کد خبر: ۱۵۶۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
رئیس سازمان صمت فارس:

بنگاه های کوچک در حوزه اقتصاد و اشتغال نقش مهمی دارند

ایزدی گفت: با توجه به نقش مهمی که بنگاه های کوچک و زود بازده در حوزه اقتصاد و اشتغال استان دارند، پرداخت تسهیلات خرد و کمک در راه اندازی آنها جزء اولویت های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان می باشد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، درصد قابل توجهي از جمعيت در سن اشتغال کشور به شکل آشکار و پنهان بيکار هستند. 

حال این سوال مطرح است که راه حل چيست؟ 

در کشور هاي مختلف براي حل معضلي از اين دست، راه حل هاي مختلفي انديشيده شده که تعدادي از آنها عبارتند از: استفاده از توانايي هاي بالقوه جامعه و اقتصاد و به فعاليت رسانيدن آنها و حمايت از بنگاههاي اقتصادي کوچک و زودبازده، اعطاي بيمه بيکاري، حمايت از توليدکنندگان کوچک از طريق خريد محصولات توليدي آنها و کمک به احداث و راه اندازي واحدهاي خدماتي و توليدي نيازمند سرمايه کم و تشويق به توليد فکر از طريق خريد فکرهاي جديد براي کمک به کساني که توانايي فکر دارند، ولي توان توليد و کار خدماتي ندارند. در ايران، آنچه از سال 1384 در دولت نهم به عنوان راه حل اتخاذ شده، توسعه بنگاه هاي کوچک زودبازده و افزايش حمايت از آنها براي گسترش دامنه فعاليت با هدف کاهش ميزان بيکاري بوده است. 

 از آنجا که اين طرح در ابتداي مسير قرار دارد، عمده اين صاحب نظران نيز، نظرات خود را بر اساس شناخت نسبي از اجراي اين طرح در ساير کشورها به دست آورده اند.

نهايتا پيشرفت هاي آينده و تقويت زير ساخت هاي قانوني و مالي در ايران مي تواند منجر به موفقيت قابل توجهي در اين برنامه شود. 

با توجه به ضرورت حمایت از بنگاه‌های تولیدی و زود بازده پایگاه تحلیلی خبری شیرازه با حمیدرضا ایزدی رئیس سازمان صمت فارس به گفتگو پرداخته است. 

شیرازه؛  ضرورت حمایت از بنگاه‌های تولیدی و زود بازده در چیست؟

ایزدی در این خصوص گفت: با توجه به نقش مهمی که بنگاه های کوچک و زود بازده در حوزه اقتصاد و اشتغال استان دارند، پرداخت تسهیلات خرد و کمک در راه اندازی آنها جزء اولویت های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان می باشد، به نحوی که از حدود 150 پروانه بهره برداری صادر شده در سال 1400، حدود 120 واحد جزء طرح های کوچک و زود بازده با سرمایه گذاری کمتر از 100 میلیارد ریال می باشند، که مجموع اشتغال ایجاد شده حدود 1000 نفر و مجموع سرمایه گذاری بالغ بر 3300 میلیارد ریال است و در بخش های مختلف صنعتی به بهره برداری رسیده است.

شیرازه؛ در این راستا سازمان صمت چه اقداماتی انجام داده است؟

رئیس سازمان صمت فارس عنوان کرد: در حوزه فرش، تسهیل در صدور انواع مجوزها، برگزاری دوره های آموزشی رایگان، مشاوره های تخصصی به متقاضیان اعم از مشاغل خانگی و پروانه بهره برداری صورت گرفته است.

شیرازه: تا کنون چه حمایتهایی از این بنگاه ها شده؟

ایزدی در این باره که اظهار کرد: در حوزه فرش، معرفی ۱۱ واحد تولیدی غیر متمرکز فرش دستباف در استان به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان جهت بهره مندی از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و همچنین معرفی ۱۰ طرح پشتیبان مشاغل خانگی فرش به اداره کل کار استان جهت استفاده از تسهیلات مربوطه انجام شده است.

شیرازه: در راستای رفع مشکلات ابن بنگاه ها آیا هماهنگی و حمایت بین بخشی با سازمان های مربوطه صورت پذیرفته؟

ایزدی: بله، با هماهنگی بین این سازمان و اداره کل کار (بعنوان متولی معرفی تسهیلات) حمایت های خوبی انجام شده است.

شیرازه: اصلی ترین مانع موجود در مسیر سرمایه گذاران خرد چیست؟

رئیس سازمان صمت فارس به مشکلاتی در حوزه فرش، اشاره کرد و گفت:  عدم اعتبار لازم برای مشاغل خانگی مستقل و پشتیبان در استان و نداشتن وحدت رویه در اخذ تضامین بانکی توسط بعضی از بانک های عامل و همچنین مشکل بیمه قالیبافان از جمله این مشکلات می باشد.

انتهای پیام/س
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان