کد خبر: ۱۵۶۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۲۷ مهر ۱۴۰۱
پژوهشگر و کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با شیرازه:

یکی از رموز موفقیت ایرانِ قوی، وحدت و انسجام اقوام مختلف است

جعفرزاده گفت: یکی از رمزهای موفقیت ما در چهل ساله گذشته قرارگیری اقوام مختلف ایران در کنار هم و عدم تداخل و شکل گیری گسل بین آنهاست.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، مرتضی جعفرزاده مدرس و پژوهشگر دانشگاه در گفتگو با این رسانه اظهار کرد: در 4 دهه سپری شده از انقلاب اسلامی، به تجربه جدیدی از مدل رسیدن به یک نظام سیاسی و مولفه های جدید قدرت در نظام سیاسی دست پیدا کردیم و این در واقعی یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب در حوزه اندیشه های سیاسی، علوم سیاسی و علم نوین سیاسی است.

وی عنوان کرد: با توجه به بافت دینی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی ما و با توجه به پدیده های ژئوپلیتیکی جمهوری اسلامی ما می توانیم نخسیتن مولفه قدرت ایران را نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه و شخص مقام معظم رهبری در برهه زمانی امروز بدانیم.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: ما می توانیم با بررسی نحوه زعامت و ولایت مقام معظم رهبری در برهه های مختلف و بحران های مختلف مشاهده کنیم که مقام معظم رهبری چگونه با مسائل مختلف برخورد کرده و نقاط ضعف و تهدیدها را به فرصت ها تبدیل کردند.

جعفرزاده از بروز بحران های مختلف نظیر فتنه های سیاسی کوی دانشگاه در سال 1378 و فتنه انتخاباتی سال 1388 در دوران زعامت مقام معظم رهبری یاد کرد و گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری، کشور ما در سال 1388 تا لبه پرتگاه حرکت کرده و یکی از کلان پروژه ها برای تضعیف، مواجهه، مقابله و براندازی جمهوری اسلامی ایران با درایت مقام معظم رهبری از بین رفته و این تهدید تبدیل به فرصت شده و با قرارگرفتن این فرصت ها در کنار هم ما امروز شاهد ایران قوی هستیم.

وی با بیان اینکه امروزه اتخاذ دکترین های مقام معظم رهبری در حوزه دفاعی و در حوزه سیاست خارجی و مسائل منطقه ای باعث شده جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت اول منطقه باشد، تصریح کرد: در معاملات و مبادلات بین المللی منطقه خاورمیانه حرف اول را ایران می زند و اینها مدیون دلسوزی ها، درایت ها و نگاه حکیمانه مقام معظم رهبری است.

این استاد دانشگاه از شکست های پی در پی دشمنان پرده برداشت و افزود: از سال 2000 یک پروژه ای در خاورمیانه توسط آمریکا، انگلستان، کشورهای عربی و اسرائیل به عنوان خاورمیانه بزرگ شکل می گیرد و هدف این پروزه این بود که تمام کشورها را به کشورهای کوچکتر تجزیه کنند، همان طور که شوروی را تجزیه و به 12 کشور تبدیل شد بتوانند کشورهای منطقه را هم تجزیه کنند و آنها را به فدرال های کوچک تقسیم کنند.

وی افزود: طراحان پروژه مذکور بعد از 20 سال به هدف خود نرسده و ما امروز شاهد این هستیم که پروژه ای که می خواست ایران را تجزیه و ضعیف کند با مدیریت ها، راهبرد و استراژی های مقام معظم رهبری به شکست انجامید و شاهد یک ایران قویو قدرتمند در منطقه هستیم.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: دومین مولفه ایران قوی، همراهی مردم و نهایتا حضور توده های مردم در تحولات سیاسی اجتماعی 44 ساله ی کشور است.

وی انقلاب ایران اسلامی را کاملا مردمی خواند و افزود: از همان ابتدای انقلاب شاهد حضور مردم در صحنه های مختلف بودیم و در طول 8 سال دفاع مقدس مردم کمک های مالی و کمک های مومنانه ای کردند که کشور ما بتواند از این خطر بزرگ رهایی پیدا کند و پس از آن در سال 1378 مردم باز در صحنه حاضر شده و در 9 دی سال 1388 مردم حماسه بزرگی را خلق کردند.

جعفرزاده به کمک های جهادی مردم در بحران هایی نظیر سیل و زلزله اشاره و تصریح کرد: ما در اوج کرونا شاهد کمک های مومنانه مردم بودیم و مردم به طریقی کمک کردند که ما بتوانیم از این بحران عبور کنیم.

وی افزود: یکی از رمزهای موفقیت ایران اسلامی بعد از زعامت رهبری، نقش مردم و حضور آگاهانه آنها در تحولات سیاسی اجتماعی ایران است که دومین مولفه قدرت ایران قوی می باشد.

این مدرس دانشگاه عامل بعدی قدرت ایران را نیروهای مسلح عنوان کرد و گفت: در کشور ما نیروهای مسلح که شامل ارتش، نیروی انتظامی، سپاه و بسیج است در کنار هم قرار گرفته و اضلاع اقتدار و قدرت جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می دهند.

جعفرزاده بیان کرد: در دو دهه گذشته با توجه جنگ ها، آشوب ها و حمله های نظامی که در منطقه خاورمیانه وجود دارد، شاهد این هستیم که نیروهای مسلح ما با اقتدار و صلابت از تمام حریم های زمینی، هوایی و دریایی ما دفاع کرده و پاسخ دندان شکنی به تمام نیروهای خارجی در منطقه می دهند.

وی به دستگیر کردن نیروهای نظامی انگلستان و آمریکا و اخطارهای نیروهای دریایی ایران در منطقه به نیروهای نظامی خارجی اشاره کرد و افزود: و کشور ما بعد از جنگ جهانی دوم توانست با اقتدار به عنوان کشوری به آمریکا حمله نظامی کرده و پایگاه عین الاسد را منهدم می کند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: اوج اقتدار نظامی ما در به رخ کشیدن قدرت ما نسبت به ابر قدرت دنیا امریکا و از بین بردن بزرگترین هواپیای جاسوسی آن است.

وی با بیان اینکه چهارمین مولفه قدرت در کشور ما مرجعیت علمی است افزود: طبق آمارهای بین المللی در 20 سال گذشته رشد بی سابقه و چشم گیر ایران در حوزه علمی را شاهد بودیم که این رشد در واقع چندین برابر سرعت رشد علمی جهان بوده است.

جعفرزاده ادامه داد: کشور ما بین 200 کشور دنیا در ردیف دوازدهم و سیزدهم مجعیت علمی دنیا قرار دارد و به تعبیر مراکز علمی جهان ایران در دو سه دهه گذشته با اتخاذ سیاست های مقام معظم رهبری مبنی بر جنبش نرم افزاری و دروازه ورود به تمدن نوین اسلامی، رشد فزاینده ای در حوزه علمی داشته است.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: وقتی ما به تاریخ چندین قرن گذشته سیاسی خودمان نگاه می کنیم شاهد این هستیم که اقوام مختلف از قبیل لر، ترک، کرد، بلوچ، فارس، عرب و ... در چهار گوشه ایران با زبان های مختلف و گویش ها و فرهنگ های مختلف در کنار هم قرار گرفته و حضور هر یک از این اقوام تحت لوای سرزمین ایران و تحت پرچم انقلاب اسلامی در کنار هم باعث هم افزایی شده است.

وی افزود: هر یک از این اقوام مذکور پتانسیل های مختلفی داشته و یکی از رمزهای موفقیت ما در چهل ساله گذشته قرارگیری این اقوام در کنار هم و عدم تداخل و شکل گیری گسل بین آنهاست.

جعفرزاده بیان کرد: این اقوام با توجه به تفاوت های قومی که وجود دارد اشتراک های خودشان را حفظ کرده و تمام توان و ظرفیت های خودشان را در اختیار پیشرفت ایران و اینکه ایران به عنوان یک کشور قوی و قدرتمند شکل بگیرد قرار داده اند.

وی تاکید کرد: در دوران دفاع مقدس تمام اقوام کنار هم قرار گرفته و با کمک های مالی و نیروانسانی نشان دادند ایران را از خود دانسته و نسبت به ایران تعصب داشته و وفادار می باشند.

این استاد دانشگاه گفت: با توجه اینکه اقوام کشور ما در مجاورت سرزمینی با برخی اقوام در کشورهای همسایه ما قرار دارند اما این باعث نمی شود که آنها عرق و تعصب سزمینی خود نسبت به ایران را فراموش کنند.

جعفرزاده با اشاره به نقش برجسته کردها و جان فشانی مردم خوزستان و دیگر اقوام ایرانی در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: یکی از رموز موفقیت، همگرایی و تعامل سازنده بین تمام اقوام ایرانی حول محور پیشرفت ایران اسلامی بوده و در چهار دهه گذشته اقوام ایرانی کارنامه موفق و درخشانی را برای پیشرفت و تعالی ایران داشتند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: امام خمینی(ره) در سال 1357 بزرگترین، مردمی ترین و اسلامی ترین انقلاب را ایجاد کرده و این انقلاب در مقابل تمام منافع مادی، اقتصادی، منافع فرهنگی نظام سلطه قرار داشته و بر هم زننده همه مناسبات و معادلاتی کشورهای قدرتمند سلطه گر و زورگو بوده و همین موارد باعث شده تا انقلاب اسلامی در دنیا حرف جدیدی را مطرح می کند.

وی افزود: نظم حاکم بر جامعه بین الملل مبتنی بر این است که هر کس قدرت بیشتری دارد حرف برای گفتن دارد و یا باید بالا دست و یا باید زیر دست باشید و در این نظم به ظاهر بین المللی و نوین باید زیرمجموعه کشورهای قدرتمند باشید اما جمهوری اسلامی حرف جدیدی می زند و آن این است که نه به کسی ظلم می کنیم و نه اجازه می دهیم کسی به ما ظلم کند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ما می خواهیم که دین مبین اسلام را به دنیا و بشریت تحت عنوان تمدن نوین اسلامی معرفی کرده و این دقیقا پاشنه آشیل و نقطه عطفی است که تمام کشورهای استعماری، استکباری و کشورهایی که به دنبال سلطه بر سایر کشورها هستند بر اساس آن، احساس خطر کرده و در این 44 ساله گذشته از هیچ حمله نظامی، اقتصادی، فرهنگی و ایجاد فضاسازی علیه جمهوری اسلامی دریغ نکردند و سعی کردند از طریق تحریم اقتصادی، تهاجم فرهنگی، جنگ رسانه ای و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران و آرمان های انقلاب مقابله کرده و سرنگون کنند.

وی گفت: بارتوجه به اینکه کشور ما پایداری و قدرت خودش را نشان داده این باعث شده دشمن در تمام پروژه های خود با شکست مواجه شده و در این 4 دهه گدشته کشورهای غربی و و سیاستمداران دنیا و ایده پردازان دنیا برنامه های مختلفی را علیه جمهوری اسلامی ایران امتحان کرده و با عنایت امام زمان و درایت مقام معظم رهبری، دشمن شکست خورده است.

جعفر زاده با بیان اینکه امروز دشمن به دنبال جنگ های شناختی و ایجاد بحران ها و آشوب های اجتماعی است اظهار کرد: دشمنان در چند سال گذشته به این نتیجه رسیدند که پدیده حجاب و ضد حجاب و مباحث فمینیستی می تواند چالش اساسی را برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده و با توجه به اینکه نیمی از جمعیت ایران بانوان هستند و در جامعه ایران زنان و و بانوان جایگاه ویژه ای دارند و تمام افکار ایران نسبت به این قشر حساس هستند، در این سالها سعی کردند با سیاست ها و ترفندهای مختلف شخصیت هایی در داخل ایران مثل مسیح علینژاد و اپوزیسیون خارج از کشور را به عنوان پیاده نظام خود برای این پروژه انتخاب کنند.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: چند سالی است که دشمنان در زمینه حجاب فعالیت های مختلفی دارند و قصدشان این است که با عنوان کردن مباحث جدید و شبهات نوین و با استفاده از ضریب رسانه ای بتوانند بانوان را آسیب پذیر کرده و جایگاه زن را در ایران متزلزل نمایند.

وی با بیان اینکه امروز شاهد هستیم تمدن غرب با بحران های جدیدی نظیر بحران خانواده، بحران نقش زنان و ... مواجهه است گفت: دشمن سعی می کند یکی از دستاوردهای ایران اسلامی را که ارتقا جایگاه زن بر اساس تعالیم اسلامی و مسائل فطری است کاهش داده و دچار چندگانگی و گسل های فرهنگی در جامعه شویم.

جعفرزاده ادامه داد: این گسل ها زمینه بحران های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را ایجاد کرده و اگر کشور نتواند از این بحران های فرهنگی اجتماعی عبور کند ایران قوی دچار تزلزل می شود.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: یکی از مولفه های قدرت در ایران قوی، نیروهای مسلح است و یکی از این نیروها، نیروی انتظامی است که نمظم اجتماعی و نظم عمومی را در کشور مدیریت می کند.

وی عنوان کرد: اگر افکار عمومی مردم نسبت به جایگاه نیروهای مسلح و همچنین نیروی انتظامی که ارتباط مستقیم و اجتماعی با مردم دارد متزلزل شود و مردم پلیس را با عنوان نیروی حافظ منافع عمومی مردم در مقابل بی نظمی ها و ناامنی ها و افرادی که می خواهند در نظم عمومی اخلال ایجاد کنند، نشناسد متاسفانه شاهد این هستیم که پلیس نمی تواند به جایگاه اجتماعی خویش که ایجاد امنیت و اقتدار است برسد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر ما از پلیس انتظار این را داریم که با ارذل و اوباش، سرقت ها و ناامنی ها مقابله کند مستلزم این است که ما اقتدار پلیس را از بین نبریم .

جعفرزاده بیان کرد: در تمام کشورهای دنیا به هیچ وجه اجازه نمی دهند حتی در صورتی که خود پلیس هم مقصر باشد اقتدار پلیس از بین برود چرا که از بین رفتن اقتدار پلیس به معنای شکستن امنیت در آن جامعه است.

وی با اشاره به اغتشاشات اخیر تصریح کرد: یکی از رویکردهای پروژه مهسا امینی این بود که به مردم القاء شود پلیس خشونت طلب است و به حریم عمومی مردم توجهی ندارد و از این طریق سعی کنند ذهنیت مردم را نسبت به نیروی انتظامی که رکن اصیل امنیت در جامعه ماست از بین ببرند.

این پژوهشگر علوم سیاسی ابراز کرد: اگرپلیس نتواند جایگاه واقعی خود که همان اقتدار است حفظ کند ما شاهد این خواهیم بود که امنیت جامعه ما زیر سوال رفته و پلیس نمی تواند به رسالت خودش به نحو احسنت بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: در اغتشاشات رسانه های ضد انقلاب تلاش کنند با بزرگ نمایی و پروپاگاندا، موجی را علیه نیروی انتظامی ایجاد کرده و امنیت اجتماعی مان را از بین ببرند.

این استاد دانشگاه افزود: اگر امنیت اجتماعی ما از بین برود و پلیس با اقتدار با این مسائل برخورد نکند شاهد آشوب های شهری و ضربه زدن به اموال عمومی خواهیم بود کم اینکه در این اغتشاشات اخیر هم شاهد این موارد بودیم.

جعفرزاده بیان کرد:رور به روز بر خسارت های اغتشاشات اخیر افزوده می شود و طبق آمار موجود تاکنون323 بانک کشور، 70 ایستگاه اتوبوس، 85 دستگاه آمبولانس، 300 خودرو آتش نشانی آسیب دیده و 11 فقره سرقت از بانک روی داده و 60 نفر از نیروهای غیررسمی و 19 نفر از نیروهای تکنسین کشته شده اند و 500 میلیارد خسارت به بانک ها وارد شده است.

وی تصریح کرد: با دقت که به تمام این موارد خسارت جانی و مالی آشوب ها نگاه کنیم، متوجه می شویم که اقتدار و امنیت پلیس در یک برهه ی کوتاهی که به خاطر این فضاسازی دشمن اتفاق افتاد، زیر سوال رفت و امنیت عمومی و اجتماعی مان از بین رفت و امیدواریم شاهد پایان یافتن این اغتشاشات باشیم و پلیس و نیروی انتظامی بتواند به اقتدار واقعی خود دست یافته و آرامش دوباره به جامعه بازگردد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: جایگاه زنان در دین مبین اسلام به تاسی از مقام والای حضرت زهرا س، حضرت زینب س و حضرت معصومه س جایگاهی والا است و تکریم و کرامتی که نسبت به زنان در دین مبین اسلام وجود دارد در هیچ مکتب و دین دیگری وجود ندارد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: به تبع آن در انقلاب اسلامی و منظومه فکری رهبران انقلاب از جمله امام خمینی(ره)، شهید بهشتی، شهید مطهری و شاگرد ممتاز مکتب امام (ره) مقام معظم رهبری امروز می بینیم یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در حوزه بانوان، ارتقای آنها در نقش های فرهنگی و سیاسی اجتماعی ورزشی و سایر حوزه های مختلف است.

وی افزود: ما در قبل از انقلاب شاهد این هستیم که اصلا زنان نقش مستقیم و غیر مستقیم در هیچ یک از تحولات کشورمان نداشته و حتی طبق اسناد و مدارک موجود، خیلی از بانوان فاقد شناسنامه بوده و نمی توانستند در مسائل مختلف نقش آفرینی کنند.

جعفرزاده بیان کرد: با شکل گیری انقلاب اسلامی، نوعی بلوغ در زنان ایجاد شده و بانوان در شکل گیری انقلاب نقش بارز و پر رنگی دارند و بعد از انقلاب هم با نقش مادری، همسری و در دوران دفاع مقدس و بعد از آن هم شاهد رشد چشمگیر فعالیت های زنان در حوزه های مختلف هستیم و امروز می توان گفت ما جز کشورهایی هستیم که بانوان آن در امنیت کامل در حوزه های مختلف می توانند فعالیت کنند.

وی افزود: در حوزه های علمی و دانشگاهی ما شاهد رشد چشم گیر و پر افتخار بانوان هستیم و بانوان ما می توانند با حجاب اسلامی و پوشش کامل روی سکوی موفقیت قرار گرفته و در حوزه های اجتماعی ما شاهد این هستیم که خیلی از بانوان پیشگام و موتور محرک حرکت های اجتماعی هستند و در زمینه تربیتی بانوان کشور ما به لحاظ عفت، تقوا بهترین زنان جهان هستند و یکی از اهداف انقلاب اسلامی این بود که بتواند بانوان را را به جایگاه حقیقی خود که بر اساس فطرت و کرامت است برساند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: اگر ما بخواهیم ایران قوی داشته باشیم باید جامعه قوی داشته باشیم و اگر بخواهیم جامعه قوی داشته باشیم باید خانواده قوی داشته باشیم که در این چهار دهه گذشته بانوان ما نشان دادند در تمامی عرصه ها از جمله عرصه زنانگی و همسری و مادری به نحو احسن وظایف خود را انجام می دهند.

جعفرزاده گفت: ما در برهه ی حساسی از تاریخ بشریت قرار گرفتیم و تحولات جدیدی در حال شکل گیری است و هر یک از ما می توانیم کمک کنیم تا تاریخ جدیدی را در سیر تاریخ بشریت رقم بزنیم.

وی تصریح کرد: بعد از 44 سال گذشته که از عمر انقلاب اسلامی می گذرد ما به جایگاه مهمی تحت عنوان ایران قوی و ایران سرافراز رسیده ایم و این ایران سرفراز می خواهد برگ جدیدی از تاریخ بشریت را روایت کند و آن هم تمدن نوین ایرانی و اسلامی است.

این پژوهشگر افزود: مردم ایران همواره تاریخ ساز بوده اند و اولین تاریخ بزرگ جهان متعلق به ایران است و ما یک بار دیگر می خواهیم با وحدت، همدلی و با استعانت از آموزه های اسلام و با کمک کردن به همدیگر در جامعه دینی مان و همین طور با بهره گیری از سخنان مقام معظم رهبری به عنوان رهبر انقلاب و به عنوان رهبر تاریخ ساز، حرکت کنیم.

جعفرزاده عنوان کرد: این انقلاب اسلامی و این تمدن نوین ایرانی اسلامی یک بستر اصلی و سکو برای شکل گیری و آغاز ظهور امام زمان است.

وی تصریح کرد: در کشورهای غربی گرایش شدیدی به اسلام وجود دارد و روز به روز بر تعداد مسلمان افزوده شده ودر همین منطقه وحدت، همدلی و انسجام بین مسلمانان بیشتر می شود و مقام معظم رهبری بر اساس سنت الهی ما را بشارت می دهند که امیدوار باشیم و آینده خوبی در انتظار ماست.

انتهای پیام/ف

برچسب ها: شیرازه ، فارس ، اغتشاشات
نظرات بینندگان