کد خبر: ۱۵۵۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
مصوبات اقتصادی سفر رییس جمهور روی میز پیگیری های شیرازه،

کارخانه آزمایش در سراشیبی سقوط کامل /از تصمیمات اشتباه دولتمردان گذشته تا بد عهدی امروز بخش خصوصی

رئیس دولت سیزدهم در بدو ورود به استان فارس به شهرستان مرودشت سفر کرده و مستقیم به سمت کارخانه آزمایش این شهر رفت. کارخانه ای که روزگاری تولیداتش جز یکی از برندهای معتبر کشور و حتی بین المللی بود و با به کار گیری بیش از 2 هزار نیرو اشتغال زایی چشمگیری را در منطقه ایجاد کرده بود، اما متاسفانه در جریان خصوصی سازی ها در اوایل دهه 80به بخش خصوصی واگذار شد و این امر گامی بود در راستای رکود کامل این واحد تولیدی.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، در هفتمین سفر استانی رییس جمهور که در مهرماه 1400 به فارس صورت گرفت، آیت الله رئیسی بر چندین محور مهم تاکید کرد و در ابتدای سخنان خود در تشریح دلایل سفرش به استانها، گفت: اگر به استانها نیایم کارخانه 13 سال معطل مانده چگونه راه بیفتد؟

در همین راستا رئیس دولت سیزدهم در بدو ورود به استان فارس و در اولین گام از تحقق وعده های خود به مردم، به شهرستان مرودشت سفر کرده و مستقیم به سمت کارخانه آزمایش این شهر رفت. کارخانه ای که روزگاری تولیداتش جز یکی از برندهای معتبر کشور و حتی بین المللی بود و با به کار گیری بیش از 2 هزار نیرو اشتغال زایی چشمگیری را در منطقه ایجاد کرده بود، اما متاسفانه در جریان خصوصی سازی ها در اوایل دهه 80به بخش خصوصی واگذار شد و این امر گامی بود در راستای رکود کامل این واحد تولیدی.

سوءمدریت کارخانه و فقدان نظارت های دولتی در سالهای اخیر موجب تعطیلی این کارخانه شد، هر چند طی این سالها وعده های بسیاری داده شد که هیچ یک عملی نگرید، ولی آیت الله رئیسی در بدو ورود به فارس بازگشایی و راه اندازی این واحد تولیدی و چند کارخانه معطل مانده دیگر را از جمله مصوبات مهم سفر خود عنوان کرد و به استاندار فارس تاکید کرد این مصوبه به جد پیگیری گردد.

اکنون پایگاه تحلیلی خبری شیرازه پیرو باز کردن پرونده پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور به فارس و تهیه مطالب مختلف از حوزه های متعدد مثل ورزش، گردشگری، اقتصادی، حوزه زنان و خانواده در تازه ترین پیگیری خود به سراغ کارخانه ای رفته که گر چه راه اندازی مجدد آن در راس برنامه های سفر هیئت دولت بود، اما بد عهدی مالکان این کارخانه از یک سو و ضعف مصوبات کارگروه رفع موانع تولید از سوی دیگر باعث شده تا استاندار فارس تصمیم نهایی خود را گرفته و این واحد صنعتی را به مزایده بگذارند.

بد عهدی متولیان آزمایش

جلال رشیدی کوچی نماینده مردم شهرستان های مرودشت،ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی در خصوص این کارخانه و اقداماتی که می بایست از سوی مالکان و مجموعه اقتصادی استان صورت پذیرد،گفت: متولیان این کارخانه به وعده های خود عمل نکردند، از طرفی نیز کارگروه رفع موانع تولید ضعیف عمل کرد چون وقتی صورتجلسه کارگروه را نگاه کنیم، می بینیم در کارگروه تصویب شده تا خرداد خط تولید آبگرمکن ایستاده با ظرفیت اشتغال 40 نفر، تا پایان شهریور خط تولید کولر آبی با ظرفیت 60 نفر و تا آخر سال با توسعه کار به 300 نفر برسد
وی این با بیان اینکه  موارد ذکر شده عین مصوبه کارگروه رفع موانع تولید است، اظهار کرد: ما هم وقتی به گروه پیام اعتراض می‌کنیم، می‌گویند طبق مصوبه پیش می رویم و آنچه تکلیف شده را داریم انجام می‌دهیم.

به گزارش شیرازه، اما این در حالی است که حمید رضا ایزدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با حضور در دفتر شیرازه، در یک گفتگوی مطبوعاتی به تأکید  استاندار بر افزایش اشتغال و آغاز تولید اشاره کرد و گفت: استاندار اعلام کرد تا پایان سال میزان اشتغال به 500 نفر برسد و دو فاز عمده باید حتما در کارخانه شکل بگیرد.


وی، با اعلام اینکه فاز بعدی آزمایش تولید کولر است، تصریح کرد: استاندار و همه اعضای جلسه بر افزایش تولید، سرمایه گذاری روی خطوط و افزایش سرمایه ثابت اصرار داشتند

ایزدی گفت: به مدیران آزمایش تاکید شد تا پایان تیرماه  40 نفری که وعده کردند تا خرداد به کار گیری شوند، به صدنفر برسد، تا پایان شهریور 250 نفر، تا پایان سال500 نفر و ما هم گزارش مستند به استاندار بدهیم.

رشیدی اکنون پس از گذشت بیش از دو ماه از راه اندازی آزمایش، در خصوص وضعیت کارخانه، در یکی از رسانه های گفته است: متاسفانه به نظر می‌رسد متولیان کارخانه نتوانستند به گام دوم خود که بحث راه اندازی تولیدکولر است عمل کنند و اگر مالکان آزمایش به تعهدات خود عمل نکنند ما نیز لزومی بر حمایت از آنان نمی بینیم.

مزایده پایان راه یک برند نام آشنا

 در همین خصوص محسن ربانی زاده  معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نیز در گفتگو با خبرنگار ما از احتمال به مزایده گذاشتن این کارخانه خبر داد و گفت: متاسفانه مالکان کارخانه آزمایش به تعهدات خود عمل نکرده و نتوانستند ظرف مدت تعیین شده به میزان عملکردی که استاندار برای آنان معین کرده بود برسند، از طرفی نیز انگار عزم جدی برای نجات این واحد صنعتی از حالت رکود ندارند.

وی با بیان اینکه  قرار بود تا شهریور ماه 250 نفر نیرو با خط تولید آبگرم کن ایستاده و کولرهای آبی ادامه فعالیت دهند، افزود: این در حالی است که قول دادند تا پایان سال این تعداد را به 500 نفر برسانند که هیچ یک از وعده ها محقق نشد.

ربانی زاده عنوان کرد: دستور اکید استاندار است که در صورت بد عهدی مزایده حتما انجام شود و در همین راستا در حال انجام فرآیند واگذاری هستیم و فرصتی داده شده که برای بانکهای طلبکار که از جمله بانک ملت که بیشترین طلب را دارد، اجراییه صادر شود و سپس برای انجام مزایده و واگذاری اقدام شود .

معاون هماهنگی امور اقتصادی در پاسخ به این سوال که اگر قرار بر مزایده باشد این اقدام کی انجام خواهد شد؟ گفت: پس از انجام مراحل قانونی انجام میشود که ممکن است تا قبل از پایان سال جاری صورت پذیرد.

محمد هادی ایمانیه، استاندار فارس نیز در پاسخ به پرسش یکی از  رسانه ها که تصمیم نهایی در خصوص کارخانه آزمایش چیست؟ گفت: اعتقاد جدی به مزایده دارم و ان شا‍‌‌ء الله با تصمیم قوه قضائیه انجام خواهد شد.

اینجاست که باید گفت؛ به پایان آمد این دفتر...

اما دیگر هیچ حکایتی باقی نیست جز قصه پر غصه سرنوشت برندی که روزگاری برای خود آوازه ای داشت، حکایتی باقی نیست جز تصمیمات نادرستی که روزی روزگاری، توسط دولتمردانی گرفته شده که اکنون پس از سالها هنوز چوب آن را مردمی می خورند که چشم امیدشان به راه اندازی کارخانه های تعطیل شده ای است که روزی نان بر سر سفر های آنها می‍گذاشته، باید گفت؛ حکایتی جز هزار راه نرفته و هزار تصمیم نامعقول نمانده است.

انتهای پیام/س



    
 


نظرات بینندگان