کد خبر: ۱۵۶۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۱

شانزدهمین سوگواره تعزیه کشوری عاشورائیان لامرد آغاز به کار کرد

شانزدهمین سوگواره تعزیه کشوری عاشورائیان لامرد همزمان با اربعین حسینی از عصر روز ۲۶ شهریورماه به مدت ۱۰ روز همراه با نوای دلنشین چاووشی در بیت العباس لامرد افتتاح شد.
به گزارش سرویس اجتماعی شهرستان های شیرازه، محمد هنرپیشه دبیر شانزدهمین سوگواره تعزیه کشوری عاشورائیان لامرد در مراسم افتتاحیه این سوگواره اظهار کرد: ۱۷ سال قبل برنامه ریزی برای معرفی بیشتر این هنر آئینی در شهرستان انجام شده و تصمیم بر آن شد که سوگواره کشوری در شهرستان لامرد برگزار شود. ۱۵ دوره این رخداد کشوری با حضور وزرای فرهنگ و مسئولین استانی در لامرد برگزار شده و امسال شانزدهمین دوره آن را شاهد خواهیم بود.

این مسئول فرهنگی تصریح کرد: در لامرد ۲۲ گروه تعزیه خوان داریم که نسبت به سرانه جمعیت در ایران بی نظیر است. امروز همه مدیران و مسوولین کشوری و استانی اذعان دارند که لامرد قطب تعزیه جنوب کشور است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان لامرد گفت: فراخوان سوگواره ۴۵ روز در فضای مجازی ارسال شده که ۱۰ گروه تعزیه خوان از ۷ استان جهت برگزاری در این آئین سنتی انتخاب شدند. تعزیه های انتخاب شده توسط گروه بازبینی، همگی تعزیه های میدانی و با اشعار و نسخه هایی با زبان عمومی انتخاب شده تا مردم و تماشاگران بدون مشکل با تعزیه ارتباط برقرار کنند.

کرامت فر فرماندار شهرستان لامرد نیز ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی اظهار داشت: خدا را شاکریم که حرکت عظیم فرهنگی در شهرستان لامرد در حال برگزاری است و خدا را شاکریم که مردم از چنین برنامه هایی که سرچشمه دینی دارد استقبال پر شور می کنند.

فرماندار لامرد تاکید کرد: حضور تمامی وزرای ارشاد طی برگزاری این سوگواره طی سالهای گذشته نشان از جایگاه ویژه تعزیه در شهرستان لامرد دارد.

وی ادامه داد: بزرگترین رسانه عاشورا را حضرت زینب انجام داد که نتیجه آن پیاده روی اربعین است که برگزار می شود و دنیا قدرت شیعه را می بیند.

کرامت فر گفت: هر حرکتی که باعث زنده شدن کربلا و عاشورا و اربعین شود یک حرکت زینبی است. برگزاری این سوگواره یک حرکت زینبی است زیرا شما در جهت ماندگاری قیام عاشورا تلاش می کنید.

فرماندار لامرد در پایان ضمن تقدیر از تلاشهای برگزار کنندگان این مراسم، از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خیریه موقوفه ابوالفاضل بیت العباس که موجبات و میزبانی این سوگواره را به عهده گرفته اند تقدیر کرد.

گروههای برتر از استانهای مرکزی، فارس، بوشهر، هرمزگان، اصفهان، خوزستان و قزوین در این سوگواره حضور دارند.

انتهای پیام/ر
برچسب ها: لامرد ، تعزیه ، شیرازه
نظرات بینندگان