کد خبر: ۱۵۶۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۰۱ آبان ۱۴۰۱
معرفی کتاب؛

جواهر لعل نهرو؛ کتابی که رهبر بر مطالعه آن اصرار دارند

رهبر معظم انقلاب در طول ده سال گذشته شش بار به بهانه های مختلف بر خواندن کتاب "جواهر لعل نهرو" اصرار کرده و آخرین بار این کتاب را در دیدار نخبگان برتر دانشگاهی معرفی کردند.

به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، مقام معظم رهبری در میانه فرمایشات خود در دیدار اخیر با نخبگان برتر دانشگاهی، با اشاره به تاریخ استعمار برخی کشورهای اروپایی از کتابی برای مطالعه و خواندن نام می برند که مرور صحبتهای ایشان طی سال های گذشته نشان از اهمیت این کتاب تاریخی دارد چراکه معظم له طی ده سال اخیر به بهانه های مختلف ۶ بار در سخنرانی های خود از این کتاب «نگاهی به تاریخ جهان» نام برده اند و پیشنهاد کرده اند تا همگان، آن را مطالعه کنند.

آیت الله خامنه ای پیشتر در دیدار با فرماندهان سپاه درخصوص بحث استحکام ساخت درونی نیز از کتاب برده و بر مطالعه آن تاکید کردند.

جواهر لعل نهرو نویسنده کتاب «نگاهی به تاریخ جهان» از رهبران جنبش استقلال هند و کنگره ملی این کشور به عنوان اولین نخست‌وزیر هند پس از اعلام استقلال در ۱۵ اوت ۱۹۴۷ انتخاب شد. پدر نهرو وکیل، ‌ثروتمند و از رهبران سیاسی زمان خود بود و جواهر را برای تحصیل به بهترین مدارس هند فرستاده بود تا او نیز در رشته حقوق تحصیل کند؛ چواهر تا پیش از استقلال هند، به مدت ده سال عمر خود را در زندان های استعماری گذراند و پس از نخست وزیری توانست قوانین زیادی را برای جامعه جدید هند پس از دوران استعمار به تصویب رساند.

در تابستان سال ۱۹۲۸ ایندیرا، دختر نهرو که در آن زمان ده ساله بود در شهری ییلاقی دور از پدرش به سر می‌برد. در آن تابستان نهرو یک سلسله نامه برای دخترش نوشت که در آنها با زبانی ساده داستان آفرینش زمین و پیدا شدن زندگی و تشکیل نخستین قبایل و اجتماعات بشری را نقل کرده بود و مجموعه‌ی آنها را که ۳۰ نامه‌ کوتاه می شد، به صورت کتابی منتشر کرد. پس از آن نهرو به دلیل فعالیت های سیاسی بارها به زندان افتاد و در سال ۱۹۳۰ که وی یکی از دوران‌های متعدد زندانش را می‌گذراند به این فکر افتاد تا از فراغتی که در زندان برایش ایجاد شده، استفاده کند و نامه‌های تازه‌ای برای دخترش بنویسد. این نامه‌های تازه در مدتی نزدیک سه سال از اکتبر ۱۹۳۰ تا اوت ۱۹۳۳ در دو دوران مختلف زندان نوشته شد و در آنها یک دوره تاریخ جهان منعکس می‌شد. همه این ها با تنظیمی مجدد و در دو جلد به چاپ رسید.

استقبال از این کتاب به حدی بود که در سال ۱۹۳۸ نگاهی به تاریخ جهان نایاب شد. نهرو بار دیگر نوشته‌هایش را برای تجدید چاپ مورد بازنگری قرار داد و اصلاحاتی در آن به عمل آورد و یک فصل هم به آن اضافه کرد. بدین‌ترتیب کتاب بار دیگر روانه بازار کتاب شد و آن قدر اعتبار یافت که هنوز پس از گذشت سال ها همچنان جزو کتاب‌های خوب تاریخ به شمار می‌آید.

انتهای پیام/ر

نظرات بینندگان