کد خبر: ۱۵۶۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۶ مهر ۱۴۰۱
مصوبات سفر رئیس جمهور به فارس بر روی میز پیگیری های شیرازه؛

احیای «شهر سلامت شیراز»، نیازمند گامهای اساسی و برنامه ریزی مدون مسئولان

امروز پس از گذشت بیش از یک دهه از طرح «شهر سلامت شیراز»، استان مدعی قطب پزشکی، اندر خم یک کوچه باقی مانده و همچنان معطل همت مسئولانی است که هر ساله تنها به دادن آمار و ارقامی مشابه و روند کند پروژه اکتفا میکنند و مردم نیز همواره چشم انتظار شهرکی هستند که قرار است بخش بزرگی از معضلات حوزه درمان را مرتفع سازد تا گره ای از مشکلات هزاران هزار بیماری برداشته شود که به امید درمان به فارس سفر میکنند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه،صنعت گردشگری یکی از پردرآمدترین صنایع دنیا است و امروزه رقابت فشرده‌ای در بین بسیاری از کشورهای جهان برای جذب گردشگر دیده می‌شود به گونه ای که در این راستا برنامه های مدونی طراحی میکنند.

یکی از مواردی که در تمام دنیا از جمله کشور ما در حوزه گردشگری حائز اهمیت است، گردشگری مذهبی و سلامت می باشد ما نیز به دلیل اینکه در یک کشور اسلامی با اماکن مذهبی بسیار و علم و دانش پزشکی پیشرفته زندگی می‌کنیم، توجه به این دو محور باید از اهمیت به سزایی برخوردار باشد.

از آنجا که استان فارس و به ویژه کلانشهر شیراز یکی از قطب های بزرگ پزشکی و درمان در ایران و جنوب کشور محسوب میشود نگاه همه جانبه به موضوع گردشگری سلامت می تواند یکی از ظرفیت های اساسی در ایجاد اقتصاد پایدار در این زمینه باشد.

 از همین رو چند سالی است که متولیان حوزه های مختلف ائم از شورا، شهرداری، استانداران وقت و دانشگاه علوم پزشکی در کنار حوزه میراث فرهنگ، تصمیم بر راه اندازی شهرکی هستند به نام «شهر سلامت» که اولین بار قریب به 15سال پیش ایده ساخت آن در شیراز مطرح و بیش از 12 سال پیش نیز زمین آن تهیه و جانمایی صورت گرفت.

لازم به ذکر است که کار ساخت این پروژه با مصوبه هیأت دولت در سال ۸۶ و با مشارکت منطقه ویژه اقتصادی و بخش خصوصی مطرح و برای این پروژه، بیمارستان‌ها و مجموعه‌های درمانی، تولید دارو و فرآورده‌های پزشکی، تجهیزات پزشکی و پروژه‌های گردشگری در نظر گرفته شد.

شهر سلامت شیراز که از آن به عنوان اَبَر پروژه در شیراز یاد می‌شود در موقعیت جغرافیایی ۹۹۲ هکتاری در ۲۱ کیلومتری اراضی شمال غربی شیراز و در جنوب جاده شیراز به سپیدان قرار دارد و از ابتدای تصویب آن توسط هیئت دولت دهم تاکنون، چالش‌ها و مشکلات زیادی را تجربه کرده و با گذشت چندین سال سیر پیشرفت آن به شدت کند بوده و در حال حاضر فقط در حد همان زمین باقی مانده است.

قرار بود شهر سلامت در مساحت مذکور، دارای بخش‌های مختلفی از جمله، نمایشگاه‌های پتانسیل گردشگری سلامت و پزشکی، میراث فرهنگی و تاریخی، اکوتوریسم و غیره در سطح کشور و استان فارس، سالن همایش و سالن‌های ملاقات، سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی، پلانتاریوم و اختر شناسی، باغ گیاه شناسی سرپوشیده و رو باز، مرکز پرورش گیاهان دارویی، موزه حیات وحش ایران و استان فارس و … باشد اما در حال حاضر با گذشت بیش از ۱۲ سال از زمان واگذاری زمین‌های احداث این پروژه، به دلیل عدم مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب و فقدان پیگیری مؤثر و جدی، زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی فراهم نشده و هیچ مبلغی از معادل ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مورد انتظار، محقق نشده است.

این پروژه که یکی از مصوبات سفر دولت دهم به فارس بود و در آن زمان تصویب ساخت شهر سلامت شیراز در راستای ارتقا و استفاده از پتانسیل‌های درمانی این شهر و تبدیل آن به قطب توریسم درمانی کشور در دستور کار قرار گفت، اکنون پس از 12 سال در سفر رئیس جمهور دولت سیزدهم نیز به دلیل کندی در روند اجرا، مجدد در دستور و لیست مصوبات سفر ایت الله رئیسی که در مهر ماه سال گذشته به فارس سفر کرد، قرار گرفته و شیرازه پس از تهیه چند گزارش و پیگیری این ماجرا از ابتدا، حالا و در تازه ترین بررسی خود در قالب مصوبات سفر ریاست جمهوری به دنبال اطلاع از روند اجرای این پروژه می باشد.

انتقاد نماینده مجلس از روند بسیار کند ساخت شهرک سلامت در شیراز

اگر چه جعفر قادری نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی پیش از این و در گفتگو با یکی از از رسانه ها با انتقاد از روند بسیار کند ساخت شهرک سلامت در شیراز گفته بود برای ساخت این شهرک مقرر گردید که دانشگاه علوم پزشکی شیراز منابع آورده و با کار شراکتی نسبت به راه اندازی این شهرک اقدام کند، اما متأسفانه تاکنون اقدامی انجام نشده است.

قادری با اشاره به اینکه سرمایه گذار باید برای احداث این شهرک نزدیک به ۸ میلیارد دلار سرمایه می‌آورد، ادامه داد: در این راستا نه سرمایه گذار و نه دانشگاه علوم پزشکی شیراز نتوانسته‌اند اقدامی انجام دهند.

وی با بیان اینکه پس از گذشت این همه سال اتفاق خاصی برای احداث این شهرک رخ نداده، افزود: البته باید این نکته را متذکر شد که یک سرمایه گذار حدود ۱۵۰ میلیارد تومان آماده کرد تا کارهای زیرساختی را انجام دهد که در این راستا باید هر چه سریع‌تر اقدامات لازم انجام تا این پروژه کار خود را آغاز و در نهایت تکمیل شود.

این نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از مشکلات این شهرک را واگذاری زمین عنوان کرد و گفت: باید نهادهای نظارتی و امور اراضی برای رفع مشکلات در حوزه زمین برای احداث شهرک سلامت آستین بالا زده و ورود کنند تا از طریق فراخوان و مناقصه، پیمانکار مشخص و هر چه سریع‌تر کار دنبال شود.
 
 پایگاه تحلیلی خبری شیرازه در راستا پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور در این شماره گفتگویی با محمد فرخ زاده معاون همانگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس در خصوص روند پیشرفت شهر سلامت انجام داده است.

  گامهای اساسی همراه با برنامه برای احیای شهر سلامت شیراز

وی در ابتدا با بیان اینکه برنامه ای یکساله با زمان‌بندی دقیق توسط مدیرعامل جدید تدوین گردیده که انشاالله به زودی مسائل مربوط به تدوین طرح تفضیلی و تهیه بسته های سرمایه گذاری مرتفع خواهد شد، گفت: با تدابیر در نظر گرفته شده برای افزایش سرمایه شرکت بایستی تلاش مضاعفی را برای ادامه مسیر انجام دهند در غیر اینصورت با ورود شرکا محرک های جدید به شهر سلامت تزریق خواهد شد.

فرخ‌زاده با اشاره به این نکته که در شرایط جدید با تغییرات مدیریتی تصمیمات جدیدی اتخاذ شده که روند پیشرفت کارهای مربوط به شهر سلامت در شورای سلامت استان پیوسته پایش و رصد می‌شود، عنوان کرد: رفع گره ترافیکی و‌ مسیر دسترسی از سمت گویم به این مجموعه نیز یکی از مشکلات است که به همت شهرداری در آینده نزدیک تدبیر و با احداث تقاطع غیر همسطح روان سازی خواهد شد.

معاون استاندار در امور گردشگری در ادامه تصریح کرد: راههای دسترسی از مسیر آزاد راه شیراز- اصفهان نیز موجب رونق شهر سلامت و رفع گره های ترافیکی خواهد شد.

وی بر این نکته نیز تاکید کرد که نیاز به جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و از همه مهمتر همت و پای کار آمدن پزشکان استان فارس داریم که نقش تعیین کننده ای در راه اندازی این پروژه دارند.

فرخ زاده در پایان با اشاره به اینکه در سالهای گذشته اقداماتی برای مناسب سازی زمین و ایجاد مسیرهای دسترسی و همچنین فضاهایی برای احداث ساختمان در آن انجام شده است، اظهار کرد: عدم قطعیت مالکیت، نبود طرح تفضیلی و طرح جامع، بدهی های مربوط به پیمانکار قبلی،اختلافات فی مابین علوم پزشکی منطقه ویژه اقتصادی و جهاد کشاورزی، دوری از مناطق مرکزی شهر، مشکلات مربوط به مسیرهای دسترسی خصوصاً گویم، نبود بودجه مستقل و اختلاف نظر بین شرکا و... از جمله مشکلاتی است که پروژه شهر سلامت از سالهای دور تا کنون از آنها رنج می برد.

در این میان توجه به گزارش دیوان محاسبات فارس در خصوص این پروژه که سال گذشته در شیرازه منتشر شد نیز خالی از لطف نیست.

در این گزارش آمده بود: بررسی‌های دیوان محاسبات استان فارس از پروژه احداث شهرک سلامت شیراز حاکی از ترک فعل مسئولان و ایجاد فشار مضاعف بر بخش درمانی این استان، از دست‌رفتن فرصت‌ها و افزایش شدید هزینه‌ها در ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز پروژه است.

دفتر روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور نیز نوشت: این گزارش نشان می‌دهد که با گذشت بیش از ۱۲ سال از زمان واگذاری زمین‌های احداث پروژه مذکور، به دلیل عدم مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب و فقدان پیگیری مؤثر و جدی، زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی فراهم نشده و هیچ مبلغی از معادل ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مورد انتظار، محقق نشده است.

همچنین احداث بیش از ۴ میلیون مترمربع فضای درمانی و ایجاد بیش از ۲۴ هزار فرصت شغلی مستقیم، در حد تهیه طرح‌های اولیه و بخشی از عملیات خاک‌برداری متوقف‌شده و به مرحله اجرا نرسیده است.

به گزارش شیرازه، کمبود شدید امکانات و زیرساخت‌های درمانی استان فارس با توجه به استهلاک گسترده فضاهای درمانی موجود، سرمایه‌گذاری نامناسب در جهت توسعه زیرساخت‌های درمانی، عدم توفیق در احداث بیمارستان شماره ۲ نمازی به دلیل عدم همکاری در تامین زمین محل احداث، تحمیل بیش از ۳۰ درصد بار درمان استان‌های جنوب کشور به فضاهای درمانی استان فارس به عنوان استان معین درمان و بحران جنوب کشور، رشد و توسعه صنعت توریسم درمانی و... باعت شد که در سال ۱۳۸۶  با پیگیری مسئولین استانی و ملی، راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی شهر سلامت در استان فارس با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی (۳۳ درصد) و شرکت توسعه صنایع صادرات استان فارس (۶۷ درصد) در زمینی به مساحت تقریبی هزار هکتار آغاز شود تا ضمن ایجاد زیرساخت مناسب برای سرمایه‌گذاری در توریسم درمانی، بخشی از بار درمان تحمیلی به استان را پوشش دهد.

اما امروز پس از گذشت بیش از یک دهه از این طرح، استان مدعی قطب پزشکی، اندر خم یک کوچه باقی مانده و همچنان معطل همت مسئولانی است که هر ساله تنها به دادن آمار و ارقامی مشابه و روند کند پروژه اکتفا میکنند و مردم نیز همواره چشم انتظار شهرکی هستند که قرار است بخش بزرگی از معضلات حوزه درمان را مرتفع سازد تا گره ای از مشکلات هزاران هزار بیماری برداشته شود که به امید درمان به فارس سفر میکنند.

 از طرفی نیز این شهر سلامت قرار است در پروژه گردشگری سلامت و ایجاد اقتصاد پایدار در استان نیز نقش مهمی ایفا کند.

انتهای پیام/س



نظرات بینندگان