کد خبر: ۱۵۵۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۸ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۱
خطر فراموشی در کمین صنایع دستی ماندگار فارس؛

حال و روز گیوه دوزی، در آباده خوش نیست

صنایع دستی و هنر های تجسمی که از گذشتگان ما به یادگار مانده است ضرورت دارد که این هنر ها و صنایع دستی نسل به نسل آموزش بدهیم چرا که نشانه فرهنگ و هنر تمدن استان فارس و کشور ایران است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، صنایع دستی  و هنر های تجسمی که از گذشتگان ما به  یادگار مانده  است،  آیینه تمام نمای صنعت و نمایشگر ذوق و هنر،آداب و رسوم و فرهنگ و تمدن مردم هر کشور در گذر تاریخ است، این آثار هنری جذاب، محصول دست هنرمندانی زحمتکش و وفادار به پیشه آبا و اجداد خود است.پس ضرورت دارد نسل به نسل  آموزش داده شود تا در غبار زمان به دست فراموشی سپرده نشود.

برخی از  این هنر ها و صنایع دستی  در گذر زمان و با توجه به  روند  پیشرفت علم و فناوری و حرکت به سمت دنیای مدرنیته  هنر های گذشتگان دچار تغییر و تحول شده و به دست فراموشی سپرده شده اند و نسل جدید  به دلیل  نا آشنا بودن و عدم آموزش  به سمت شناخت یا احیا صنایع دستی  نمیروند.

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه در نظر دارد برای احیا و  ماندگاری  صنایع دستی در استان فارس  به سراغ شهرستان های مختلف رفته و برخی
از این صنایع  را که در هر منطقه قابلیت ماندگار شدن  دارند را شناسایی کرده و با معرفی آنها به نسل جدید افراد را به سمت فراگیری این میراث های ماندگار سوق دهد.

در اولین سلسله از این گزارش ها به سراغ حرفه گیوه دوزی در شهرستان آباده رفتیم. شهری که پیش از این هم هنر منبت کاری اش به دلیل قدمت زیادی که دارد ثبت جهانی شده است. 

 در این راستا خبرنگار شیرازه با یکی از گیوه دوز های معروف آباده ای  به گفتگو پرداخت.

بنا بر شنیده ها  کرم علی سلیمی تنها  فردی  است که هنر گیوه دوزی را  در شهرستان آباده ادامه میدهد و به دلیل  کهولت سن احتمال دارد که این فرد  و افرادی روزی  نباشند که این هنر را آموزش دهند  و در نتیجه ضرورت یادگیری این صنایع دستی جهت احیا آن  احساس میشود.

وی با بیان اینکه 75 سال است که مشغول به هنر گیوه  دوزی هستم گفت: تا کلاس 6 دبستان درس خوانده و بعد به دلیل علاقه فراوان به گیوه دوزی  مشغول به دوخت گیوه شدم.

سلیمی در ادامه گفت: تا وقتی به مدرسه میرفتم و تحصیل میکردم جهت درست کردن کاردستی پاشنه گیوه میخریدم و به مدرسه جهت دوختن میبردم سرگرمی ام گیوه دوزی بود و  دنبال شغل دیگری هم نرفتم.

این گیوه دوز آباده ای با اشاره به اینکه گیوه دوزی را 75 سال پیش از اِوز عسکری یادگرفته و تا به اکنون که بیش از 80 سال دارم  10 الی 15
سال شاگرد بوده و اکنون برای خود کار میکنم، افزود: در گذشته برای خود مغازه داشتم اما بعد از آن به صورت سیار در بازار کهنه آباده در حال کار هستم.

وی  با اشاره به کمبود تجهیزات گیوه دوزی تصریح کرد:  بعد از من در آباده دو نفر دیگر درحال دوخت هستند و دیگر در استان فارس فردی علاقه به دوختن گیوه دوزی ندارد البته کمبود تجهیزات گیوه دوزی هم باعث کاهش رونق و فراموش شدن این هنر شد.

سلیمی با بیان اینکه در سالهای گذشته  به مغازه های بازار کهنه آباده که نگاه می کردید  چندین گیوه دوز مشغول به کار بودند، اما امروز بیایید بنگرید و ببینید چطور به دست فراموشی سپرده شده است گفت:  به دلیل کهولت سن  توان دوختن گیوه را ندارم و همچنین کمبود تجهیزات باعث سرد شدن از کار شده است.

این گیوه دوز در پایان افزود: از مسئولین میخواهیم برای علاقمند شدن جوانان به این هنر با ارزش تلاش کنند تا این هنر به فراموشی سپرده نشود و همیشه پا برجا باقی بماند.


انتهای پیام/ف
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان