کد خبر: ۱۵۵۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور:

نشست علمی تاثیر اربعین در آینده تمدنی جهان در شیراز برگزار شد

امامی با بیان اینکه زیارت اربعین به طور عام و خاص تحلیل هویتی دارد، گفت: بزرگترین نعمت زیارت اربعین برای ما جدا از ماهیت الهی، این است که ما با یک شتاب‌دهنده و آزمایشگاه عظیم فناوری نرم مواجه هستیم.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه،سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شامگاه پنجشنبه در نشست علمی اربعین در آینده تمدنی جهانی «اربعین‌پژوهی» افزود: اینکه می‌گوییم با یک شتاب‌دهنده و آزمایشگاه بزرگ فناوری نرم مواجه هستیم بدین معناست که اگر ما از یک سری مؤلفه فرهنگی برای تمدن صحبت می‌کنیم می‌توانیم کارآمدی ایده‌ها را ببینیم.

وی افزود: شیعه کسی است که اهل زیارت اربعین است و خط خود را حتی از شیعه قلابی و شیعه‌ای که اثنی‌عشری نیست جدا می‌کند.

امامی اضافه کرد: البته زیارت از قبل از امام صادق(ع) و امام حسین (ع) بود و پیامبر (ص) هم به زیارت شهدای احد می‌رفتند اما فناوری نرم زیارت به عنوان یک حرکت و قیام خاموش امام صادق (ع) و امام باقر(ع) پس از قتل عام بزرگ که جبهه شیطان انجام داد به توسعه و کمال رسید.

دبیر شورای فرهنگ عمومی عنوان کرد: امام صادق(ع) و امام باقر(ع) زیارت را با دست خالی و با تبیین جایگاه زیارت و با تشویق به زیارت در هویت شیعیان جا انداختند.

وی با اعتقاد به اینکه در دانشگاه‌های کشور به لحاظ نظریه‌پردازی تمدنی سر دانشجویان و اساتید را به درد آورده‌ایم، گفت: بحران فراگیری، بحران انسانی، بحران خانواده، بحران معنویت مخصوصا از اواخر قرن ۱۹ ابهامات را در مورد آینده تمدن گسترش داده است.

امامی اضافه کرد: بحث بحران تمدن معاصر از سرفصل‌های بسیار مهم است و نباید از کنار مفهوم و ماهیت بحران در تمدن معاصر به سادگی گذر کنیم‌.

وی تصریح کرد: اندیشمندان یا به تعبیر من بحران اندیشان در قرون مختلف معتقدند که نه حب دارند نه بغض و از نظر ما هم راه بسته است و افق گشوده نیست. چطور ممکن است ۴۰، ۵۱ یا ۱۲۰ بار کلاهک هسته‌ای که برای نابود کردن زمین لازم است وجود داشته باشد، اما ما اسم این تمدن را تمدن معقولی بگذاریم. البته وقتی دیدند بنیاد خانواده نابود شده و معنویت به بن‌بست رسیده این بحث را مطرح کردند که این ساخت تمدنی دچار بحران است.

امامی بیان کرد: از جمع‌گرایی فرهنگ خدمت ایجاد می‌شود و این خدمت محلش منافع نیست و کسی که این رویکرد را دارد معتقد است به خاطر عشق به امام حسین (ع) لذت می برد که به مردم خدمت کند؛ در واقع رابطه بین من، تو و او در این صورت بندی به هم ریخته است.

وی اضافه کرد: این تمدن نوین که برخی معتقدند مبتنی بر همزیستی است، بالاتر از همزیستی است و می‌توان گفت اصل فناوری نرم زیارت اربعین یکی از بزرگترین پروژه‌های همزیستی و اجتماعی در دنیا است.

امامی بر ضرورت انجام‌ پژوهش‌های جدی در بحث اربعین تاکید کرد و گفت: شواهد جالبی وجود دارد که نشان می‌دهد ما با یک لابراتوار بزرگ تمدنی برای تحقق ایده تمدن نوین اسلامی مواجه هستیم که قابلیت بحث و موشکافی و جراحی بیشتر دارد. این لابراتوار باید حفظ شود و توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: مسئله ما با زیارت بزرگ اربعین این است که در این منطقه بسیار مهم و حیاتی در جغرافیای سیاسی امروز تجربه تمدنی نوینی در حال وقوع است که قابلیت بحث دارد.

این مقام مسئول با اشاره به آیه ۳۳ سوره مبارکه اسرا گفت: یکی از مراجع تأویل این آیه را خون به ناحق ریخته امام حسین(ع) به عنوان قله مظلومیت و قله تقابل حق و باطل در تاریخ انبیا دانسته است؛ البته این تقابل و این عرصه برای همه انبیا به عنوان یک آزمون رخ داده و همه انبیا آزمون شده‌اند. 

دبیر شورای فرهنگ عمومی ادامه داد: به نظر می‌رسد قصه، قصه نصرت است یعنی آنچه که برای ولی دم فرزند آخرین پیامبر(ص) به عنوان پیروزی حق بر باطل اتفاق می‌افتد نصرت است. این قدم‌ها، این حرکت و رزمایش سراسری از یک حیث الهیاتی نصرت و حرکتی آخرالزمانی است.

وی گفت: ما زیارت‌های پیاده بسیاری داریم اما آیا همه این زیارت‌ها نصرت است؟ بدون شک‌ تنها ظاهر این راه رفتن و ظاهر این رسیدن برای ما حائز اهمیت نیست. البته زیارت داستان مستقلی در الاهیات شیعی و اندیشه اسلامی دارد اما به نظر می‌رسد که در این زمینه باید تحلیل هویتی، فرهنگی و تمدنی داشته باشیم. 

امامی بیان داشت: تمدن اسلامی بر اساس پاسخ به نیازها و نظامات دفاعی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و حتی نیارهای شهرسازی طرح‌ریزی شده است؛ در واقع تمدن اسلامی ساختی از دنیا است که بر اساس برداشتی که مسلمانان از فرهنگ اسلامی داشتند، گرفته است؛ این تمدن در اواخر قرن ۲محقق شده و در قرن ۳ و ۴ به شکوه رسیده است.

 زیارت اربعین جزو علامات و نشانه‌ مؤمن است

آیت الله لطف‌الله دژکام امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز در این نشست اظهار داشت: نگاه به قضیه اربعین، راهپیمایی و زیارت اربعین ابعاد مختلفی می‌تواند داشته باشد. نوع عناوینی که ما قرار می‌دهیم بیشتر متأثر از نگاه جامعه شناسانه به قضیه است. 

امام جمعه شیراز ادامه داد: هرچند از نگاه درونی افراد با بحث روانشناسانه هم می‌توان به این مسئله پرداخت اما به اعتقاد بنده معمولا تاریخ و جامعه را کسانی رقم می‌زنند و دگرگون می‌کنند که نه جامعه شناسی می‌دانند و نه روانشناسی؛ در واقع یکی از تأثیرگذاران عمیق در عرصه تاریخ بشر انبیا هستند که تاریخ را تحت تأثیر قرار داده‌اند اما شاید تأسیس زیارت اربعین از ناحیه ائمه از همین نوع تاریخ سازی‌هایی است که آنها یعنی پیامبران و تاریخ‌سازان کار خود را کرده‌اند و ما فقط تحلیل می‌کنیم.

وی با اعتقاد به اینکه زیارت اربعین جزو علامات و نشانه‌ مؤمن است، گفت: همه پیامبران آمده‌اند اما بشر هنوز هم در آغاز راه شناخت برخی از مسائل است و ما هنوز طفل دبستانی این مکتب هستیم. انشالله اربعین ها زمینه ساز حضور کسی شود که ما را رُشد می‌دهد. تمدن سازی هم از همین جا شکل خواهد گرفت. در حقیقت تمدنِ دینی فراگیر جهانی روی کره زمین به دست امام زمان (عج) شکل خواهد گرفت.

انتهای پیام/ف
منبع: ایسنا
برچسب ها: شیرازه ، شیراز ، فارس
نظرات بینندگان