کد خبر: ۱۵۶۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۰۲ مهر ۱۴۰۱
به مناسبت سومین روز از هفته دفاع مقدس؛

بهره گیری از خاطرات رزمندگان و روایان دفاع مقدس راهکاری در جهت افزایش آگاهی نسل نوجوان

بی شک بهره گیری از خاطرات رزمندگان دفاع مقدس، روایت خاطرات و به تصویر کشیدن فضای معنوی حضور رزمندگان در جبهه ها، در افزایش آگاهی جوانان اثرگذار خواهد بود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، حماسه 8 سال دفاع مقدس بدون شك يكي از ماندگارترين دوران تاريخ پر فراز و نشيب ايران است كه  اگر به آن توجه شود می تواند درس هاي زيادي بخصوص به نسل جوان ايران زمين بیاموزد. از همین رو نقش روایت گران جنگ بسیار حائز اهمیت بوده و موجب انتقال فرهنگ ایثار و شهادت، بیان رشادت ها و از جان گذشتگی رزمندگان اسلام در طول 8 سال دفاع مقدس می گردد.

بی شک بهره گیری از خاطرات رزمندگان دفاع مقدس، روایت خاطرات و به تصویر کشیدن فضای معنوی حضور رزمندگان در جبهه ها، در افزایش آگاهی جوانان اثرگذار خواهد بود.

همین روایتگری ها موجب ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه می‌شود فرهنگی که دشمن را به وحشت می‌اندازد و درصدد است تا آن را در جامعه کمرنگ و جوانان را با دفاع مقدس و رشادت‌ها و ایثارگری جوانانش غریبه کند اما نمی‌داند که جوانان امروز پیرو جوانان جهاد و شهادت هستند و با روایتگری پیشکسوتان خود نه تنها با فضای جبهه ها غریبه نیستند بلکه راه آنان را ادامه می‌دهند.

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه نیز به منظور استفاده از ظرفیت بی بدیل راویان هشت سال دفاع مقدس و تبیین زوایای جنگ تحمیلی همچنین آشنایی نسل جوان و نوجوان با این فضا با سید رضا متولی مسئول انجمن راویان فجر استان فارس به گفتگو پرداخته است.

وی در ابتدا به تشریح هفته دفاع مقدس پرداخت و در ادامه با بیان این که این هفته یاد آور یکی از بزرگ ترین اتفاقات پر افتخار ایران است گفت:شاید در طول تاریخ کشور هیچگونه مقاومتی این چنینی در کل دنیا برای ایران اتفاق نیافتاده بود و دفاع مقدس ما یک دوران طلایی خاصی بوده چرا که بازتاب های آن را هنوزدر جامعه انقلابی شاهدهستیم.

متولی در ادامه با اشاره به اینکه دفاع مقدس یک نبرد نابرابر درمقابل جهان استکبار شرق و غرب در عصر خود بود، اظهار کرد: ارتش بعثی از حمایت غربی ها برخوردار بود، یعنی طرف مقابل ایران فقط یک فرد یا یک کشور نبود بلکه عراقی ها از کل دنیا و استکبار  جهانی و کشور های عربی حمایت می شدند و همه در مقابل ایران صف بسته بودند.

مسئول انجمن راویان فجر استان فارس همچنبین با بیان اینکه در جنگ ایران و عراق از ۱۹ کشور دنیا اسیر داشته ایم بیان کرد: مهم ترین تجهیزات شرق و غرب در اختیار ارتش بعثی بود درحالی که کشور ایران را غربی ها تحریم کرده و ما روی پای خود ایستاده و توانستیم دوران شکوفایی را رقم بزنیم.

این مقام مسئول در ادامه به بیان شیرین ترین  و تلخ ترین خاطرات جنگ پرداخت و گفت: به طور کلی جنگ تلخ و ناخوشایند است اما ما به دنبال جنگ و خونریزی نبودیم بلکه در طول هشت سال به دفاع از کشورمان ایران پرداختیم همچنین خاطرات تلخ و شیرین در دوران دفاع مقدس بسیار است شیرین ترین لحظات دفاع مقدس برادری ،صداقت،ایمان و اتکای واقعی به خداوند بزرگ و ائمه اطهار (س) در این دوره طلایی مشاهده می‌کنیم.

وی در ادامه گفت :خاطرات شیرینی از جوانان و نوجوانانی که یک شبه راه صد ساله را طی کرده و توانستند به صورت عجیب جهان جدید را رقم بزنند در ذهن همه رزمندگان باقی مانده است و خاطرات تلخ  هم شهادت این جوانان رشید و غیور ایرانی بود که جنگیدند و شهید شدند و افتخاری بود که نصیب ما نشد و چقدر جای ما در بین شهدا خالیست و تلخ ترین آن از دست دادن یاران بود.

به گفته متولی اگر چه تلخ ترین اتفاقات، داغی بود که بر دل مادران می‌نشست و فرزندان را یتیم می‌کردند، اما ایجاد شوق و اهمیت جان دادن در راه  وطن و انقلاب اسلامی اشتیاقی بود که در دلشان موج میزد و باعث شد اتفاقات خوبی رقم بخورد.

وی با اشاره به اینکه امروزه جنگی که ما درگیرش هستیم سخت تر از سخت است افزود: اگر بخواهیم برگردیم به دوران پیامبر(ص) ، بعد از پیروزی حضرت محمد(ص)در جنگ بدر که جهاد اصغر تمام شد و امروز نوبت جهاد اکبر است جهاد اصغر را همان نبر سخت خطاب می‌کنند در میدان و جهاد اکبر جنگ بزرگ تر همان جنگی بوده که امروزه ما درگیرش هستیم

وی افزود:جنگ امروز ما یک جهاد اکبر است وامیدواریم بتوانیم همه با همدلی و یک پارچگی این جنگ و نبر را ادامه دهیم و می‌توانیم با اتکای به خداوند همان حرکت هایی که در دفاع مقدس اتفاق افتاد این نبرد را به جلو ببریم.

متولی در پایان به جهاد تبیین اشاره کرد و افزود:مقام معظم رهبری برای همه ما یک خط ویژه ای را ترسیم کردند که جهاد تببین بود که مختص همه افراد جامعه بوده و اصحاب رسانه جلو دار و خط شکنان این نوع جهاد هستند، اصحاب رسانه خط شکنان این نبرد نابرابرهستند که بسیار با صداقت و به هنگام، وارد کار شده و امور را انجام میدهند.

انتهای پیام/س/ف

نظرات بینندگان