کد خبر: ۱۵۶۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۲۱ مهر ۱۴۰۱
بازخوانی بیانات رهبر فرزانه انقلاب در خصوص اقوام و مذاهب؛

یک سیاست خباثت‌آلود از آغاز انقلاب سعی کرد اقوام ایرانی را از یکدیگر جدا کند

به مناسبت هفته وحدت و میلاد با سعادت پیامبر اکرم(ص) پایگاه تحلیلی خبری شیرازه بازخوانی کوتاهی بر سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص اقوام و مذاهب مختلف خواهد داشت.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، به مناسبت هفته وحدت و میلاد با سعادت پیامبر اکرم(ص) این رسانه بازخوانی کوتاهی بر سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص اقوام و مذاهب مختلف خواهد داشت.

مقام معظم رهبری که در اردیبهشت‌ماه سال 88 به استان کردستان سفر کرد شور و نشاط خاصی در بین مردم و مسئولان این منطقه به وجود آورد و این سفر تاریخی در نوع خود بی‌نظیر بود.

مردم استان کردستان هیچ وقت سفر مقام معظم رهبری به این دیار را فراموش نمی‌کنند و این سفر تاریخی برای مردم بسیار خوش‌یمن بود؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر خود با اقشار مختلف مردم استان کردستان دیدار کردند و حتی به شهرستان‌‌های مرزی استان نیز سفر داشته و دیدار صمیمی و گرمی با مرزداران غیور داشتند.

رهبر معظم انقلاب در این سفر همه اقوام مختلف را به اتحاد و همبستگی دعوت کردند و به مردم این استان هشدار دادند که دشمنان از ابتدای انقلاب تا کنون سعی کرده بین اقوام کرد و ترک و ...تفرقه و جدایی ایجاد کند تا بتواند به هدف اصلی خود که تجریه ایران است برسد، ایشان اهالی کردستان و دیگر اقوام را به یکپارچگی و وحدت در لوای پرچم جمهوری اسلامی دعوت کردند تا بتوانیم بر توطئه های دشمنان که تمامی ندارد غلبه کنیم.

حال پس از گذشت 13 سال از این سفر با برکت و در پی تفرقه افکنی مجدد دشمن بین اقوام مختلف، پیش‌بینی مقام معظم رهبری درست بوده و می بینیم دشمن این بار با بهانه ای دیگر اما به هدف تجزیه مرزهای این کشور فتنه ی جدیدی بر پا ساخته و تلاش می کند با استفاده از نام مردم کُرد به اهداف پلید خود دست یابد.

به همین خاطر و به مناسبت هفته وحدت و میلاد با سعادت پیامبر اکرم(ص) پایگاه تحلیلی خبری شیرازه بازخوانی کوتاهی بر سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص اقوام و مذاهب مختلف خواهد داشت.

بیانات در جمع مردم استان کردستان‌ در میدان آزادی سنندج‌ 22-2-88

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم‌ المصطفی محمد و علی اله الطّیبین الطّاهرین و صحبه المنتجبین سیّما بقیّةالله فی الأرضین.

عزیزان من! برادران و خواهران من! در فجر پیروزی انقلاب اسلامی کسانی به دنبال این بودند که در کشور جنگ داخلی درست کنند و برادرکشی به راه بیندازند. ستمگران جهانی از این که یک قدرت مستقل و متکی به دین و ایمان مذهبی در این منطقه سر بلند کند، وحشت میکردند و سراسیمه بودند؛ لذا همه‌ی نیروهای خود و همه‌ی توان سخت و نرم خود را به میدان آوردند تا شاید بتوانند این مولود تازه پا به‌هستی گذاشته را در همان اولین قدمها نابود کنند و از بین ببرند.

عزیزان من! یک سیاست خباثت‌آلودی از آغاز انقلاب سعی کرد اقوام ایرانی را از یکدیگر جدا کند و با بهانه‌های مختلف، پیکره‌ی عظیم ملت ایران را تکه تکه کند. با هر قومی از اقوام متنوع ایرانی - فارس، ترک، کُرد، عرب، بلوچ، ترکمن، لُر - جداگانه یک تلقین شیطانی را در میان میگذاشتند تا دلها را از هم چرکین کنند. به تهرانی و اصفهانی چیزی میگفتند، به بلوچِ بلوچستانی - که من قبل از انقلاب مدتی را در میان آنها گذراندم - حرفی میزدند و در کردستان سخن دیگری میگفتند.

خیلی هوشیاری لازم بود تا ملت ایران بتواند برای ادای رسالت بزرگ خود - که به برکت برافراشتن پرچم اسلام بر دوش این ملت قرار گرفته بود - قیام کند و رسالتش را انجام بدهد. ملت ایران در اکناف این کشور بزرگ مجاهدات زیادی کردند و شما مردم کردستان سهم خود را در این مجاهدت عمومی و بزرگ بخوبی انجام دادید. این از جمله‌ی چیزهائی است که به یاد تاریخ ایران عزیز خواهد ماند.

استان کردستان یک استان فرهنگی است. شما به طبیعت سرسبز و زیبای این استان نگاه کنید، به روحیه‌ی مهربان و باصفای مردم این استان نگاه کنید، به تاریخ این استان - که علما و شعرا و اهل فرهنگ و اهل هنر در همین تاریخ نزدیکِ این استان فراوانند - نگاه کنید؛ همه‌ی اینها نشان میدهد که این استان، یک استان فرهنگی است.

مخالفین ایران و دشمنان اسلام، سعی کردند این استان را در آغاز انقلاب تبدیل به یک استان امنیتی کنند. علاج این دشواری و این مشکل بزرگ، آسان نبود؛ اما نظام مقتدر اسلامی به همراهی شما مردم، بر این مشکل فائق آمد. آنها سعی میکردند اجزاء ملت ایران را از یکدیگر جدا کنند و بین مردم کُرد و مردم فارس و مردم ترک فاصله بیندازند؛ اما نتوانستند. «و ما یمکرون الّا بأنفسهم و ما یشعرون»؛ (1) مکرشان به خودشان برگشت.

البته من به شما عرض بکنم، هرگز دشمن آرام نمینشیند. یک سیاست خبیثی از دوران طاغوت بر کشور حاکم بود و آن عبارت بود از بیگانه دانستن اقوام گوناگون؛ کُرد بیگانه بود، بلوچ بیگانه بود، ترک بیگانه بود، عرب و ترکمن بیگانه بودند، اینها را بیگانه حساب میکردند. در عملکرد آنها هم این معنا مشهود بود. شما ببینید در دوران طاغوت، در این استان نه کار عمرانىِ درستی انجام گرفته است، نه کار فرهنگی درستی انجام گرفته است؛ رسیدگی نمیکردند و کاری نداشتند.

 در این استان، کارهای عمرانی در دوران طاغوت در حد صفر بود؛ کارهای فرهنگی هم همینجور. اگر شما امروز مشاهده میکنید که در استان کردستان نزدیک به پنجاه هزار دانشجو وجود دارد که در بیست و چند مرکز آموزش عالی مشغول تحصیل هستند، این رقم در دوران طاغوت فقط 360 نفر بود! نسبت بیسوادی هم در این استان در دوران طاغوت وحشت‌آور بود، فقط 29 درصد مردم در این استان باسواد بودند!

عزیزان من! این را همه بدانند؛ نظام اسلامی تنوع اقوام را در کشور بزرگ و سرفرازمان یک فرصت میداند. سنتهای مختلف، آداب و عادات مختلف و استعدادهای گوناگون و متنوع، یک فرصت است که اجزاء گوناگون این ملت بتوانند یکدیگر را تکمیل کنند: با مراودات درست و با همزیستی و اتحاد کامل. برای ملت ما این یک افتخار است که چنین نگاهی به مسئله‌ی تنوع اقوام دارد. علت هم این است که اسلام منبع الهام این نظام است و در این نگاه اسلامی، بین نژادهای مختلف و زبانهای مختلف - ولو از ملتهای گوناگون - تفاوتی نیست، چه برسد به اقوام مختلف در میان یک ملت. نگاه اسلام این است و نگاه نظام اسلامی هم این است.

لذاست ما به منطقه‌ی کُردی - استان کردستان - و مناطق اقوام دیگر، با نگاه اسلامی نگاه میکنیم؛ نگاه اسلامی، برادری و اتحاد و همدلی و صمیمیت است؛ هر کسی که با این نگاه مخالفت کند و شیوه‌ی دیگری را انتخاب بکند، برخلاف سیاست نظام اسلامی رفتار کرده است.

برادران و خواهران عزیز! جوانها! من این را عرض بکنم، شما جوانها باید در جریان این تاریخ بسیار عبرت‌آمیز در این منطقه و در مناطق دیگر قرار بگیرید. این، چیزهائی است که نسل جوان ما آنها را ندیده است؛ باید از آنها مطلع باشید. کسانی خواستند در این استان و در میان این مردم مؤمن و مهربان و صمیمىِ با انقلاب، نقشه‌های دشمن را اجرا کنند و پیاده کنند. اینها - همان کسانی که میخواستند به نام مردم کُرد حرف بزنند - به مردم کُرد ضربه زدند.

 امروز ما هم با خانواده‌هائی مواجه هستیم که فرزندانشان در راه این مبارزه‌ی مقدس شهید شده‌اند، هم با خانواده‌های دیگری مواجه هستیم که فرزندانشان فریب دشمن را خورده‌اند؛ آنها هم داغدیده‌اند و مورد ترحم و همدردی ما هستند. آن خانواده‌هائی که دشمن توانست جوان آنها را فریب بدهد و خون او را در راه اغراض فاسد آمریکا و صهیونیسم بکار بگیرد، آن خانواده‌ها هم گناهی نکرده‌اند؛ داغ جوانانشان را هم دیده‌اند؛ خیلیها هم به یاد آنها نیستند. ما نسبت به آنها دلسوزی داریم. این هم از خسارتهائی است که ضدانقلاب بر این استان وارد کرده است.

این را هم در پایان این بخش از عرایضم عرض بکنم: جوانان عزیز بدانند، توطئه‌های استکبار خنثی شده، اما تمام نشده است. هوشیاری مردم مؤمن و آماده‌به‌کارىِ مسئولان کشور، تا امروز توطئه‌های دشمنان را نسبت به این استان و نسبت به جریانهای مشابه خنثی کرده؛ اما نباید فکر کرد که دشمن دست کشیده و ساکت نشسته و از دنبال کردن اهداف شوم خودش منصرف شده؛ نه، هشیاری باید ادامه پیدا کند.

بدانید که دشمنان ایران اسلامی میخواهند ایران یکپارچه نباشد و اسلام بر این کشور حاکم نباشد. آن قدرتمندان مستکبری که توانسته‌اند اغلب کشورها و دولتهای دنیا را زیر نفوذ سیاستهای خودشان قرار بدهند، تا امروز نتوانسته‌اند نظام جمهوری اسلامی را - که متکی به این مردم شجاع و مؤمن است - تسلیم خودشان بکنند و در مقابل خودشان به زانو دربیاورند؛ عصبانی اند.  

روشها را عوض میکنند، اما هدفها همان هدفهای پلیدی است که داشته‌اند؛ جوانها هوشیار باشند، خانواده‌ها هشیار باشند، مسئولین هشیار باشند. ما از موجودیت و تمامیت کشورمان دفاع میکنیم؛ ما با همه‌ی توان از اسلام عزیز دفاع میکنیم؛ ما تا امروز در مقابل رعد و برق توخالی استکبار نترسیدیم و عقب‌نشینی نکرده‌ایم، بعد از این هم نخواهیم ترسید و عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

در جمع هزاران نفر از کارکنان نیروهای دریایی ارتش و سپاه و خانواده های آنان در بندرعباس

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی هچنین در اواخر تیرماه سال 1390 در جمع پرشور هزاران نفر از کارکنان نیروهای دریایی ارتش و سپاه و خانواده های آنان در بندرعباس،حضور مقتدرانه نیروهای دریایی در سواحل طولانی خلیج فارس و دریای عمان و همچنین حضور راهبردی این نیروها در آبهای آزاد را نشان دهنده عزت ملی ملت ایران و اقتدار نظام جمهوری اسلامی و پیام آور عزت ملتها دانستند و با اشاره به شگردهای گوناگون دشمنان برای ایجاد یأس و ناامیدی در ملتها و تضعیف اراده ملی آنان، ترویج مواد مخدر با اهداف پنهان سیاسی، و دامن زدن به اختلافات درونی را از جمله شیوه ها و طراحی ها برشمردند.

 ایشان در ادامه تأکید کردند: ایجاد اختلاف میان قومیت ها و مذاهب گوناگون، میان جناحها و گروههای سیاسی و میان سازمانها و دستگاههای مختلف از جمله روشهای تضعیف اراده و عزم ملی است اما ملت ایران بر همه حیله ها و مکرهای دشمنان فائق آمده و برگزاری جلسه ای با حضور نیروهای دریایی ارتش و سپاه و خانواده های آنان، نمونه ای از همدلی و صمیمیت میان ملت ایران است.

رهبر انقلاب اسلامی با یادآوری آیه شریفه «واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لاتفرقوا» خاطرنشان کردند: امروز مخاطب این سخن الهی آحاد ملت ایران بویژه مسئولان، گروهها و جریانهای سیاسی، اقوام، و مذاهب گوناگون کشور هستند و همه باید با چنگ زدن جمعی به ریسمان الهی، پرهیز از اختلاف را وظیفه ملی و دینی خود بدانند.

در دیدار کارگزاران نظام در 21 مهرماه 1386  در روز عید سعید فطر

مقام معظم رهبری در دیدار کارگزاران نظام که در 21 مهرماه 1386  در روز عید سعید فطر صورت گرفت، عنوان کردند" ما کشوری هستیم که ملت بزرگ و یکپارچه‌ی ما از اقوام و مذاهب گوناگون تشکیل شده است. سعی دشمنان این ملت همیشه این بوده است که انگیزه‌های قومی را، انگیزه‌های مذهبی را، انگیزه‌های فرقه‌ای را، و در برهه‌ی سیاسی شدن ملت ایران، انگیزه‌های سیاسی و جناحی را بر این حس اتحاد کلمه غلبه بدهد و تا امروز نتوانسته است؛ اقوام ما در کنار یکدیگرند، مذاهب گوناگون در کنار یکدیگرند. آنها خیلی تلاش کرده‌اند"

24 آبان ماه 1398 در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى

ایشان در 24 آبان ماه 1398 در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى‌ با برشمردن مراتب وحدت، پایین‌ترین مرتبه و اولین قدم در اتحاد دنیای اسلام را «پرهیز جوامع، دولتها، اقوام و مذاهب اسلامی از تعرض و ضربه زدن به یکدیگر» و «اتحاد در مقابل دشمن مشترک» خواندند و گفتند: در مراتب بالاتر، کشورهای اسلامی باید با یکدیگر در علم، ثروت، امنیت و قدرت سیاسی در جهت دستیابی به تمدن نوین اسلامی هم‌افزایی و تلاش کنند که جمهوری اسلامی نیز همین نقطه یعنی رسیدن به تمدن نوین اسلامی را هدف نهایی خود قرار داده است.

دیدار با کارگزاران نظام در سال 1379

رهبر معظم انقلاب، در بیانات خود در دیدار با کارگزاران نظام در سال 1379فرمودندن:«همه‌ی اقوام ایرانی به ایران و جمهوری اسلامی علاقه‌مندند و ایران را میهن خودشان می‌دانند. اقوام ایرانی مسلمانند و به این آب و خاک دلبسته‌اند؛ عزت و رفاه خودشان را در ایران سربلند و آزاد مشاهده می‌کنند.»

دیدار با سران سه قوهو شخصیت های خارجی شرکت کننده در کنفراس بین المللی وحدت اسلامی 75

ایشان در دیدار با سران سه قوهو شخصیت های خارجی شرکت کننده در کنفراس بین المللی وحدت اسلامی در سال 1375اظهار داشتند:« تاریخ و دغدغه‌های سیاسی مشترک در کنار سرزمین و حکومت مشترک باعث می‌شود تا این اقوام در برابر هر هجمه‌ای به کشورشان به دفاع از آن برخیزند.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به مقاومت جانانه‌ی اقوام گوناگون کشورمان در سال‌های دفاع مقدس می‌فرمایند: «نوبت دفاع مقدس هم که می‌رسد، جنگ هشت ساله‌ی ما، مردم همین گونه از همه جا شرکت می‌کنند؛ همه شهید می‌دهند؛ همه برای خدا وارد میدان می‌شوند و همه حول یک احساس وظیفه‌ی مشترک، اقدام می‌کنند.».

در واقع «در جنگ تحمیلی هشت ساله، از کسانی که می‌خواستند بروند از تمامیت ارضی و مرزهای اسلام در این کشور دفاع کنند، کسی نپرسید شما از کدام طایفه، کدام فرقه، کدام مذهب، کدام لهجه و کدام زبان هستید؟ همه رفتند؛ از همه جا رفتند. در ایران، خون‌ها درهم آمیخته شد و انقلاب به معنای حقیقی کلمه، یک اتحاد و یک الفت میان فرق و لهجه‌ها و طوایف مختلف به وجود آورد.»

مراسم آغاز به کار هفتمین دوره مجلس در سال 1383

حضرت آیت الله خامنه ای در مراسم آغاز به کار هفتمین دوره مجلس در سال 1383فرمودند:«حاکم نبودن نگاه تبعیض‌آمیز به اقوام در نظام جمهوری اسلامی ایران موجب نقش‌آفرینی عموم مردم از اقوام مختلف و نخبگان در حوزه‌های گوناگون خواهد شد. وجود «انواع سلیقه‌ها و گرایش‌های سیاسی و اقوام ایرانی و پیروان ادیان و اهالی مناطق گوناگون کشور در مجلس» نشان از حضور و نقش‌آفرینی تمامی اقوام ایرانی در قانون‌گذاری دارد.

نبود مرزبندی قومی و مذهبی برای حضور در بسیج نیز نشانه‌ی دیگری از نقش اقوام ایرانی در یک جمع ارزشی و انقلابی و نقش‌آفرینی آنها در دفاع از نظام اسلامی است. به فرموده‌ی رهبر انقلاب: «بسیج، مرز صنفی و مرز جغرافیایی و قومی نمی‌شناسد. همه‌ی اقوام ایرانی، همه‌ی اصناف گوناگون ملی در سطوح مختلف فکری از انسان‌های نخبه‌ی برجسته‌ی ممتاز در میان اهل علم و دانشجویان تا جوان‌های فعال و پرشور صحنه‌های دیگر، همه در بسیج جمع‌اند. بسیج نماد حضور ملی و مقاومت ملی و آگاهی یک ملت است.»

29 مهرماه 1390در اطلاعیه ای در تقدیر از مردم شریف استان کرمانشاه

دفتر رهبر معظم انقلاب در 29 مهرماه 1390در اطلاعیه ای در تقدیر از مردم شریف استان کرمانشاه بیان شده بود" کرمانشاه، "سینه ستبر" ایران زمین، سرزمین پرافتخار محب اهل بیت علیهم السلام و مهد "جوانمردی، دلاوری و پهلوانی"، خطه با برکت "صبر، مقاومت، ایستادگی و ایثار" و دیار مصفای"سلحشوری و وفاداری" در روزهای اخیر، در استقبال و میهمان‌نوازی از رهبر فرزانه انقلاب اسلامی روزهایی شکوهمند و به یادماندنی سپری کرد و وحدت عزتمندانه اقوام و مذاهب، این حقیقت ناب را متجلی ساخت که همه اقوام ایرانی اجزای پیکره‌ی عظیمِ ملتِ مقتدری هستند که با "اتحاد و حضور و آگاهی" آینده درخشان این سرزمین قهرمان‌پرور و سرافراز را تضمین کرده‌اند".

بهمن ماه سال 95 در دیدار با اقشار مختلف مردم

ایشان همچنین در  بهمن ماه سال 95 در دیدار با اقشار مختلف مردم فرمودند:«ممکن است زبانها و مذاهب مختلف باشد امّا اهداف عالی این ملّت یکسان است؛ همه میخواهند ایران عزیز را به‌عنوان الگوی یک کشور اسلامی به دنیا معرّفی کنند.»

اسفندماه 1392 در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری

رهبر معظم انقلاب در اسفندماه 1392 در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری فرمودند:« مسئله ی وحدت، وحدت ملی، حفظ اتحاد؛ این جزو وظائف ما است... این را بایستی در همهی مناطق کشور همه بدانند؛ هم سنی‌ها، هم شیعه ها بدانند؛ نگذارند که این وحدتی امروز در بین کشور هست از بین برود.

حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه تاکید کردند: یکی از بخشهای وحدت مذاهب شیعه و سنی،  وحدت اقوام است. برجسته کردن خصوصیات قومی و دمیدن در آتش قومگرایی، کارهای خطرناکی است، بازی با آتش است؛ به این هم باید توجه بکنند.

در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت چهارهزار شهید استان گلستان در سال 1395

رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت چهارهزار شهید استان گلستان در سال 1395 با بیان اینکه یک همزیستی مطلوب و موثّری در بین اقوام و مذاهب -در گرگان، در منطقه‌ی گلستان و ترکمن‌صحرا- دارند که اینها خیلی مهم است، فرمودند:« امروز پولهایی که خرج میشود برای ایجاد اختلاف بین مذاهب اسلامی و بین سنّی و شیعه و به قول فرنگی‌ها اتاقهای فکر -که می‌نشینند و فکر میکنند و طرّاحی میکنند و برنامه‌ریزی میکنند- اگر تشریح بشود برای مردم، واقعاً مردم تعجّب خواهند کرد که این همه کار دارد میشود برای اینکه دو نفر مسلمان که یکی سنّی یا یکی شیعه است، پهلوی همدیگر ننشینند، با هم حرف نزنند، باهم قهر باشند، باهم دشمن باشند، علیه هم سلاح بکشند. علی‌رغم همه‌ی اینها در ایران اسلامی درست به‌عکس آنچه آنها خواسته‌اند، اتّفاق افتاده است و یکی از بهترین مناطق در این زمینه، منطقه‌ی گلستان است.»

به گزارش شیرازه، اینها تنها گوشه ای از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اقوام و مذاهب مختلف در کشور و ضرورت وحدت بین تمام اقشار جامعه بود که منتشر گردید.ایشان همواره بر وحدت بین اقوام و مذاهب متعدد تاکید دارند.

انتهای پیام/س



نظرات بینندگان