کد خبر: ۱۵۶۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۲۳ مهر ۱۴۰۱

سند کشت محصولات کشاورزی زمینه ساز تحول در ۱۳۷ دشت استان فارس

سند الگوی کشت محصولات کشاورزی برای سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ در روزهای گذشته بعد از ۵۰ سال توسط دولت سیزدهم ابلاغ شد. سهم کشت محصولات کشاورزی برای استان فارس دراین سند مشخص است و متناسب با آن سهم ابلاغی برای ۱۳۷ دشت استان متناسب با قابلیت ها و توان کشت و سازگار با اقلیم ابلاغ شده است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه،مسئولان بخش کشاورزی قبل از پیروزی انقلاب به دنبال اجرای الگوی کشت بودند؛ اما موفق به تحقق این امر نشدند که در نهایت دولت سیزدهم با تلاش خود این طرح را ابلاغ کرد.

 مجتبی دهقان پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به رونمایی از الگوی کشت کشور در سطح ملی گفت این الگوی کشت تاکیدش بر این است که استان‌ها با توجه به پتانسیل‌ها و توان اقلیمی و اکولوژیکی که دارند، بتوانند در کشتی که متناسب با خصوصیات زیست بومی هر استان است نقش آفرینی کنند.

 وی  با اشاره به اینکه در اجرای الگوی کشت دستگاه هایی مانند وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست و وزارت صمت نقش دارند، تصریح کرد: یکی از محدودیت‌هایی که باعث می شود اجرای الگوی کشت دچار وقفه بشود، الزام ها و سیاست‌های تشویقی یا باز دارنده‌ ای مرتبط با الگوی کشت است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس  با بیان اینکه دانش لازم برای تهیه الگوی کشت در دسترس است و کشاورزانی نیز وجود دارند که با توجه به محدودیت منابع آبی راقب به اجرای الگوی کشت هستند، اظهار کرد: به لحاظ اقتصادی و به جهت اتخاذ سیاست های حمایتی و جبرانی یکی از الزامات مورد نیاز، تخصیص یارانه‌هایی است که بتواند قسمتی از درآمدهایی که کشاورز از دست می دهد را جبران کند.

وی گفت:الگوی کشت چند وجهی است، لازمه اجرای آن این است که دستگاه‌های مرتبط و متولی اجرا اهتمام جدی داشته باشند و برای اجرای آن نهایتا یک همکاری بین بخشی و حتی فرا قوه‌ای را نیاز دارد.

این مقام مسئول با اشاره به رونمایی از الگوی کشت کشور در سطح ملی ابراز کرد: این الگوی کشت تاکید آن  بر این است که استان‌ها با توجه به پتانسیل‌ها و توان اقلیمی و اکولوژیکی که دارند، بتوانند در کشتی که متناسب با خصوصیات زیست بومی هر استان است نقش آفرینی کنند. 

دهقان پور با اذعان به اینکه استان فارس جزو استان‌های پیشرویی است که در بحث الگوی کشت به آن یک نگاه ویژه شده است، بیان کرد: در الگوی کشت پیشنهادی ۱۵  محصول اساسی و استراتژیک که تقریبا ۸۵ درصد از مصرف جامعه را به خود اختصاص می دهد مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس این الگو مشخص شده که در  بازه زمانی  ۴ ساله قرار است چه اقداماتی رخ بدهد.

وی تصریح کرد: سهم کشت هر کدام از این محصولات برای استان فارس مشخص است و متناسب با آن سهم ابلاغی برای ۱۳۷ دشت استان متناسب با قابلیت ها و توان کشت و سازگار با اقلیم این مناطق مشخص خواهد شد.

دهقانپور بیان کرد : اولین گام ما آگاهی بخشی و فرهنگ سازی برای اجرای الگوی کشت است  بر اساس سندی که تدوین شده چندین محصول اساسی به عنوان محصولات غالب از جمله گندم، جو، برنج، دانه های روغنی، سیب زمینی، گیاهان علوفه ای و انواع حبوبات و پنبه مورد توجه هستند. 

وی افزود؛ یکی از اقدامات این خواهد بود که قطعا ما در قبال این اجرای الگوی کشت در کل کشور و استان فارس کاهش مصرف آب را خواهیم داشت. از آنجایی که با پدیده‌ی خشکسالی مواجه ایم این الگوی کشت می تواند کمک کند که تا حدودی مدیریت آب در دشت ها داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه با کاهش مصرف آب در اجرای الگوی کشت بهره وری بهبود یافته زیرا که به ازای یک میزان مشخص از مصرف آب ماده‌ی خشک بیشتری تولید می کنیم، افزود: یکی دیگر از اهداف این طرح ارز آوری برای کشور با توسعه صادرات محصولاتی است که کم آب بر هستند.

وی  با اشاره به اینکه تامین امنیت غذایی و فراتر از آن اقتدار غذایی به معنای تولید غذای کافی هدف نهایی اجرای الگوی کشت است، اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم حتی در جنوب غرب آسیا یک نقش‌آفرینی داشته باشیم.

انتهای پیام/ف
منبع: ایرنا
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان