کد خبر: ۱۵۶۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۱
استاندار فارس تاکید کرد:

ممنوعیت حفر چاه جدید در محدوده تالاب‌های فارس

ایمانیه با بیان اینکه سالانه باید ۱۵ درصد از چاه‌های غیرمجاز پر شوند، تصریح کرد: فرمانداران موظف هستند که این امر را اجرا کند تا هیچ چاه جدیدی در محدوده تالاب‌ها حفر نشود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه ، محمدهادی ایمانیه استاندار فارس  یکشنبه ۲۰ شهریور در جلسه ستاد احیای تالاب‌های فارس با اشاره به لزوم ممانعت از حفر چاه‌های جدید به ویژه در محدوده تالاب‌ها، بیان کرد: مسدود کردن چاه‌های کشاورزی نباید از نقاط و کشاورزانی شروع شود که معیشت و درآمدشان در گرو شغل کشاوریست و آن چاه، نباید کار به گونه‌ای باشد که معاش مردم، تهدید نشود.

وی  همچنین با بیان اینکه کل بودجه احیای تالاب‌های فارس از بودجه عمرانی استان بالاتر است، گفت: این به معنای تعطیل کردن کار نیست، بلکه اگر با نگاهی علمی و کارشناسی مسائل دنبال شود، حتما به نتایج بهتری خواهیم رسید.

ایمانیه خاطرنشان کرد: در شهرستان‌های دارای تالاب بودجه‌ای اختصاصی باید پیش‌بینی و صرفا در زمینه تالاب‌ها هزینه شود.

 استاندار فارس ادامه داد: برای به نتیجه رسیدن موضوعات مطرح شده هم باید دانشگاه شیراز، مشاور و اداره کل محیط‌زیست جلسه بگذارند و به امضای طرفین برسد تا احیای تالاب‌ها به نتیجه برسد و هر دستگاه کار خود را انجام دهد. 

وی گفت: هر دستگاهی که امضا کرده اما اجرا نکرده به استانداری اطلاع دهید تا رصد شود؛ اگر دستگاهی امضا نکند باز هم اطلاع دهید تا بررسی شود.  

ایمانیه خاطرنشان کرد: برای حوزه‌های مرتبط با تالاب‌ها نیز گزارش‌ها مرتب مرور تا پیشرفت کار رصد شود و منحصر به این جلسه نباشد.

وی خواستار تشکیل کنسرسیومی برای هوشمند کردن کنتورهای چاه‌های مجاز شد و گفت: این کار از حوزه‌های آبخیز مرتبط با تالاب‌ها شروع شود که پریشان و بختگان و مهارلو در اولویت است. 

یوسف رفیعی، نماینده طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در استان فارس در این جلسه بیان کرد: پروژه‌های این طرح در استان شامل کشاورزی پایدار و معیشت سازگار با منابع تالابی می‌شود که در معیشت سازگار ۱۰ روستا تحت پوشش قرار می‌گیرند. 

وی با بیان اینکه اعتبار هر روستا در فاز نخست ۹۰ میلیون است و در ۵ روستا این طرح اجرا شده است، گفت: در فاز جدید نیز ۵ روستای باقی مانده تحت پوشش قرار گرفته و اعتبار هر روستای جدید ۱۸۵ میلیون خواهد بود. 

رفیعی همچنین با اشاره به اجرای پروژه های کشاورزی پایدار افزود: در این طرح نیز در فاز نخست ۶ روستا در نظر گرفته شده که برای هر روستا ۲۳۰ میلیون در نظر گرفته شده و در فاز جدید ۱۰ روستا با اعتبار هر روستا ۳۲۰ میلیون تومان در حال اجرا است‌. 

نماینده طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در استان فارس با بیان اینکه راه‌اندازی انجمن غیردولتی و محلی در محدوده بختگان نیز در دست اقدام است، عنوان کرد: یکی از مشکلات اصلی در روستاها اینترنت و شبکه ارتباطی است و یکی دیگر از مشکلات نبود آرد در روستاهایی است که پخت نان و شیرینی محلی را جایگزین کردند که اگر این امر تامین شود مشکل روستاها نیز برطرف می‌شود. 

نبی‌الله مرادی، معاون فنی محیط زیست فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه پیگیری تصویب طرح‌های زیست بومی تالاب‌های کافتر و مهارلو توسط این اداره کل انجام شده است، گفت: گزارش نهایی در مرحله اصلاح و برنامه‌ریزی است که در شورای مدیریت و برنامه‌ریزی استان ارائه می‌شود. 

وی  با بیان اینکه از برنامه پنجم بنا شد که مدیریت تالاب‌ها براساس برنامه زیست بومی باشد، افزود: این روند توسط محیط زیست در حال پیگیری است و تا پایان سال این کار انجام خواهد شد و طرح ارائه می‌شود. 

مرادی افزود: پیگیری و مکاتبه با استانداری فارس درباره تامین منابع مالی لازم در سطح استانی و ملی برای احیای حوضه‌های آبخیز استان با اولویت حوضه‌های آبخیز تالابی نیز انجام شده است. 

معاون محیط زیست فارس خاطرنشان کرد: مدیریت زیست بومی تالاب‌ها در شورای برنامه‌ریزی تصویب و توسط معاونت عمرانی ابلاغ شده است و در نخستین جلسه آمایش این موارد بیان می‌شود تا براساس کار کارشناسی و بررسی صورت گرفته بتوان آن را عملیاتی کرد. 

مرادی با اشاره به نیاز آبی تالاب‌های فارس گفت: طشک و بختگان در وضعیت نرمال ۸۲۶ میلیون مترمکعب، مهارلو ۲۰۴ میلیون مترمکعب، کمجان ۱۰۶ میلیون مترمکعب، کافتر ۳۵ میلیون مترمکعب، ارژن ۵ میلیون مترمکعب، هفت برم ۲ میلیون مترمکعب، پریشان ۳۵ میلیون نیاز دارد که این میزان در وضعیت ترسالی و خشکسالی متفاوت است. 

وی با بیان اینکه برای طشک و بختگان و پریشان نقشه راه و احیا تهیه شده است؛ خواستار همکاری دستگاه‌های اجرایی در اجرای طرح احیای تالاب‌ها شد. 

محمود رضایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز در این جلسه درباره حقابه‌ تالاب‌ها گفت: آبی فعلا برای رهاسازی نداریم ولی براساس نیاز مطرح شده اگر بارندگی خوب باشد بختگان در اولویت برای رهاسازی قرار خواهد گرفت. 

انتهای پیام/ف

منبع: ایرنا
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان