کد خبر: ۱۵۶۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۳۰ مهر ۱۴۰۱
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس:

سند آمایش فارس در کشور پایلوت می‌شود

افکاری گفت: در راستای تدوین سند آمایش استان، با یک مشاور قرارداد منعقد کرده‌ایم و در حال تدوین الگو برای این سند هستیم که نتیجه آن، پایلوتی برای کشور خواهد شد.
به گزارش سرویس اقتصادی  شیرازه ، احمد افکاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس شنبه ٣٠ مهرماه در یک کنفرانس خبری که به مناسبت روز آمار و برنامه ریزی برگزار شد، ضمن بیان اینکه برای تحقق رفاه، رشد و توسعه در جامعه، ناگریز به داشتن برنامه هستیم، آمار و اطلاعات صحیح را نیاز اصلی برای تدوین برنامه دانست و گفت: نظام آماری مناسب، ضرورت هر فعالیت برنامه ریزی است.

وی  ادامه داد: در نظام آمارگیری وضعیت موجود، سراغ خانوارها می‌رویم و سوال و جمع بندی و اطلاعات را پس جمع بندی به عنوان نتایج سرشماری اعلام می‌کنیم.

افکاری با بیان اینکه این مهم کاری وقت گیر و هزینه بر است و به صورت ١٠ ساله سرشماری انجام می‌شود، دلیل سرشماری ١٠ ساله را بالا بودن هزینه و وقت گیر بودن آن ذکر و خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری، نرخ اشتغال و میزان تولید در برنامه ریزی اقتصادی حاصل از این سرشماری مورد توجه برنامه ریزان قرار می‌گیرد.

ایجاد زیرساخت‌ها برای اجرای آمارهای ثبتی مبنا

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارسادامه داد: مرکز آمار ایران به دنبال ایجاد زیرساخت‌ها برای عبور از روش سنتی آمار با آمارهای ثبتی مبنا هست تا به صورت جاری دسترسی به آمار و اطلاعات داشته باشیم. به عنوان مثال؛ اداره کل ثبت احوال اطلاعات میزان رشد جمعیت و فوتی‌ها را دارد یا مثلا آمار میزان تولیدات، واردات و .. توسط دستگاهها وجود دارد اما اگر بخواهیم آمار با یک استانداراد مشخص داشته باشیم نیاز به زیرساخت‌هاست.

وی  با تصریح بر این نکته که سرشماری مانند این است که از واقعیت موجود عکسی گرفته شود، گفت: مرکز آمار ایران به دنبال اطلاعات لحظه‌ای است مانند اینکه از جامعه یک فیلم تهیه می‌شود و امید است این الگو توسط مرکز آمار ایران عملیاتی شود و دسترسی به یک آماری داشته باشیم که استاندارد و یکپارچه باشد.

افکاری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برنامه ششم توسعه به اتمام رسیده و یکسال جاری هم با تمدید این برنامه در حال فعالیت هستیم، عنوان کرد: سازمان مدیریت و برنامه کشور در حال تدوین برنامه توسعه هفتم است که امید است تا پایان سال تدوین و به تصویب مجلس برسد.

وی اضافه کرد: سیاست‌های کلان برنامه توسعه هفتم براساس قانون در مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب و به ابلاغ رهبری رسیده و در حال تدوین است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس همچنین با تاکید بر اینکه سند آمایش کشوری و استانی به عنوان اسناد بالادستی مهم در تدوین برنامه هفتم باید نقش داشته باشند، گفت: برنامه توسعه مبتنی بر آمایش، یک تجربه جدید است و سازمان برنامه کشور در حال حاضر در حال بررسی چگونگی ارتباط بین سند آمایش و سند توسعه است.

٣٠ درصد برنامه توسعه ششم عملیاتی شده است

افکاری ضمن اعلام اینکه ٣٠ درصد برنامه توسعه ششم در کشور عملیاتی شده است، اضافه کرد: در برنامه چهارم و پنجم توسعه یک برنامه استانی مبتنی بر الگو در استان‌ها کار نشده و به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم چند درصد از برنامه ششم توسعه در استان‌ها محقق شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس گفت: زمانی می‌توانیم به صورت دقیق یگوییم چند درصد از برنامه‌ها عملیاتی می‌شود که الگو داشته باشیم.

افکاری خاطرنشان کرد: همیشه این مشکل را داشته‌ایم که بین تدوین و اجرا فاصله ایجاد می‌شود اما در راستای تدوین سند آمایش استان، با یک مشاور قرارداد منعقد کرده‌ایم و در حال تدوین الگو برای این سند هستیم که نتیجه آن، پایلوتی برای کشور خواهد شد.

موسوی، معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس نیز در این نشست با بیان اینکه امسال، سال پر از مطالعه و برنامه است، وجود برنامه آمایش و تدوین

برنامه هفتم توسعه که قرار است برش استانی هم داشته باشد را از جمله آنها ذکر و خاطرنشان کرد: فعالیت‌هایی با حمایت ریاست سازمان متبوع در حال انجام است که در سطح کشور چشمگیر شده که از جمله آنها اصلاح سند آمایش، اسناد توسعه شهرستانی و مطالعه جامع آب استان است.همچنین برنامه چهار ساله استان به تفکیک شهرستان‌ها عملیاتی شده است.

وی همچنین با بیان اینکه تدوین برنامه ماهیت اجرایی دارد، عنوان کرد: برنامه در یک فضای خاص نوشته می‌شود که اگر شرایط تداوم یابد انتظار تحقق بیشتر آن ایجاد می‌شود.

معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس، با بیان اینکه هدف برنامه ششم رشد ٨ درصدی تولید ناخالص ملی بوده که در برنامه هفتم هم همین مهم منظور شده است، گفت: امسال برش استانی در برنامه‌ها اعمال خواهد شد.

 انتهای پیام /ف
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان