کد خبر: ۱۵۶۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۲۲ مهر ۱۴۰۱
جمعه های مهدوی شیرازه؛

همدلی و وحدت میان اقوام و مذاهب مختلف زمینه ساز ظهور

همدلی و وحدت میان شیعه و اهل سنت و حتی همدلی و اجتماع قلوب میان شیعیان به قدری در زمینه سازی ظهور موثر است که امام زمان (عج) در حدیثی میفرمایند اگر شیعیان ما بر سر وفای عهدی که به ما دارند همدل میشدند، ملاقات ما با آن ها به تاخیر نمی افتاد.
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، دیدگاه شیعیان و اهل سنت در مورد امام زمان(عج) در بیشتر موارد یکی است و تقریبا تنها در ۲ مورد با یکدیگر اختلاف دارند.از این رو به گفتگو با یکی از کارشناسان حوزه مهدویت پرداختیم.

امیر کارگر، مدیرعامل موسسه وفاداران میثاق عشق، مواردی از دیدگاه های مشترک شیعه و اهل سنت و سندهای آنها از کتب اهل سنت را اینگونه عنوان کرد:

الف)حتمی بودن ظهور

پیامبر اکرم(ص): «اگر ازدنیا یک روز بیشتر باقی نمانده باشد، خداوند متعال یکی از اهل بیت مرا خواهد فرستاد که زمین را به واسطه ی او، پر از عدل و داد خواهد کرد؛ همان‌گونه که پیش از آن از ظلم و ستم پر شده باشد.»

ب) حضــرت مهــدی(عج) از نسل پیامبـر(ص) و حضرت فاطمه(س) می‌باشد.
« اَلْمَهْدِيُّ مِنْ عِتْرَتِي مِنْ وُلْدِ فَاطِمَه»؛ «مهدی (ع) از عترت من و از فرزندان فاطمه(س) است

ج) حضـرت مهـدی(عج) از نسل حضـرت علی(ع) است.
سُیوطی از عُلمای اهل سنّت در کتاب عَرف الوردی نقل کرده که: روزی رسول خدا(ص) دست علی(ع) را گرفتند و فرمودند:
« سَيَخْرُجُ مِنْ صُلْبِ هَذَا فَتًى يَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً»؛ «از نسل این شخص، به زودی جوانی خروج خواهد کرد که زمین را پر از عدل و داد میکند.»

د) هم‌ نام بودن امام عصر(ع) با پیامبراکرم(ص) لازم به ذکر است که نام اصلی امام زمان(عج)، در واقع همان نام پیامبر اکرم(ص) است و «مهدی»، لقب ایشان می باشد.

روایات متعدی وجود دارد که در آنها پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: «مهدی(عج) هم‌نام من است.»

ه)محل ظهور
روایات در این مورد میگویند که آغاز ظهور امام زمان(عج) از مکّه خواهد بود و تقریباً این اشتراک هم وجود دارد که ظهور، از خانه کعبه شروع خواهد شد.

و) نشانه های حتمی ظهور
۱و۲ -خروج سفیانی و خسف بیداء
خروج سُفیانی به صورت چشمگیری در روایات شیعه به عنوان یکی از علائم حتمی ظهور، ذکر شده است. 
وی افزود: در منابع اهل سنت هم به خروج سفیانی و فرو رفتن(خَسف) لشکر او، در "بیداء"(محلی بین مکه و مدینه) اشاره شده است.

کارگر با اشاره به حدیث رسول اکرم(ص) در این باره ادامه داد:
«گروهی از شام(سپاه سفیانی) به سوی او (امام مهدی) برانگیخته میشوند؛ که هنگامیکه به منطقه "بیداء" می‌رسند، در زمین فرو برده می شوند.»

۳- ندای آسمانی
امام علی (ع) فرمودند: «هنگامی که بانگ برآورنده از آسمان، بانگی برآورد که حق در آل محمد(ص) است؛ در این هنگام، مهدی ظهور خواهد کرد... »

۴- قتل نفس زکیه
یکی از نشانه هایی که از آن به عنوان نشانه حتمی یاد شده و در برخی از منابع اهل سنّت نیز بدان اشاره گشته است؛ کشته شدن انسانی پاک و بی گناه در آستانه قیام حضرت مهدی(عج) بین رکن و مقام است.

ز) ویژگیهای جسمانی حضرت مهدی(عج)
درباره ویژگیهای جسمانی حضرت مهدی(عج) هنگام ظهور، روایات فراوانی در کتابهای شیعه و اهل سنّت آمده است. بعضی از این ویژگی ها بدین قرار است:
۱- از رسول خدا(ص) روایت شده است: «الْمَهْدِی مِنْ وُلْدِی ... کَأَنَّ وَجْهَهُ کَوْکَبٌ دُرِّی»؛ «مهدی از فرزندان من است ... چهرهاش همانند ستارهای درخشان است.»

۲- در کتابهای اهل سنّت، از حضرت علی(ع) نقل شده که روزی علی(ع) به امام حسین(ع) نگاه کردند و فرمودند: «خداوند از نسل این شخص(امام حسین)، کسی را به وجود خواهد آورد که هم نام پیامبر(ص) می باشد... او مردی است پیشانی بلند با بینی کشیده».

۳- پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «مهدی از فرزندان من است، در سن چهل سالگی بر انگیخته خواهد شد.(در زمان ظهور مانند شخصی 40 ساله به نظر می آیند.)»

ح) وقایع قبل از ظهور
بعضی از تحولات اجتماعی پیش از ظهور، هم در منابع شیعه و هم در منابع اهل سنّت مورد اشاره قرار گرفته است به عنوان مثال در کتابی از اهل سنت آمده است:
پیامبر اکرم(ص) به حضرت علی(ع) فرمود: «ای علی! ظهور مهدی(ع) هنگامی خواهد بود که شهرها دگرگون شده، بندگان خدا ضعیف و از فرج و ظهور مهدی مأیوس گردند؛ در این هنگام مهدی قائم از فرزندان من ظاهر گردد.»

وی در آخر به نقش همدلی و وحدت میان شیعه و اهل سنت اشاره گرد و گفت: همدلی و وحدت میان شیعه و اهل سنت و حتی همدلی و اجتماع قلوب میان شیعیان به قدری در زمینه سازی ظهور موثر است که امام زمان (عج) در حدیثی میفرمایند اگر شیعیان ما بر سر وفای عهدی که به ما دارند همدل میشدند، ملاقات ما با آن ها به تاخیر نمی افتاد. 

امیر کارگر در آخر تاکید کرد: تبیین در مورد امام مهدی عج و تبلیغ در مورد حکومت ایشان نیاز است بیش از پیش مورد توجه فیلمسازان و انیمیشن سازان قرار بگیرد.

وی در خصوص تفاوت های شیعه و سنی در مورد حضرت مهدی(عج) نیز موارد زیر را نام برد:
الف) تفاوت بر سر نَسَب امام مهدی(عج)
اکثریت اهل سنت بر این عقیده هستند که امام زمان(عج) از نسل امام حسن مجتبی(ع) است، در حالی که شیعیان، امام زمان(عج) را از نسل امام حسین(ع) می دانند.

این اختلاف می تواند بر اثر عدم توجه کافی در هنگام نوشتن کلمه «حسین» باشد که اشتباها به صورت «حسن» نوشته شده باشد.

ب) تفاوت بر سر تولد حضرت مهدی
اکثریت اهل سنت معتقدند که حضرت مهدی هنوز متولد نشده و ۴۰ سال قبل از ظهورشان به دنیا خواهند آمد و در سن ۴۰ سالگی ظهور و قیام می کنند، در حالی که شیعیان معتقدند حضرت مهدی در سال ۲۵۵ ه.ق در سامرا به دنیا آمده و از آن زمان تا کنون زنده هستند و در غیبت به سر می برند.

علت این اختلاف نیز می تواند این باشد که در زمان تولد و کودکی این امام، تنها افراد کمی از یاران خاص امام حسن عسکری(ع)، حضرت مهدی را ملاقات کردند.(علت این امر آن است که امام حسن عسکری در یک پادگان نظامی تحت نظر بودند و خلیفه ستمگر عباسی آن زمان اجازه رفت و آمد چندانی به امام و یاران او را نمیدادند و اگر خلیفه عباسی فرزند امام حسن عسکری یعنی امام زمان را می دید او را می کشت) و کمتر کسی از ولادت امام خبر داشته و با ایشان ملاقات کرده است.

البته لازم به ذکر است که برخی از علمای اهل سنت نیز معتقد به تولد امام زمان(عج) در سال ۲۵۵ هستند.
آیت الله العظمی صافی در کتاب مهَدویت بیش از هفتاد و هفت نفر از علمای اهل سنت را نام می برد که هر یک، به نحوی، ولادت آن حضرت را بیان کرده اند.

ط) امور مربوط به ظهور حضرت مهدی(عج)
۱-محل ظهور
در روایات شیعه و سنی آمده است که مکان ظهور حضرت مهدی(عج)، شهر مکه و در کنار خانه کعبه می باشد.
رسول گرامی اسلام(ص) در این مورد فرمودند: «دسته هایی از عراق و بزرگانی از شام، به سوی مهدی(عج) می آیند و با او میان رُکن و مقام(دو مکان مقدس در کنار خانه کعبه) بیعت میکنند.»

۲-نزول عیسی(ع) و اقتدا به حضرت مهدی(عج)
پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: « حضرت مهدی(عج) می‌بیند که حضرت عیسی(ع) فرود آمده و گویا آب از موهایش میچکد. پس به او می‌گوید: جلو برو و به نماز بایست؛ حضرت عیسی(ع) پاسخ میدهد: نماز برای تو، به پا شده است و سپس پشت سر حضرت مهدی(عج) به نماز میایستد.»

این کارشناس حوزه مهدویت، ویژگیهای حکومت مهدی(عج) را اینگونه عنوان کرد:

۱. عدالت گستری
بر اساس روایات فراوانی عدل و قسط از مهم‌ترین اهداف قیام حضرت مهدی(عج) است. این مهم علاوه بر روایات شیعه، در انبوه روایات اهل سنّت نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

۲- رفاه و آسایش عمومی
«مهدی(عج) در امت من خواهد بود ... مردم در آن دوره به چنان نعمتی دست یابند که در هیچ دورهای چنین به نعمت نرسیده باشند.»

۳. امنیت همه جانبه و عمومی
امام باقر(ع) در این باره می فرمایند: «به خدا سوگند! یاران مهدی(عج) آن اندازه میجنگند، تا خدا به یگانگی پرستیده شود و به او شرک نورزند، تا آنجا که پیرزنی سالخورده و ناتوان، از این سوی جهان به آن سوی جهان رهسپار میشود و کسی مزاحم او نمی گردد».

۴-احساس بی نیازی در مردم
یکی از خصلت های مردم در عصر ظهور احساس بی نیازی است. پیامبر اکرم(ص) فرموده اند: «شما را به مهدی بشارت میدهم... به هنگام ظهور او خداوند دل‌های امت محمد(ص) را سرشار از بینیازی میکند.»

۵- غلبه اسلام بر سایر ادیان
از دیگر موضوعات مشترک بین شیعه و اهل سنّت، غلبه اسلام بر دین های دیگر، در زمان ظهور است.

۶-جهانی بودن حکومت حضرت مهدی(عج)

امام صادق(ع) فرمودند: «هنگامی قائم قیام نماید هیچ زمینی نخواهد ماند، مگر آنکه در آن ندای شهادتین (اشهد أَنْ لا إِلَهَ إلا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّه) سر داده خواهد شد.»

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان