کد خبر: ۱۵۶۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۱
مصوبات سفر رئیس جمهور روی میز پیگیری های شیرازه؛

بیش از یک دهه انتظار برای خودکفایی فارس در تولید کاغذ /تکمیل و راه اندازی کاغذ زاگرس، معطل اخذ تسهیلات بانکی

به گفته رئیس سازمان صمت فارس علی رغم پیگیری های لازم توسط این سازمان و انجام مکاتبات متعدد و بعضا انجام مکاتبات روزانه، تاکنون تسهیلات تکمیلی اخذ نگردیده و طرح راه اندازی نشده است.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رئیس جمهور پنجشنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ همزمان با ایام بزرگداشت یادروز حافظ شاعربلندآوازه ایران و در هفتمین سفر استانی دولت سیزدهم به استان ها به فارس سفر کرد، سفری که با ۱۱۰ مصوبه برای توسعه استان و گره‌گشایی از مشکلات مردم همراه بود.

مشکلاتی که مقرر گردبد به همت مدیران ارشد استانی و پیگیری های مستمر استاندار فارس یکی پس از دیگری مرتفع گردد تا شاید بخشی از معضلات استان و کاستی هایی که وجود دارد حل و برطرف شود.

یکی از این مصوبات و محورهای گفتگو رفع موانع واحد های صنعتی و تولیدی بود که مهم ترین بخش اقتصاد کشور و استان را در ید اختیار دارد.

در همین سفر رئیس جمهور به کارخانه آزمایش که سالها تعطیل شده بود سر زد و تاکید بسیار بر راه اندازی مجدد این واحد تولیدی و برند نام آشنا کرد، تاکیدی که فقط تا اجرای تعهد اولیه توسط مالکان پیشرفت و اکنون همچنان بلاتکلیف بوده و بر سر دو راهی ادامه فعالیت و مزایده قرار دارد.

اما کارخانه دیگری که بنا به ضرورت کاستی های استان فارس در تولید کاغذ رئیس جمهور از آن بازدید نمود، کارخانه کاغذ زاگرس بود که بیش از یک دهه است که در انتظار اتمام کار و آغاز فعالیت خود می باشد.

ساخت کارخانه کاغذسازی زاگرس نزدیک به یک دهه پیش، آغاز شد و تاکنون با سرمایه‌گذاری انجام شده پیشرفت ۸۷ درصدی داشته است. پس از راه‌اندازی این کارخانه، کاغذهای باطله در قالب‌هایی همچون کاغذ تحریر بازیافت خواهند شد.

این کارخانه افزون بر بازیافت کاغذ و ارزآوری بسیار برای کشور می‌تواند نزدیک به ۶۰۰ اشتغال مستقیم و افزون بر هزار اشتغال غیرمستقیم ایجاد کند. کارخانه کاغذسازی زاگرس فارس با برخورداری از دستگاه‌ها و تجهیزات مدرن، ظرفیت تولید سالانه ۱۲۵ هزار تن را از محل کاغذهای بازیافتی دارد.

در بازدید سرزده رئیس‌جمهور از  کارخانه کاغذسازی زاگرس،  اعلام شد، ۸۷ درصد عملیات ساخت این واحد تولیدی انجام شده و برای تکمیل ۱۳ درصد باقیمانده، به تسهیلات برای بخش سرمایه ثابت و سرمایه در گردش نیاز است.

آیت الله رئیسی در این بازدید گفت: مراکز تولیدی از این دست در اولویت دریافت تسهیلات و منابع مالی هستند، نه افرادی که این منابع را در جای دیگری هزینه می‌کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: درحالی که کشور برای تأمین کاغذ نیاز به واردات دارد، به هیچ وجه قابل قبول نیست یک کارخانه کاغذسازی که بخش قابل توجهی از آن احداث شده، برای تکمیل و بهره‌برداری سال‌ها معطل تسهیلات باشد و بناها و تجهیزات آن بدون استفاده بماند و فرسوده شود؛ این نکته را در بازدید قبلی خود از یک کارخانه چوب و کاغذ در شمال کشور نیز بیان کردم.

رئیسی خطاب به استاندار تاکید کرد: کار تکمیل این واحد تولیدی را با جدیت پیگیری کند تا چنانچه مالک کارخانه وعده داده است، هر چه سریع‌تر با راه‌اندازی این کارخانه ۶۰۰ نفر مشغول کار شوند و با رونق تولید، گامی برای تأمین کاغذ مصرفی در کشور برداشته شود.

اکنون در راستای پیگیری مصوبات سفر و ارزیابی میزان عملکرد مدیران استانی در جهت رفع مشکلات کارخانه کاغذ با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس به گفتگو پرداخته ایم.

حمید رضا ایزدی با توجه به ضرورت خودکفایی در کاغذ در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی در این زمینه انجام شده ؟، گفت: جواز تاسیس شماره   13044 مورخ 1384/05/02 در زمینه تولید انواع کاغذ  و مقوا تست لاینر و کرافت، لاینر و چاپ و تحریر و کاغذ و مقوا از ضایعات کاغذ و مقوا و....... بنام شرکت کاغذ زاگرس فارس در شهرستان زرقان صادر گردیده است. که راه اندازی آن نقش مهمی در خود کفایی کشور و جلوگیری از خروج ارز دارد.

خبرنگار شیرازه در ادامه پرسید،کارخانه کاغذ زاگرس به چه سرانجامی رسیده؟

ایزدی در پاسخ به این سوال عنوان کرد: این واحد در فاصله 20 کیلومتری از مرکز استان و در شهرستان زرقان در دست احداث می باشد، که اقدامات انجام شده به شرح ذیل می باشد:
تهیه زمین به متراژ   30000 متر مربع، احداث سوله تولیدی و بخش اداری و نگهبانی و انبار به مساحت 15000 متر مربع و احداث ایستگاه برق و خرید بخش عمده ای از  ماشین آلات و تجهیزات در سه فاز، بطور کلی پیشرفت فیزیکی طرح کاغذ زاگرس 75 درصد بوده، که در فاز اول که طرح خط تولید کاغذ چاپ و تحریر خواهد بود، دارای پیشرفت 95 درصدی و پیشرفت فیزیکی فاز دوم 70 درصد و فاز سوم 30 درصد می باشد.

وی افزود: علی رغم پیگیری های لازم توسط سازمان صمت و انجام مکاتبات متعدد و بعضا انجام مکاتبات روزانه، تاکنون تسهیلات تکمیلی اخذ نگردیده و طرح راه اندازی نشده است.

رئیس سازمان صمت فارس در پاسخ به این سوال که چند کارخانه کاغذ در فارس وجود دارد؟، اظهار کرد: در حال حاضر هیچ واحد فعالی در استان وجود ندارد

ایزدی عمده ترین مشکلات در تولید کاغذ در فارس را اینگونه بیان کرد: اصلی ترین مشکلات در تولید کاغذ در فارس به ویژه مشکلات کارخانه کاغذ زاگرس،عدم تامین تسهیلات تکمیلی جهت تامین ماشین آلات و تاسیسات و تصفیه خانه پساب بوده و با توجه به اینکه طرح در جلسات مستمر به جهت پیگیری اخذ تسهیلات از طریق بانک صنعت و معدن و نظر به ارائه مدارک لازم توسط شرکت مذکور به ارکان اعتباری بانک، تسهیلات تکمیلی در دست بررسی بانک صنعت و معدن می باشد و تاکنون منتج به اخذ تسهیلات نگردیده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ما منتظر هستیم که درخواست شرکت کاغذ زاگرس به بانک ارسال شود تا بانک رقم درخواستی آنها را با توجه به اسناد و مدارکی که ارائه شده بررسی کند. در واقع بانک ملزم شده هر چه زودتر تسهیلات باقی مانده را بپردازد.

رئیس سازمان صمت فارس اعلام کرد: بدون شک راه‌اندازی این کارخانه نقش بسزایی در بازیافت کاغذ و ارزآوری بسیار برای کشور دارد و می‌تواند نزدیک به ۴۰۰ تا ۶۰۰ اشتغال مستقیم ایجاد کند و امیدواریم هر چه سریعتر مراحل احداث کارخانه کاغذسازی زاگرس انجام شود.

به گزارش شیرازه؛ کارخانه در حال احداث کاغذسازی در استان فارس مهرماه ۱۴۰۰ در برنامه‌ای از پیش اعلام نشده میزبان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران بود که این بازدید با دستور آیت الله رئیسی برای گره‌گشایی از موانع فراروی این واحد تولیدی همراه شد و این روزها تحقق آن، در دستورکار مسئولان کشوری و استانی است.

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه نیز به منظور بررسی و پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور به فارس در خصوص کارخانه کاغذ زاگرس در گزارش بعد به سراغ استاندار فارس رفته تا اقدامت دولت را در این راستا جویا شود.

انتهای پیام/س




نظرات بینندگان