خانه فاضلاب شهر کازرون در دو مدل هریک با ظرفیت ۱۷۱۰۰ متر مکعب در شبانه روز با به کارگیری فرآیند DPMC ( سلول های چندگانه با قدرت دوگانه ) طراحی شده است که مدول اول آن در حال حاضر وارد مدار بهره برداری شد و جمعیتی افزون بر ۱۰۳ هزار نفر را تحت پوشش دفع اصولی و بهداشتی فاضلاب قرار دهد.

استاندار فارس: در تلاش برای حل مسائل آبی استان به شیوه علمی هستیم

استاندار فارس در سخنانی در این آیین با بیان اینکه در استان فارس تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که مسائل مربوط به آب را به شکل مطلوب مدیریت کنیم، گفت: این استان در ۱۰ سال گذشته، دچار خشکسالی بوده است و بر این باور هستیم که حل مشکل بحران آب و کاستن از آثار و پیامدهای خشکسالی بدون استفاده از علم، فناوری و تحقیقات حل نخواهد شد.

ایمانیه افزود: اگر قرار است کاری با هزینه کم و با دستاورد بلند اتفاق بیفتد راهی جز بهره‌گیری از علم، دانش، فناوری و تحقیقات وجود ندارد.

استاندار فارس در ادامه این آیین با قدردانی از سفر وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری به این استان در هفته دولت اظهار داشت:آقای دکتر زلفی‌گل وزیر علوم، حدود ۴۰۰ مقاله علمی دارند که کمتر کسی با این تعداد مقاله در کشور داریم و امروز نیز با درایت، وزارت عتف را اداره می‌کنند که در خور قدردانی است.

وی همچنین از تلاش‌های فریدون عباسی دوانی نماینده کازرون و کوه چنار در مجلس شورای اسلامی به خاطر تلاش‌ها در مسیر افتتاح تصفیه خانه فاضلاب کازرون قدردانی کرد.

جزئیات فنی پروژه

مدیرپروژه طرح فاضلاب کازرون درحاشیه بهره برداری ازاین پروژه که از مطالبات دیرین مردم شهر کازرون است، در جمع خبرنگاران، گفت: عملیات احداث تصفیه خانه فاضلاب کازرون درزمینی به وسعت ۴۵ هکتار درسال ۷۵ آغاز و درسال ۸۱ رسما با تخصیص اعتبار عملیاتی شد.

بهزاد کشتکاری اضافه کرد: طرح فاضلاب کازرون شامل شبکه های جمع آوری خط انتقال و تصفیه خانه فاضلاب است که عملیات اجرایی شبکه جمع آوری فاضلاب در سال ۱۳۷۵ و از محل فعلی بیمارستان ولی عصر (عج) به دلیل حفاظت از منابع آب شرب شهر آغاز و تاکنون ۲۱ هزار و ۵۰۰ متر شبکه فرعی، ۳۲ هزار متر شبکه اصلی و پنج هزار و ۵۷۳ متر خط انتقال جمعا حدود ۵۹ کیلومتر اجرا شده است.

وی یادآور شد: طبق طراحی صورت گرفته نیاز به اجرای ۱۷۰ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب دیگر در سطح شهرکازرون است.

مدیر اجرایی طرح فاضلاب  درادامه گفت: اعتباری که تاکنون صرف اجرای طرح فاضلاب شهر کازرون انجام شده است افزون بر ۳۲۲  میلیارد تومان بوده است.

کشتکاری با اشاره به اینکه  درشهر کازرون تاکنون  سه هزار و ۷۰۵ فقره انشعاب فاضلاب نصب شده است، میزان تولید فاضلاب در حال حاضر تقریبا دو هزار و ۳۰۰ مترمکعب است که با افزایش طول شبکه و نصب انشعاب درآینده حجم تولید فاضلاب افزایش خواهد یافت.

وی گفت:‌ طرح فاضلاب از مهم ترین زیرساخت های شهری بوده که کمک بزرگی به بهداشت و همچنین توسعه پایدار شهر می‌کند، پساب این تصفیه خانه در بخش صنعت و کشاورزی استفاده خواهد شد که هم اکنون نیروگاه سیکل ترکیبی کازرون و کارخانه الکترود گرافیتی متقاضی استفاده از  پساب این تصفیه خانه هستند.

شهرستان کازرون در ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز واقع است.

انتهای پیام/ر
منبع: ایرنا
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، کازرون
نظرات بینندگان