کد خبر: ۱۵۶۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۴ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
مدیرکل ارشاد فارس:

فعالیت‌های فرهنگی و هنری فارس با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرااستانی ارتقا می‌یابد

قانعی گفت: با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرااستانی، زمینه ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و هنری را در استان فارس فراهم می‌کنیم.
به گزارش سرویس فرهنگی  شیرازه ،حمیدرضا قانعی  مدیر کل ارشاد فارس شامگاه پنجشنبه پس از تماشای نمایش میدانی «محشر» در شیراز به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امروزه برقراری ارتباطات برون استانی در فضای فرهنگی و هنری یکی از ضروریات محسوب می‌شود.

وی گفت: بدون تردید برخورداری از مجموعه امکانات و تجهیزاتی که در این مکان برای برگزاری نمایش محشر گردآوری شده است در شهر شیراز مقرون به صرفه نیست اما اگر از این ظرفیت با برقراری ارتباطاتی در خارج از استان بهره ببریم می‌توانیم زمینه رشد و ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و هنری را در استان فارس فراهم کنیم. 

قانعی  درباره  نمایش بزرگ میدانی محشر، این نمایش را در دو بخش فرم و محتوا قابل تأمل دانست و گفت:محتوای این نمایش به مرگ‌آگاهی می‌پردازد؛ بدون شک مرگ آگاهی حلقه مفقوده رویدادها و اتفاقات فرهنگی، اجتماعی و گسست بین‌نسلی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به موقتی بودن زندگی بشر در دنیا اشاره کرد و افزود: اگر انسان مرگ را فرا راه خویش ببیند و پیامدهای آن را در نظر آورد، بی‌گمان از دل سپردن به تعلقات دنیا آزاد می‌شود و به سرنوشت خود در مقام بندگی و عبودیت خداوند اهمیت بیشتری می‌دهد؛ نمایش محشر می‌تواند به خوبی ذهن‌ها را متوجه این موضوع کند و اتفاقات خوبی را در عرصه تحولی رقم بزند.

وی بیان کرد: جوان یا پیر بودن انسان هم تفاوتی در اصل ماجرا ایجاد نمی‌کند؛ اقشارمختلف جامعه وقتی به مسئله معاد و مرگ‌آگاهی توجه می‌کنند حوزه تأثیر مفاهیم دینی در ذهن‌شان برجسته و پررنگ خواهد شد. اگر از این بُعد به این نمایش نگاه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که محتوای آن بسیار قابل تأمل است.

مدیرکل ارشاد فارس افزود: تاکنون مُدل‌های مختلفی از نمایش‌های میدانی را مشاهده کرده‌ایم که به موضوعات متعدد و متنوعی پرداخته‌اند اما قصه محشر قصه جذاب‌تری بود زیرا این نمایش به محتوای نابی پرداخته بود که معمولا از آن غفلت می‌شود و حتی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از ادعیه و روایات به مسئله مرگ آگاهی می‌پردازند، بر نقش مهم این رویدادهای هنری در ترغیب جوانان به مفاهیم دینی تأکید کرد و گفت: در نمایش محشر فُرم و قالب جذابی برای انتقال مفهوم موردنظر انتخاب شده است؛ فُرم این نمایش بدیع، نو و خلاقانه است و همین مسئله موجب ترغیب جوانان به تماشای این نمایش می‌شود.

قانعی ترکیب قصه شهادت، مرگ و جهان پس از مرگ را به عنوان نقطه قوت این نمایش قلمداد کرد و یادآور شد: توجه به این مفاهیم دینی در رویدادهای فرهنگی می‌تواند تأثیر بسزایی در تعالی جامعه داشته باشد و اتفاقات خوبی را رقم بزند.

وی در خصوص استقبال مردم شیراز از این نمایش، گفت: در حال حاضر این نمایش با استقبال چشمگیر مردم روبه رو شده است؛ در شهر شیراز کمتر شاهد حضور گسترده مردم در رویدادها هستیم و چند سالی باید بگذرد تا کار بزرگی مانند نمایش‌های میدانی اتفاق بیفتد تا شاهد این حضور پرشور باشیم؛ بدون شک‌ جمع شدن ۶ هزار نفری مردم در یک محیط برای تماشای نمایش جذابیت خاص خود را دارد.

قانعی افزود: مردم هم با کار ارتباط گرفتند و مفهوم نمایش به خوبی به آنها منتقل شد.

اجرای نمایش بزرگ میدانی محشر با موضوع دنیای پس از مرگ شامگاه سه شنبه ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۱ با هنرنمایی ۱۵۰ هنرور در زمین مجاور کارخانه سیمان شهر شیراز آغاز شد. این نمایش هر شب ساعت ۲۰ و تا پنجم مهرماه ۱۴۰۱ روی صحنه است.

این نمایش، محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج، به همت مرکز هنری رسانه ای مُحرِم با مشارکت شهرداری شهر شیراز و همراهی سپاه فجر استان فارس و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به روی صحنه رفته است.

در این نمایش به تهیه کنندگی مصطفی فتاحی و کارگردانی صادق فتاحی، بیش از ۱۵۰ هنرور و بازیگر حضور دارند.

درون مایه و داستانِ نمایش محشر، مبتنی بر آیات و روایات است و گوشه ای از عقوبت اعمال را به نمایش می گذارد که این داستان در پایان با موضوع اربعین حسینی و شفاعت امام حسین(ع) گره می خورد.

 انتهای پیام/ ف
 


برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان