کد خبر: ۱۵۵۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
و پیگیری شیرازه همچنان ادامه دارد؛

توپ تعیین تکلیف ۱۱ دانشگاه پیام نور در حال تعطیلی فارس، در زمین مسئولان محلی

اگر چه در سلسله گزارش های شیرازه، ماجرا به جایی ختم شد که نهایتا مسئولین محلی کوار خودشان باید عزم شان را جزم کنند تا مشکل این واحد آموزشی حل گردد و باز هم توپ تعیین تکلیف مشکل به زمین مسئولین شهرستان پاس داده شد، اما با توجه به مشکلات 10 شهرستان دیگر ضرورت دارد استاندار فارس، نمایندگان مجلس در هر شهرستان و مسئولین کشوری با جدیت تمام و با نگاه به ظرفیت هر شهرستان با در نظر گرفتن عدالت آموزشی، شرایط دسترسی آسان و کم هزینه تر به تحصیل را برای جوانان فراهم نمایند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، اواخر خرداد ماه سال جاری بنا به درخواست و پیامک های عده ای از اهالی شهرستان کوار و تعدادی از دانشجویان دانشگاه پیام نور این شهر به سامانه مردمی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، جهت پیگیری و تعیین تکلیف این دانشگاه که رو به تعطیلی بود، به سراغ چند تن از دانشجوها و کارمندان این مجموعه رفته و ماجرا را جویا شدیم (از گلایه های دانشجویان کواری ازنبود مکان ثابت برای دانشگاه تا بدعهدی مسئولان دانشگاه پیام نور در ساخت ساختمان/ضرورت تحقیق و تفحص از دانشگاه پیام نور ) و در پایان گزارش وعده دادیم تا موضوع را از طریق مسئولان استانی و نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی پیگیر شویم.

در همین راستا طی تماس با عبدالعلی رحیمی نماینده مردم شهرستانهای کوار، خرامه و سروستان از چند و چون و علل این تصمیم مطلع شدیم.

رحیمی عنوان کرد: دانشگاه پیام نورعلیرغم تعهدی که داده بود تا اگر زمین در اختیارش قرار گیرد ساختمان را هرچه سریعتر ساخته و مکانی برای دانشگاه فراهم می کند، اما با وجود در اختیار داشتن ۱۸ هزار متر زمین به تعهد خود عمل نکرده و در نهایت با کشمکش هایی که به وجود آمد، در دولت قبل و پیش از نمایندگی ما  جلساتی در کشور و استان برگزار و موضوع تجمیع دانشگاه ها مطرح و تصمیم گرفته شد که دانشگاه پیام نور کوار به دلیل نداشتن دانشجو و ساختمان مناسب، تعطیل و جز رشته های ستاره دار محسوب شود به همین خاطر در سال قبل  جذب دانشجو نداشتند.

جهت اطلاع از این بدعهدی و انجام نشدن تعهدات توسط  این مجموعه چند بار با مسئولان دانشگاه پیام نور در استان تماس گرفتیم که هر بار با عدم پاسخ مواجه شدیم، اما خبرنگار شیرازه در گزارش دوم خود از این ماجرا (حذف نام دانشگاه پیام نور کوار از لیست دفترچه انتخاب رشته، گامی در جهت تعطیلی این مجموعه/مسئولان پیام نور استان و کشور پاسخگو باشند ) مجدد به سراغ مسئولان استانی رفته تا علت را جویا شود و باز هم تنها با یک پاسخ روبرو شد و آن هم اینکه در حال برگزاری جلسات و پیگیری ماجرا هستیم و به محض تعیین تکلیف، موضوع رسانه ای خواهد شد.

در جریان این پیگیری ها، خبرنگار شیرازه متوجه شد که به جز دانشگاه پیام نور کوار 10 شهرستان دیگر از جمله آباده طشک،پاسارگاد، اشکنان، بیرم،مهر، گله دار، خنج، قیر و کارزین و سرچهان با این موضوع(تعطیلی پیام نور) درگیر هستند، به همین خاطر با نمایندگان هر شهرستان تماس گرفته و خواستار پاسخگویی شدیم، اما تنها طهماسبی نماینده مردم آباده طشک، جلال رشیدی نماینده پاسارگاد  و رحیمی نماینده کوار، پاسخگو بودند.

توپ تعیین تکلیف ۱۱ دانشگاه پیام نور در حال تعطیلی فارس، در زمین مسئولان محلی

به زودی دانشگاه آباده طشک به دفترچه انتخاب رشته کنکور اضافه خواهد شد

فرهاد طهماسبی نماینده مردم شهرستانهای نی ریز، استهبان و بختگان در مجلس شورای اسلامی، در این راستا عنوان کرد: در استان فارس حدود 10 شهرستان با مشکلی شبیه دانشگاه آباده طشک روبرو هستند که اغلب نبود ساختمان و مکان مناسب موجب شد این دانشگاه ها ستاره دار شده و  از لیست انتخاب رشته خارج شوند.

وی افزود: اما با پیگیری هایی که ما انجام دادیم و گفتگو با وزارت خانه، همچنین مسئولین دانشگاه پیام نور کشور، مقرر گردید این دانشگاه در آباده طشک مجدد احیا شود و در همین راستا نامه آن را دریافت کرده و پیگیر مشکلاتش هستیم امید است تا اول مهر ماه به لیست دفترچه انتخاب رشته اضافه گردد.

توپ تعیین تکلیف ۱۱ دانشگاه پیام نور در حال تعطیلی فارس، در زمین مسئولان محلی

اجازه نمی‌دهیم حذف دانشگاه پیام نور در پاسارگاد رخ دهد

جلال رشیدی کوچی نماینده مردم شهرستانهای مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد نیز عنوان کرد: بنده چیزی مبنی بر حذف کامل دانشگاه نشنیدم اما در تهران و کمیته علمی دانشگاه پیام نور کشور تصمیم بر این شده بود که چند رشته که متقاضی چندانی ندارد یا استاد نداشته حذف گردد.

وی با بیان اینکه بنده ماجرا را از سمت وزرات علوم پیگیری کردم و پاسخ وزارتخانه این بود که این اقدام از طرف دانشگاه پیام نور انجام شده است، افزود: ما هم نامه ای به دانشگاه پیام نور کشور زده وخواستار بازگشت رشته هایی که حذف شده اند بودیم، اکنون هم در حال پیگیری هستیم و امیدواریم در دفترچه جدید این مشکل حل گردد.

رشیدی در پاسخ به این سوال که آیا موضوع حذف کامل دانشگاه های پیام نور در برخی شهرستانها و جایگزین کردن دانشکده فنی و حرفه ای صحت دارد؟ اظهار کرد: اگر چه تا کنون چنین موضوعی به طور رسمی عنوان نشده، اما بنده در حوزه انتخابیه خودم موضوع را پیگیری خواهم کرد و اجازه نمی‌دهیم این اتفاق لااقل در پاسارگاد رخ دهد.

توپ تعیین تکلیف ۱۱ دانشگاه پیام نور در حال تعطیلی فارس، در زمین مسئولان محلی
اجازه  سلب  دانشگاه پیام نور را نخواهیم داد

عبدالعلی رحیمی مظفری نمایده مردم خرامه، کوار و سروستان در مجلش شورای اسلامی نیز در دومین مصاحبه خود با شیرازه، عنوان کرد:  دانشگاه در این مدت در یک منزل استیجاری بوده که فضای مناسبی  ندارد و قطعا باید جا به جا شود، به همین خاطر ما تلاش کردیم که بتوانند با دانشگاه آزاد توافق کنند  که در یک شهرستان هم جوار دانشگاهی که خود ساختمان دارد قسمتی از ساختمان را  در اختیار دانشگاه آزاد  قرار بدهد و از طرف دیگر دانشگاه آزاد کوار قسمتی از ساختمان را در اختیار دانشگاه پیام نور بگذارد، اما هر دو دانشگاه از نظر شرایطی تمایلی نداشتند و  دلیل دیگر اینکه دانشگاه آزاد کوار  فاصله زیادی از شهر دارد و دانشجویان از این موضوع استقبال نمیکنند.

وی افزود: استفاده از  فضای فعلی  دانشگاه های علمی کاربردی هم مطرح شد اما به دلیل اختلافاتی که قبلا بین  دانشگاه پیام نور به وجود آمده نمیتوانیم از این ظرفیت هم استفاده کنیم.

رحیمی با بیان اینکه از طریق آموزش پرورش هم  موضوع را دنبال کردیم تا فضایی در اختیار پیام نور قرار دهد، گفت: به دلیل داشتن تعداد زیاد دانش آموزی انها نیز چنین اقدامی برایشان میسر نبود و فضایی ندارند که بخواهند در اختیار دانشگاه پیام نور قرار دهند. از طرفی نیز پیام نور مکانی را در نظر دارد که  سندش به نام خود مجموعه باشد.

وی ادامه داد وزارت علوم اکنون با سیاستی که در پیش گرفته، دانشگاه هایی که ساختمان ندارند را به حالت عدم جذب درآورده و ستاره دار کرده است که تا رفع مشکل نکنند، نتوانند دانشجو بپذیرند؛ ما از وزیر علوم خواسته ایم و گفتیم که اجازه نمی دهیم این دانشگاه تعطیل شود و اجازه  سلب  دانشگاه پیام نور را نخواهیم داد چرا که  اکنون دانشگاه به صورت مشروط جذب دانشجو دارد.

این نماینده مجلس اظهار کرد: طی  جلساتی که با معاونت  آموزش وزیر علوم داشته ایم  طبیعتا وزارت علوم سیاستش بر این است که در طرح تحول  دانشگاه ها ساختمان های جدید دانشگاه ها را به سمتی  پیش ببرد که دانشکده فنی در کشور راه اندازی شود.

خبرنگار این رسانه پس از عدم پاسخگویی متولیان استانی و شهرستانی یا نشنیدن پاسخ قانع کننده و توضیحات سه تن از نمایندگان، موضوع را مجدد دنبال کرده و پای ماجرا را به نشست خبری استاندارفارس با اصحاب رسانه کشاند و از این مقام عالی دولت در فارس درخواست کرد تا هر چه سریع تر دانشگاه پیام نور تعیین تکلیف گردد.

توپ تعیین تکلیف ۱۱ دانشگاه پیام نور در حال تعطیلی استان فارس در زمین مسئولان محلی

پیگیری معاون استاندار فارس از رئیس پیام نور استان

در بین جلسه اسماعیل محبی پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با رئیس دانشگاه پیام نور استان تماس گرفته و جویای ماجرا شد و سپس در پاسخ به خبرنگار شیرازه، گفت: با رئیس پیام نور استان که صحبت کردیم، بنا به گفته وی، بر اساس مصوبه، حداقل دانشجوی هر واحد پیام نور باید ۲۵۰ دانشجو باشد که نیازمند امکانات زیر ساختی و آموزشی لازم هستند.

وی افزود: طبق قانون این امکانات می بایست توسط مسئولین محلی و مردم فراهم شود، اما در شهرستان کوار به دلیل عدم وجود زیر ساختهای مورد نیاز آموزشی به مدت دو سال است نام این شهر از دفترچه انتخاب رشته دانشگاه ها حذف شده و تا زمانی هم که امکانات فراهم نشود این مرکز فعال نمیشود.

محبی پور با اشاره به اینکه در کل 11شهرستان فارس با چنین مشکلی مواجه هستند، اظهار کرد: ما موضوع را از طریق وزارت علوم و تحقیقات و دانشگاه پیام نور کشور پیگیری کرده و نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

و اما پس از این گفتگوها و درج دو گزارش عاقبت دانشگاه پیام نور استان دست به کار شد و متن مصاحبه ای را  از طریق راوبط عمومی مجموعه خود برای خبرنگار شیرازه ارسال کرد که در ادامه می خوانید.

سیاست دانشگاه پیام نور حفظ و احیا دانشگاه پیام نور کوار، در گرو  تلاش مسئولین محلی  است

محسن جاجرمی زاده، سرپرست دانشگاه پیام نور استان فارس در این راستا عنوان کرد:سیاست دانشگاه پیام نور حفظ و احیا دانشگاه پیام نور کوار و در گرو  تلاش مسئولین محلی  است

وی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور با جهت گیری های عدالت آموزشی، دسترسی آسان به تحصیل، زمینه ای را فراهم ساخته که دانشجویان در محل زندگی خودشان با کمترین شهریه نسبت به سایردانشگاه ها و موسسات غیرانتفاعی به تحصیل بپردازند، افزود: این دانشگاه از رشد  کمی و کیفی مطلوبی برخوردار بوده است. در این راستا همه تلاش مسئولین این است که با کاهش هزینه ها و افزایش کیفی آموزش زمینه مناسب تحصیل و ارتقاء علمی جوانان را بیش از گذشته فراهم نماییم.

جاجرمی اضافه کرد: دانشگاه پیام نورکوار از جمله واحدهایی است که زمینه تحصیلی را برای دانشجویان در سالهای گذشته فراهم کرده و موفقیت های خوبی نیز داشته است . این دانشگاه با توجه به نیازهای مختلفی که در این شهرستان وجود دارد به دنبال این است که بتواند زمینه رشد فرهنگی، علمی دانشجویان را فراهم و آنان را برای  فعالیت در عرصه های شغلی آماده سازد.

عدم احداث یک ساختمان مناسب برای دانشجویان در واحد کوار، موجب توقف جذب دانشجوی جدید در دو سال اخیر شده است

رئیس دانشگاه پیام نور استان فارس  اظهار کرد: هر چند که ضوابط آموزش عالی براین است که دانشگاه ها از حد مناسبی ازنظر تعداد جمعیت دانشجو برخوردار باشند که بتوانند پاسخگوی هزینه‌ها و امکانات مورد نیاز برای ایجاد زمینه پاسخگویی به فعالیت‌های آموزشی وعلمی دانشجویان ،باشند اماعلیرغم تلاش‌های زیاد صورت گرفته در سنوات گذشته، متاسفانه به دلیل عدم احداث یک ساختمان مناسب برای دانشجویان در واحد کوار، جذب دانشجوی جدید در دو سال اخیر متوقف شده و عملا رشته های واحد کوار از دفترچه انتخاب رشته حذف شده است.

وی تصریح کرد: اما تلاش همه مسئولین دانشگاه این است که با ارتقاء کمی و کیفی فعالیت های دانشگاه بتوانیم این واحد را مجددا احیا کنیم.

جاجرمی با تاکید بر اینکه در راستای سیاست های کمیته ساماندهی سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور کشور، فعالیت ها و جدیت مسئولین محلی بسیار تعیین کننده است که زمینه ای فراهم کنند که واحد کوار هر چند به طور موقت در یک ساختمان مناسب شان دانشگاه، مستقر شود، ادامه داد: با توجه به اینکه واحد کوار دارای زمین می باشد، در این فاصله مسئولین پیام نور همه تلاششان این است که با جذب اعتبارات  با همراهی و همکاری مسئولین محلی ، بتوانیم ساختمان مناسبی را احداث نماییم تا محدودیت های فعلی آموزش عالی برای واحد کوار برداشته شود.

سرپرست پیام نور فارس در ادامه گفت: می طلبد که مسئولین محلی، نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار ، امام جمعه و سایرعزیزانی که دغدغه شان است که جوانان شهرستان در خود این شهر تحصیلات آموزش عالی را با کمترین دغدغه دنبال نموده و زمینه رشد و کسب و کارشان فراهم شود، دست به دست هم داده و مشکل را حل کنند.

وی در پایان اظهار کرد: لازم است ابتدا ساختمانی را در شان دانشگاه به صورت موقت توسط این عزیزان داشته باشیم که دانشگاه را مستقر کنیم و در آینده با کمک همه مسئولان محلی و تلاشهایی که مسئولین پیام نور خواهد کرد،زمینه رشد دانشجویان و اخذ مجوز رشته های جدید و احداث ساختمانی درخور نام دانشگاه پیام نور در دستور کار قرار گیرد.

به پایان آمدیم دفتر حکایت همچنان باقی است...

اگر چه در سلسله گزارش های شیرازه، ماجرا به جایی ختم شد که نهایتا مسئولین محلی کوار خودشان باید عزم شان را جزم کنند تا مشکل این واحد آموزشی حل گردد و باز هم توپ تعیین تکلیف مشکل به زمین مسئولین شهرستان پاس داده شد، اما با توجه به مشکلات 10 شهرستان دیگر ضرورت دارد استاندارفارس، نمایندگان مجلس در هر شهرستان و مسئولین کشوری با جدیت تمام و با نگاه به ظرفیت هر شهرستان با در نظر گرفتن عدالت آموزشی، دسترسی آسان  و کم هزینه تر به تحصیل ر برای جوانان فراهم نمایند.

در گزارش بعد شیرازه، پیگیر بازگشت دانشگاه های ستاره دار به دفترچه کنکور خواهیم بود و در ادامه به سراغ دیگر نمایندگان خواهیم رفت.

 انتهای پیام/س




نظرات بینندگان