کد خبر: ۱۵۶۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۰ - ۱۳ مهر ۱۴۰۱

امام حسن عسکری(ع) زمینه ساز قیام مهدی(عج)

امام حسن عسکری(ع) به شیوه امام سجاد(ع) و با ترویج و گسترش شبکه وکالت نقش مهم و موثری در زمینه سازی حضرت مهدی(عج) ایفا کرد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، امام عسکرى، یازدهمین پیشواى شیعیان، در سال 232 هجری قمری چشم به جهان گشود.

 پدرش امام دهم، حضرت هادى علیه السلام و مادرش بانوى پارسا و شایسته، «حُدَیثه»، است که برخى، از او به نام «سوسن» یاد کرده‌اند. این بانوى گرامى، از زنان نیکو کار و داراى بینش اسلامى بود. 

از آنجا که پیشواى یازدهم به دستور خلیفه عباسى در «سامّرأ»، در محله «عسکر» سکونت (اجبارى) داشت، به همین جهت «عسکرى» نامیده مى‌شود. 

از مشهورترین القاب دیگر حضرت، «نقى» و «زکى» و کنیه‌اش «ابو محمد» است. او 22 ساله بود که پدر ارجمندش به شهادت رسید. مدّت امامتش 6 سال و عمر شریفش 28 سال بود و در سال 260 هجری قمری به شهادت رسید و در خانه خود در سامّرأ در کنار مرقد پدرش به خاک سپرده شد.

نحوه شهادت امام حسن عسکری «ع»

 معتز و مهتدی خلفای عباسی همواره تلاش‏هایي را در جهت از میان برداشتن امام انجام دادند که به خواست الهی این تلاش ها بی ثمر ماند اما در دوران معتمد عباسی به دلیل افزایش نفوذ و محبوبیت امام حسن عسکری(ع) در جامعه و توجه روز افزون مردم به ایشان، معتمد به شدت نگران شده و هنگامی که مشاهده می‏ کند زندان و اختناق نه تنها از عظمت ایشان نمی‏ کاهد بلکه بالعکس به محبوبیت ایشان می‎ افزاید به شیوه دیرینه خود یعنی به شهادت رساندن امام در حالیکه شش سال بیشتر از امامت ایشان سپری نشده بود مبادرت می‏ کند.

فرزند عبیدالله بن خاقان میگوید روزی برای پدرم  که وزیر معتمد عباسی بود خبر آوردند که ابن الرضا یعنی حضرت امام حسن عسکری رنجور شده،  پدرم به سرعت تمام نزد خلیفه رفت و خبر را به خلیفه داد. خلیفه پنج نفر از معتمدان و یاران مخصوص خود را با او همراه کرد.

یکی از ایشان نحریر خادم بود که از محرمان خاص خلیفه بود، خلیفه به انها دستور داد که خانه حضرت را زیر نظر بگیرند و بر احوال آن حضرت مطلع گردند و طبیبی را مقرر کرد که هر بامداد و پسین نزد آن حضرت برود و از احوال او آگاه شود.

بعد از دو روز برای پدرم خبر آوردند که مرض امام حسن عسکری(ع) سخت شده و ضعف بر او مستولی گردیده است. 

پدرم سوار بر مرکب شد و نزد آن حضرت رفت و اطبا را که عموما اطبای مسیحی و یهودی در آن زمان بودند امر کرد که از خدمت آن حضرت دور نشوند و قاضی القضات « داور داوران » را طلبید و گفت 10 نفر از علمای معروف را حاضر گردان که پیوسته نزد آن حضرت باشند و این کارها را می کردند که آن زهری که به حضرت داده بودند بر مردم معلوم نشود و نزد مردم ظاهر سازند که آن حضرت به مرگ خود از دنیا رفته است. سرانجام امام حسن عسکری (ع) در روز جمعه هشتم ماه ربیع الاول سال ۲۶۰ در سن ۲۸ سالگی به شهادت رسیدند.

وقتى که امام حسن عسکرى (ع) رحلت کرد، یارانش در خانه ان حضرت جمع شدند تا بر او نماز بخوانند، جعفر کذّاب هم آمد تا بر ان حضرت نماز بخواند و شیعیان حضور داشتند که ناگهان دیدند جوانى آمد و دامن جعفر را گرفت و وی را از کنار پدرش دور کرد و بر پدرش نماز خواند و مردم نیز با او خواندند و جعفر مبهوت و حیران مانده بود و نمى‏توانست حرف بزند.

وقتى که از نماز بر پدرش فارغ شد از میان مردم بیرون آمد و رفت و ناپدید شد و نفهمیدند که از کدام سو رفت. بعد از اقامه نماز بر پیکر حضرت، امام حسن عسکری (ع) را در همان خانه‏ اى که در سامرا پدرش در آن دفن شده بود دفن گردید.

آخرین نماز مولا

عقید خادم می گوید: هنگامی که حضرت عسکری (ع) در بستر بیماری بود و واپسین لحظات حیات خویش را می گذرانید، مقداری داروی جوشانده خواست، ما آنرا آماده کرده و به محضرش آوردیم.

 امام متوجه شد که وقت نماز صبح رسیده است، فرمود: می خواهم نماز بخوانم، سجاده حضرت را در بسترش گستردیم.

 امام از خادمه ای که در آنجا حضور داشت آب وضو را گرفته و بعد از اینکه با آن آب وضوی کاملی را به جا آورد، آخرین نماز صبح را در همان بسترش خواند و لحظاتی بعد روح بلند آن حضرت به عالم بالا عروج نمود. 


آغاز امامت مهدی موعود (عج)

دوران امامت امام حسن عسکری (ع) به دلیل مقارن شدن با آغاز دوران غیبت و سپری شدن دوران حضور مستقیم حضرت مهدی (عج) در بین مردم، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود و امام برای آماده سازی جامعه برنامه‌ای گسترده، ساماندهی و اجرا کردند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
معرفی حضرت مهدی (ع)؛
تبیین مسئلۀ غیبت امام زمان (عج)
تقویت سازمان وکالت
نصب کلی عالمان عادل به عنوان مرجع
ایجاد رغبت به حکومت مهدوی
زمینه سازی قیام جهانی آن حضرت به شیوۀ امام سجاد (ع)
و در نهایت شهادتی غمبار که پس از آن نقطه آغازی شد بر امامت حضرت مهدی (عج) و شیعیان نهمین روز از ماه ربیع الاول را بمناسبت نخستین روز از امامت و ولایت امام زمانشان جشن می‌گیرند.

معرفی حضرت مهدی (عج)
یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین اقدامات امام حسن عسکری (ع)، معرفی فرزندشان به جامعۀ شیعه بود.

این موضوع از آن جهت دارای حساسیت بود که از طرفی دشمنان امام زمان (عج) در صدد پیدا کردن و به شهادت رساندن آن حضرت بودند؛ چون طبق روایات متعددی می‌دانستند که فرزندی از خاندان اهل بیت (ع) به دنیا خواهد آمد که منجی عالم و درهم کوبندۀ ستمگران خواهد بود و همچون پدران خود با دستگاه ظالم بیعت نخواهد کرد.

بنابراین، اقدامات متعددی برای جلوگیری از تولد آن حضرت انجام دادند و حتی نقشۀ قتل امام حسن عسکری (ع) را کشیدند؛ چنانچه در روایات، تولد امام زمان (عج) به ولادت حضرت موسی (ع) تشبیه شده است.

نشانه‌ای برای امامت امام زمان (عج)

احمد بن اسحاق، از بزرگان شیعه و یاران امام یازدهم علیه السلام نقل کرده است که؛ روزی خدمت آن حضرت شرفیاب شدم و می‌خواستم در مورد امام بعد از او سؤال کنم، ولی پیش از آنکه سخنی بگویم فرمود:‌ای احمد! همانا خدای متعالی از آن زمان که آدم علیه السلام را آفرید، زمین را از حجت خود خالی نگذاشته است و تا قیامت نیز چنین نخواهد کرد! به واسطه حجت خدا، بلا از اهل زمین برداشته می‌شود و به برکت وجود او باران باریده و بهره‌های زمینی بیرون می‌آید.

غیبت امام عصر (عج) و عدم رهایی مردم

پس از شهادت امام حسن عسکری علیه السلام در پی فشار و شرایط سخت زمانه؛ حضرت مهدی (عج) از نظرها غایب شدند البته به طوری که حتی شیعیان خاص نیز جز در موارد نادر از دیدار ایشان محروم گشتند.

در این زمان رابطه امام و امت به کلی قطع نشد، بلکه مردم به وسیله نایبان خاص ایشان، که همگی از بزرگان شیعه و برگزیدگان امام عصر علیه السلام بودند، با مولای خویش ارتباط داشتند.

نتیجه آن شد که در همین دوره، شیعیان به رفت و آمد و ارتباط گسترده‌تر با عالمان دینی خو گرفتند و دانستند که در شرایط غیبت امام نیز راه شناخت وظایفی دینی به روی آن‌ها بسته نیست. عثمان بن سعید عمری، محمد بن عثمان عمری، حسین بن روح نوبختی و علی بن محمد سمری، چهار نماینده‌ای بودند که از سوی امام عسکری علیه السلام و امام مهدی (عج) انتخاب و به مردم معرفی شدند.

شعارهای امام زمان (عج)

رهبر انقلاب در بیاناتشان در دیدار اقشار مختلف مردم در سالروز میلاد خجسته امام زمان (عج) در روز ۲۲ آبان سال ۱۳۷۹ و در تشریح شعارهای امام زمان (عج) فرمودند:
شعارهایی که امام زمان (علیه الصّلاة والسّلام و عجّل الله تعالی فرجه) بر سر دست خواهد گرفت و عمل خواهد کرد امروز شعارهای مردم ماست، شعارهای یک کشور و یک دولت است، این خودش یک گام بسیار بلندی به سوی اهداف امام زمان است یک روزی شعار توحید، شعار معنویت، شعار دینداری در دنیا منسوخ شده بود، سعی کرده بودند به طور کلی آن را به دست فراموشی بسپارند، اما امروز در این منطقه‌ی عالم، این شعارها، شعارهای رسمی حکومت است، شعارهای رسمی اداره‌ی کشور و آحاد ملت است، علاوه بر این شعارها آرزوی ملت‌های مسلمان در بسیاری از کشورهای دنیاست و این شعارها یک روز تحقّق پیدا خواهد کرد.


نحوه ارتباط با امام زمان (عج) در زمان حاضر
شیعیان در عصر غیبت علاوه بر پیامبر اکرم (ص) و سایر معصومان، به طور ویژه به امام زمان (عج) توسل می‌کنند و دعاها و توجهات ویژه او خواستار می‌شوند.

آیات و روایات متعدد نشان می‌دهند امامان با اذن و اجازه خداوند از حال و شرایط زندگی انسان‌ها باخبرند و می‌توانند در بهبود شرایط مادی و معنوی افراد اثرگذار باشند و هر چه پیروی، توسل و ارتباط با آنان بیشتر باشد، این آثار نیز بیشتر خواهد بود.

دعای عهد، دعای توسل، نماز امام زمان (عج) و حضور در مسجد جمکران، زیارت آل یاسین، صدقه دادن برای سلامتی امام زمان (عج) ، جشن‌های نیمه شعبان و اشعار فراوانی که در این زمینه سروده شده، جلوه‌هایی از ارتباط شیعیان با امام زمان (عج) است.

انتهای پیام/ر
نظرات بینندگان