کد خبر: ۱۵۶۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۱
دادستان کل کشور:

استفاده از مرخصی برای مرتکبان جرائم خشن ممنوع است

منتظری گفت: احکام برای افراد مرتکب جرایم خشن باز دارنده و عبرت آموز باشد، استفاده این افراد از مرخصی در مدت زمانی که در زندان هستند ممنوع است و اشد مجازات گریبان آنها را خواهد گرفت.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری چهارشنبه در همایش روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان فارس گفت: در زیر چتر امنیت است که همه‌ اصناف و اقشار می‌توانند پیش بروند و اگر امنیت نباشد رفاه، اقتصاد، آموزش و فرهنگ نیز جایگاه اصلی خود را نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه جامعه ای می تواند رو به کمال باشد که شاهد اجرای عدالت باشد، افزود: برقراری امنیت و عدالت جزو وظایف دستگاه قضایی کشور است و وظیفه تک تک ماست که هم خودمان به عدالت رفتار کنیم و هم تلاش کنیم جامعه را به سمت عدالت ببریم.

 منتظری تصریح کرد: همکاران قضایی با چگونگی صدور احکام، تصمیم ها و رفتار خود در این زمینه می توانند نقش موثری ایفا کنند.

دادستان کل کشور افزود: بر اساس آمار و مشاهدات اخیر، ضریب امنیت در جامعه قابل قبول است؛ اینکه بعضی اوقات شاهد صحنه هایی ناگوار در این زمینه هستیم، همین مقدار کم نیز قابل قبول نیست.

 منتظری اظهار کرد: به همین مقدار اندک ناامنی هم راضی نیستیم چرا که امنیت برای همه ما خط قر مز است و هرکس بخواهد به امنیت جامعه خدشه ای وارد کند باید از لبه تیغ عدالت بگذرد.

وی خاطرنشان کرد: قانون ملاک عمل در کشور است. اگر همه به قانون عمل کنند امنیت برقرار خواهد ماند.

دادستان کل کشور در ادامه به تلاش های دستگاه های نظامی، انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی برای برقراری امنیت در جامعه اشاره کرد و افزود: امنیت در جامعه بدون هزینه و به راحتی به دست نیامده و باید قدر آن را دانست.

وی درباره جرایم خشن و اتفاقات اخیر در این زمینه گفت: وظیفه ماست شرایط و وضعیت را رصد کنیم تا اگر فردی خواست درجامعه ناامنی ایجاد کند با سرعت به دست عدالت سپرده ومحاکمه شود.

 منتظری افزود: به افرادی که مرتکب جرایم خشن می شوند و امنیت مردم را به خطر می اندازند باید برخورد کرد و دستگاه قضایی وظیفه دارد در این موارد با قاطعیت برخورد کند .

وی از تشکیل کارگروه ویژه برای رسیدگی به جرایم خشن خبر داد وا فزود: مقرر شده در صورت بروز چنین اتفاقاتی با قید فوریت تحقیقات کامل و خارج از نوبت در این شعب انجام و ظرف مدت یک ماه به نتیجه برسد .

وی گفت: در صدور احکام برای افراد مرتکب جرایم خشن باید دقت شود که این احکام باز دارنده و عبرت آموز باشد. استفاده این افراد از مرخصی در مدت زمانی که در زندان هستند ممنوع است و اشد مجازات گریبان آنها را خواهد گرفت.

 منتظری، وظیفه دادستان ها در سنگر دفاع از امنیت جامعه را بسیار سنگین دانست و افزود : با تعامل و همکاری با دستگاه های نظامی، امنیتی و اطلاعاتی دراین زمینه نتایج خوبی حاصل خواهد شد اما فراموش نکنیم تقابل وتداخل در وظایف هم دراین زمینه می تواند آسیب زا باشد.

امیدواریم مجازات برای زندانیان جنبه سازندگی و برای دیگران جنبه بازدارندگی داشته باشد

 دادستان کل کشور همچنین با حضور مسؤولین قضایی استان فارس از زندان مرکزی شیراز، اندرزگاه های زنان و مردان و کارگاه اشتغال زندانیان نسوان بازدید و مشکلات قضایی زندانیان را چهره به چهره بررسی و دستورات قضایی لازم را صادر کرد. 

وی در ادامه بازدید گفت: بازدید از زندان جز غم و غصه چیزی برای ما نیست ما متأثر می شویم که تعدادی از هم نوعان به دلیل جرمی که مرتکب شده اند در زندان هستند به خاطر اعمال مجرمانه و به موجب قانون، در رسیدگی به پرونده آنان، قضات و  دادستان ناچار است به آنان مجازات بدهد.
 منتظری افزود: امیدواریم این مجازات ها برای زندانیان جنبه سازندگی و برای دیگران جنبه بازدارندگی داشته باشد.

این مقام مسئول  اضافه کرد: وضعیت زندان به لحاظ امکانات و شرایط خوابگاهی، آموزشی و تربیتی در بخش هایی که از بند زنان و مردان مشاهده کردیم مطلوب بود و شرایط کار کردن برای کسانی که می خواهند در زندان کار کنند فراهم است.

دادستان کل کشور اظهار داشت: از همه همکاران قضایی، کارکنان زندان ها و روحانیون که در زندان ها تلاش می کنند افرادی که مدتی از امتیازات آزادی محروم هستند علاوه بر دوران محکومیت، در این مدت بتوانند مراحل تکمیل و تقویت خودشان را فراهم کنند تا با شرکت در برنامه های قرانی و آموزشی، شاهد کمترین زندانی در زندان ها باشیم قدردانی می کنم.

منتظری یادآور شد: تلاش و زحمات همکاران به ویژه کارکنان زندان ها قابل تقدیر است که شرایط حضور زندانیان در برنامه تربیتی را فراهم می کنند تا زندانی وقتی از زندان خارج می شود دیگر فکر گناه و جرم خود نباشد.

وی تأکید کرد: استان فارس و شهر شیراز، آوازه فرهنگی بلندی در امور فرهنگی دارد امیدواریم مسائل فرهنگی و تربیتی بتواند مردم را به سمت و سویی سوق دهدکه افراد مرتکب جرمی نشوند که در نهایت مجازات آنان حبس و یا زندان باشد.

دادستان کل کشور افزود: کارگاه های اشتغال زندان قابل توسعه هستند چون در این کارگاه ها علاوه بر درآمدزایی برای زندانیان، زمینه اشتغال آنان نیز فراهم می شود.

اسحاق ابراهیمی مدیرکل زندان های فارس یادآور شد: در همه اندرزگاه ها، در رشته های مختلف اشتغالزایی شده است و بیش از ۳۵۰۰ نفر از زندانیان در کارگاه های بیرون مشغول به کار هستند.

وی افزود: سال گذشته بیشترین پرداختی حقوق و دستمزد به زندانیان اشتغال به کار در سطح کشور به زندانیان استان فارس بوده است.
انتهای پیام/ف
منبع: ایرنا
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان