کد خبر: ۱۵۶۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۷ - ۰۵ مهر ۱۴۰۱
کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با شیرازه:

احترام به پدر و مادر در کلام امام رئوف

حجت الاسلام زارع گفت:امام رضا (ع)در تأکید بر حفظ حرمت پدر و مادر و در اشاره به فلسفه این دستور، بی توجهی به پدر و مادر را نوعی بی توجهی به خدا و فرمان شکنی او می دانند و می فرمایند؛"خداوند نافرمانی پدر و مادر را به این دلیل حرام کرد که موجب بیرون رفتن از توفیق اطاعت خداوند می شود."
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، به مناسبت سالروز شهادت امام رضا(ع) با حجت الاسلام مهدیار زارع کارشناس مسائل مذهبی به گفتگو پرداخته تا بخش هایی از زندگی این چراغ هدایت بشری را با هم مرور کنیم.

حجت الاسلام زارع در گفتگو با خبرنگار این رسانه اظهار کرد: امام رضا علیه السلام در سال ۱۴۸ قمری در مدینه منوره متولد شد و در دامن پدر بزرگوارش موسی بن جعفر علیه السلام دوران کودکی را گذراند، مادر ایشان بانوی پرهیزگار و اهل عبادت به نام تکتم بود. 

وی افزود: ایشان در سال ۱۸۳ قمری پس از شهادت پدر بزرگوارشان امامت را به عهده گرفتند و به مدت بیست سال امامت و ولایت را به عهده داشتند.

این کارشناس مذهبی در خصوص دوران سیاسی آن حضرت گفت:  دوران امامت آن حضرت مصادف با دوران خلافت هارون الرشید، امین و مامون بود و آن حضرت سه سال پایانی امامت را در مرو حضور داشتند. 

حجت الاسلام زارع تصریح کرد: امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در سال ۲۰۳ قمری توسط مأمون مسموم و به شهادت رسیدند. 

وی افزود: دوران امامت ایشان گرچه با اختناق کامل هارون الرشید همراه بود ولی آن حضرت توانستند شیعیان را از فتنه های طوفان گون آن زمان به سلامت بدارند و مانع آن بشوند که یاران و شیعیان دچار پراکندگی و دلسردی شوند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: امام رضا علیه السلام در کنار مبارزات عمیق امامت که پس از عاشورا توسط اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام ادامه داشت، در همان مسیر و جهت فعالیت خود را ادامه داد. 
 
وی ابراز کرد:  مأمون با زیرکی خطر شیعیان را برای دستگاه خود حدس زده بود بر همین اساس امام رضا علیه السلام را از مدینه به خراسان دعوت نمود و پیشنهاد اجباری ولیعهدی را به حضرت داد. 

حجت الاسلام زارع افزود: البته این کار مأمون بسیار زیرکانه و مدبرانه بود و اگر به نتیجه می‌رسید می‌توانست درخت تشیع را ریشه‌کن کند اما امام رضا علیه السلام با تدبیری الهی این نقشه‌ها و حیله های شیطانی مأمون را با شکست مواجه کرد و آن سال یعنی سال ۲۰۱ هجری قمری یکی از پر برکت ترین دوران تاریخ تشیع شد. 

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: در این فرصت امکان بحث و بررسی در خصوص مقصود مأمون وجود ندارد ولی در هر صورت یک شکست سنگین برای دستگاه خلافت عباسی را به همراه داشت. 

وی تصریح کرد: البته امام رضا علیه السلام در مواجه با سیاست بازی های مأمون تدابیر بسیار هدفدار و پیروزمندانه ای را در پیش گرفتند از جمله پیشنهاد ولیعهدی را تا آنجایی که توسط مأمون تهدید به قتل نشدند، نپذیرفتند و از هر فرصتی اجباری بودن این منصب را به گوش افراد رسانده و این سخن در همه آفاق سرزمین اسلامی دهان به دهان می‌گشت. 

حجت الاسلام زارع تاکید کرد: امام رضا علیه السلام فقط با شرط عدم مداخله در هیچ یک از شئون حکومت، ولایت عهدی را پذیرفتند. 

 وی یکی از تدابیر امام رضا علیه السلام را رساندن پیام تشیع به گوش همه مسلمانان پس از سال ۴۰ هجری عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال در مناظراتی که برای شکستن امام رضا علیه السلام ترتیب می دادند، آن حضرت با قوی ترین استدلال ها به بیان جایگاه امامت می پرداختند یا در حرکت از مدینه به سمت مرو در اهواز آیات امامت را بیان فرمودند و در نیشابور به بیان حدیث سلسله الذهب پرداختندو از هر فرصتی برای تبیین جایگاه امامت استفاده می کردند. 

این کارشناس مسائل مذهبی به تبیین سبک زندگی امام رضا علیه السلام پرداخت و گفت: از مهمترین ویژگی های و فضایل امام رضا علیه السلام این بود که هرگز با کسی به درشتی سخن نمی گفت و سخن کسی را قطع نمی کرد. 

وی افزود:  امام رضا علیه السلام، سخنی که افراد و اطرافیانشان را برنجاند نمی گفت و در کار نیک همیشه پیشقدم بود. 

حجت الاسلام زارع تصریح کرد: ‌مهمترین توصیه آن حضرت به شیعیان رعایت تقوی، تلاش در عبادت، اداء امانت، راستگویی در گفتار، کمک به مستحقان و... بود. 

به گزارش شیرازه یکی از عنایات معروف آن حضرت، پناه دادن به آهویی است که داستانش به شرح ذیل است: 

منصور بن عبد الرزّاق می گوید: «من در اوایل عمرم خیلی درباره قبر علی بن موسی علیهماالسلام متعصب بودم و همیشه زائرین را اذیت می کردم که چرا به زیارت می آیند و آنان را غارت کرده، پولهایشان را می گرفتم. به زائرین حضرت رضا علیه السلام بدبین و بداندیش بودم و دوست داشتم به آنها آزار برسانم.

یک روز به قصد شکار حرکت کردم و سگ را در طلب آهویی رها نمودم. سگ شکاری، آهو را دنبال کرد تا به دیوار قبه هارونی یا حرم حضرت رضا علیه السلام رسید. آهو به دیوار حرم پناهنده شد و سگ در جای خود ایستاد و جرئت نکرد به آهو حمله کند. هر قدر سگ را فرمان حمله دادم که آهو را بگیرد، از جای خود حرکتی نکرد.

مدتی سگ و آهو در جای خود ایستاده بودند و به محض اینکه آهو حرکت می کرد، سگ او را تعقیب می نمود و چون آهو به دیوار حرم پناهنده می شد، سگ متوقّف می ایستاد تا آهو راهی یافت و خود را از پنجره به درون حرم انداخت. من فورا داخل حرم شدم. ابو نصر قاری آنجا نشسته بود. گفتم آهو کجا رفت؟ گفت: من ندیدم. به جستجو پرداختم. آثار پای آهو را می دیدم، ولی او را نمی یافتم. هر چند بیشتر جستم، کمتر یافتم تا خودم خسته شدم. فهمیدم که این کرامت و خارق عادت از اثر قبر مطهّر است. توبه خالصانه کردم که دیگر به زائران شرارت نکنم. پس از این عمل، هر وقت غم و غصه به من روی می کرد، به زیارت این قبر می رفتم و خداوند به برکت این قبر حوایج مرا رفع می کرد و از جمله، چند فرزند خواستم که خداوند به پاس احترام این بزرگوار به من عطا فرمود.

احترام به پدر و مادر در کلام امام رضا علیه السلام 

امام رضا (ع)در تأکید بر حفظ حرمت پدر و مادر و در اشاره به فلسفه این دستور، بی توجهی به پدر و مادر را نوعی بی توجهی به خدا و فرمان شکنی او می دانند و می فرمایند:  خداوند نافرمانی پدر و مادر را به این دلیل حرام کرد که موجب بیرون رفتن از توفیق اطاعت خداوند 
می شود.

آن حضرت(ع) در حدیثی جامع، ضرورت اطاعت از پدر و مادر را گوشزد می کنند و در حفظ احترام آنان می فرمایند: بر تو باد که پدرت را اطاعت و نیکی کنی، در برابر او تواضع و خضوع به خرج دهی، او را بزرگ شماری و اکرام کنی، در نزد او صدای خود را آهسته گردانی چرا که پدر اصل و ریشه فرزند است و فرزند فرع بر اوست، اگر او نبود فرزند نیز نبود...در دنیا با بهترین صورت ممکن پدران خود را اطاعت کنید و پس از مرگ آنان را دعا و برایشان طلب رحمت کنید زیرا روایت شده است اگر کسی در حیات پدر، به او نیکی کند ولی پس از مرگش، او را دعا نکند، خداوند او را عاق پدر می نامد.

انتهای پیام/ر
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، امام رضا
نظرات بینندگان