کد خبر: ۱۵۶۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۱۷ مهر ۱۴۰۱
در بازدید رئیس پلیس فتای فارس از پایگاه تحلیلی خبری شیرازه مطرح شد؛

۷۰ درصد از جرائم سایبری فارس مربوط به حوزه مالی و اقتصادی است+ فیلم

سلیمانی گفت:۷۰ درصد از پرونده های جرائم سایبری فارس مربوط به حوزه جرائم مالی و اقتصادی است که اکثرا هم با کلاهبرداری های اینترنتی صورت می گیرد که قربانیان زیادی را از بین کاربران به خود اختصاص داده است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه ، این پایگاه تحلیلی خبری روز گذشته به مناسبت هفته فراجا میزبان رئیس پلیس فتای استان فارس و تعدادی از همکاران این مجموعه بود تا ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی از زحمات آنان که همواره با از خود گذشتگی و تلاش شبانه روزی تامین کننده امنیت جامعه هستند قدردانی کرده باشد.

امیر حسین سلیمانی رئیس پلیس فتای فارس در این بازدید پس از تشریح گوشه ای از مسئولیت‌ها و وظایف پلیس فتا با بیان اینکه استان فارس در حوزه آگاه سازی فضای مجازی رتبه اول کشور را کسب کرده است، گفت: در بسیاری از حوزه ها رسانه ها ما را یاری کردند و در کنار پلیس با اطلاع رسانی مناسب و به موقع از برخی فتنه ها جلوگیری کرده اند.

سلیمانی در ادامه به برخی سوالات خبرنگاران شیرازه در حوزه های مختلف پاسخ ‌داد که مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید.

خبرنگار شیرازه؛ خانواده ها چگونه از فرزندان خود در برابر آسیب های فضای مجازی محافظت کنند؟

وی با بیان اینکه نظارت خانواده ها بر فرزندانشان امری واجب و ضروری است، گفت:بر همین مبنا با بازگشایی مدارس در حال برگزاری کلاس های حضوری در حوزه های مختلف برای دانش آموزان و والدین هستیم.

سلیمانی با اشاره به اینکه با باز گشایی دانشگاه ها و مدارس، پلیس فتا در مدارس حضور پیدا کرده و کارگاه‌های آموزشی را برگزار می‌کند، اظهار کرد: اما این آموزش ها کافی نیست و باید نظارت های خانواده ها افزایش یابد تا شاهد اتفاقات ناگوار نباشیم.

به عقیده سلیمانی عدم اعتماد بین خانواده و فرزند، باعث فریب خوردن فرزندان شده و کمبود نظارت ها موجب ایجاد مشکلاتی می‌شود، به همین خاطر ما معتقد هستیم نظارت ها بایستی حساب شده باشد تا اعتماد سازی صورت گیردو

رئیس پلیس فتا با اشاره به استفاده برخی خانوداده ها از نرم افزارهایی جهت کنترل فرزندان، عنوان کرد: اما بنده مخالف این برنامه ها هستم چرا که تا زمانی که اعتمادبین به خانواده و فرزند شکل نگیرد، انان خطا می‌کنند و والدین هم زمانی متوجه می شوند که کار از کار گذشته باشد.

وی بر این نکته نیز تاکید کرد که کاهش سن کاربران فضای مجازی باعث شده آسیب زیادی به خود و خانواده ها وارد کنند و متاسفانه گاهی شاهد هستیم که کودکان و نوجوانان در این فضا با سایت ها و بازی‌های آنلاین مشغول میشوند که بسیار خطر ناک است.

سلیمانی با اشاره به اتفاقات اخیر گفت: متاسفانه عده ای از دانش آموزان که امروزه در مدارس دخترانه و پسرانه شعارهای ساختارشکنانه می دهند، تحت تاثیر بازی های آنلاینی قرار گرفته اند که در فضای مجازی ساخته شده و معمولا هم روح و روان بچه ها را تحت تاثیر قرار داده به گونه ای که دوست دارند در عالم واقعیت هم این بازی ها و حرکات را اجرا کنند که همین موجب بروز مشکلاتی شده است.

رئیس پلیس فتای فارس با تاکید بر اینکه رسانه ها و پلیس هر دو باید آگاه سازی لازم را برای کودکان و نوجوانان انجام دهند، تصریح کرد: با اجرای کار فرهنگی مناسب و به موقع در خصوص استفاده از شبکه های اجتماعی، اعتماد سازی بین والدین و فرزند ایجاد میشود، از طرفی نیز آسیب های اجتماعی کاسته می گردد، چرا که فضای مجازی باعث کاهش ارتباط خانواده و فرزند شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه خانوداه ها باید برای نظارت برگوشی و فضای مجازی فرزندان، زمان بیشتری گذشته و حتی گاهی ایثار نمایند تا از آسیب های جدی تر جلوگیری شود، افزود: امروزه اعتیاد افراد به فضای مجازی باعث شده آسیب های اینترنتی افزایش یافته و قابل کنترل نباشد که نیاز به همت همه جانبه و حمایت درست خانواده ها جهت حل مشکل دارد.

خبرنگار شیرازه؛ با توجه به ترویج رفتار های نا پسند در فضای مجازی به نظر می رسد دستگاه های متولی هیچ نظارتی ندارند،آیا این امر می‌تواند ناشی از عدم دسترسی صحیح کشور به بسترهای اصلی شبکه های اجتماعی باشد؟

سلیمانی در این باره با اشاره به اینکه در حوزه پلیس فتا پیگیری ها در دوبخشصورت می‌گیرد، بخش اول مردمی و بخش دوم رصد شبانه روزی که توسط نیروهای پلیس انجام می‌شود، عنوان کرد: شبکه های اجتماعی غیر بومی به گونه ای طراحی شده اند که افراد به طور افراطی در این فضا مشغول شده و همین مشغولیت های بسیار باعث ایجاد اتفاقات ناگوار می‌گردد، که در این راستا هم مجددا نقش افراد موثر است چرا که اگر برنامه صحیحی برای استفاده از فضای مجازی داشته باشیم قطعا دچار آسیب نمی‌شویم به شرط اینکه برخی نکات سواد رسانه ای را رعایت کنیم.

رئیس پلیس فتای فارس در ادامه تصریح کرد: پلیس فتا تلاش می‌کند که از اتفاقاتی که برای کاربران فضای مجازی رخ می دهد جلوگیری کند به همین خاطر شبانه روز در حال رصد هستیم و قبل از اینکه آسیب جدی وارد شود اقدام می‌کنیم.

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو

افزایش ۷ درصدی کشفیات جرائم فضای مجازی در فارس

خبرنگار شیرازه؛ چه تعداد پرونده قضایی در حوزه جرائم فضای مجازی در فارس تشکیل شده است؟

وی با بیان اینکه در شش ماهه نخست سال جاری ۹ درصد افزایش جرایم سایبری داشته ایم اما میزان کشف وقوعات جرم۹۷درصد است که نسبت به سال گذشته ۷درصد افزایش کشفیات را شاهد هستیم، افزود: دراکثر مواقع مردم با اطلاع رسانی به موقع کمک کرده اند و همچنین استفاده از توان علمی و تجهیزات پلیس فتا موفق به پیگیری این مشکلات و اتفاقات شده ایم.

سلیمانی با اشاره به اینکه 70 درصد از پرونده های جرائم سایبری مربوط به حوزه جرائم مالی و اقتصادی است که اکثرا هم با کلاهبرداری های اینترنتی صورت می گیرد که قربانیان زیادی را از بین کاربران به خود اختصاص داده، عنوان کرد: این امر باعث شده سرمایه های بسیار و گاه اندک کاربران از دست برود که همین موضوع مشکلات زیادی را در بین خانواده ها ایجاد کرده است.

ادامه این گفتگو در روزهای آتی منتشر خواهد شد.


انتهای پیام/س





برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز ، پلیس
نظرات بینندگان