کد خبر: ۱۵۶۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۸ - ۰۹ مهر ۱۴۰۱
رئیس جمهور:

آماده تقویت همکاری‌های چند جانبه با چین هستیم

رئیس جمهور با تبریک فرارسیدن روز ملی جمهوری خلق چین گفت: ایران و چین به عنوان دو کشور مخالف یکجانبه‌گرایی، زمینه‌های فراوانی برای گسترش همه جانبه مناسبات دارند و بی‌تردید اراده جدی دو طرف برای اجرای مشارکت جامع راهبردی، چشم‌انداز روشنی برای تحقق منافع مشترک دو کشور ترسیم می‌کند.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در پیامی با تبریک فرارسیدن روز ملی جمهوری خلق چین به «شی‌جین پینگ» رئیس جمهور و مردم این کشور گفت: جهان کنونی با چالش‌هایی روبروست که برای فائق آمدن بر آنها ضرورت دارد همکاری‌های کشورهای مستقل افزایش یابد و راهکارهایی جهانشمول برای تامین منافع مشترک بشری اندیشیده شود.

رئیس جمهور به اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتکارات «توسعه جهانی» و «امنیت جهانی» رئیس جمهور چین پشتیبانی کرده و از آنها به عنوان ایده‌هایی که مبتنی بر منافع جمعی ملت‌ها و معطوف به بهبود رفاه و تقویت صلح و ثبات جهانی استقبال می‌کند، اشاره کرد و افزود: ایران و چین به عنوان دو کشور مستقل و مخالف یکجانبه‌گرایی و مداخله در امور داخلی دیگر کشورها، زمینه‌های فراوانی برای گسترش همه جانبه مناسبات دارند.

آیت الله رئیسی تاکید کرد که بی‌تردید اراده جدی دو طرف برای اجرای مشارکت جامع راهبردی، چشم‌انداز روشنی برای تحکیم پیوندها و تحقق اهداف و منافع مشترک دو کشور ترسیم می‌کند و جمهوری اسلامی ایران برای تقویت هر چه بیشتر همکاری‌های همه جانبه با جمهوری خلق چین در قالب ساز و کارهای دوجانبه و در چارچوب ترتیبات و نهادهای چند جانبه آمادگی دارد.

یکم اکتبر هر سال به مناسبت سالروز تاسیس جمهوری خلق چین در این کشور جشن روز ملی برگزار می‌شود تا نشان دهند پس از ۷۰ سال، این کشور همچنان در حال پیشرفت و ایجاد رفاه برای مردم کشورش است.

بعد از تسلیم ژاپن در پایان جنگ جهانی دوم، ارتش این کشور مناطق اشغالی چین را تخلیه و عقب نشینی کرد. از آن پس نواحی آزاد شده به رهبری «مائو تسه تونگ» تحت تسلط کمونیست‏‌ها قرار گرفت و این امر آتش جنگ داخلی چین را شعله‌‏ور ساخت. در این جنگ، قوای کمونیست مائو بر نیروهای ملی‏ گرای «چیان‏کایچک» پیروز شدند و رژیم وی را ساقط کردند.

کمونیست‏‌ها در مدتی کمتر از چهار ماه، باقی‏مانده خاک چین را بدون مقاومت زیادی به تصرف خود درآوردند و به این ترتیب روز اول اکتبر ۱۹۴۹ میلادی مائو در میدان «تیان آن من» شهر پکن تاسیس جمهوری خلق چین و روز ملی چین نامگذاری شد.

انتهای پیام/ر

 
 

برچسب ها: شیرازه ، فارس ، رئیس جمهور
نظرات بینندگان