کد خبر: ۱۵۶۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۰۴ آبان ۱۴۰۱
وزیر تندرستی تاجیکستان خواستار شد:

همکاری با ایران در زمینه گیاهان دارویی

عبدالله زاده در سفر به شیراز، همکاری دو جانبه با جمهوری اسلامی ایران در زمینه صنعت فرآوری گیاهان دارویی و داروسازی را خواستار شد و این امر را برای درمان بیماران بسیار مهم و پراهمیت دانست.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، جمال‌ الدین عبدالله زاده وزیر تندرستی تاجیکستان در دیدار با استاندار فارس، هدف از سفر خود به ایران را رشد همکاری های دوجانبه برای رسیدن به ارتقای سلامتی مردم عنوان کرد و گفت: کشور ایران در دنیا در حوزه های مختلف به ویژه پزشکی شناخته شده است و کشور تاجیکستان نیز به دنبال کسب علم و دانش پزشکی و تبادل تجربیات مطلوب است.

وی با اشاره به جایگاه شیراز به عنوان یکی از قطب های پزشکی در ایران و منطقه افزود: بسیاری از پزشکان تاجیک برای رشد طبابت در زمینه پیوند اعضا، در شیراز علم آموزی کردند و در حال حاضر در کشور تاجیکستان در حال خدمت رسانی به هموطنان خود هستند و در تلاش هستیم از این فرصت مناسب برای افزایش همکاری ها استفاده کنیم.

ظرفیت خوبی برای گردشگری سلامت در شیراز وجود دارد

محمد هادی ایمانیه استاندار فارس نیز در این دیدار با اعلام آمادگی مراکز درمانی این استان برای ارائه خدمات درمانی به متقاضیان تاجیک، گفت: ظرفیت خوبی برای گردشگری سلامت در شیراز فراهم شده است.

وی  سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران را ارتباط نزدیک، مستمر و تنگاتنگ با کشورهای دوست و همسایه عنوان کرد.

ایمانیه با اشاره به اینکه فارس از قدیم به ارائه خدمات سلامت شهرت داشته است، افزود: بیمارستان نمازی شیراز، شهرتی جهانی دارد که در انجام عمل‌های پیوند نیز فعالیت داشته است؛ لیکن باتوجه به نیاز تخت بیشتر، مرکز بزرگ و مجهزی با نام بیمارستان پیوند ابوعلی سینا تاسیس و در این زمینه ارائه خدمت می‌کند، هم اکنون هرگونه خدمات درمانی که امکان پذیر باشد، در شیراز انجام می شود.

استاندار فارس بیان کرد: در حوزه بهداشت استان، یک هزار و پانصد پزشک در قالب نظام پزشک خانواده فعالیت دارند که هر کدام یک هزار و پانصد تا سه هزار شهروند را در شهر و روستا پوشش می دهند. در حوزه دارو خصوصا گیاهان دارویی کِشت های متنوعی صورت می‌گیرد. تولید تجهیزات پزشکی متنوع و ارائه خدمات آموزشی در قالب ۱۸ دانشکده و ۶۰ مرکز تحقیقاتی از دیگر عرصه های فعالیت نظام سلامت شهر شیراز است.

وی با اشاره به وجود ۲ دانشگاه علوم پزشکی دیگر در استان و تحصیل افزون بر ۱۲ هزار دانشجو در حوزه بهداشت و درمان شیراز افزود: هرسال ۴۰۰ دانشجو از ۴۰ کشور جهان در این شهراز خدمات آموزشی حوزه سلامت بهره می برند.

استاندار فارس تصریح کرد: انجام تحقیقات علمی متنوع با مراکز بین المللی از فعالیت های مستمر در دانشگاه علوم پزشکی شیراز است.

وی با تاکید بر ارتباط پزشکی بین دو کشور و ارائه خدمات آموزشِ پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی در سطوح عمومی، تخصصی و فوق تخصصی در قالب ۲۰۰ رشته آموزشی در شیراز افزود: با آغوش باز پذیرای مردم تاجیکستان هستیم.

استاندار فارس همچنین از آمادگی استان برای تامین زیرساخت ها و مشارکت سرمایه گذاران و دولت تاجیکستان در حوزه تجهیزات پزشکی خبر داد و افزود: انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک، خصوصا در حوزه پیوند و مسائل روز پزشکی برای هر دو کشور مهیا است.

وی افزایش پروازهای مستقیم دوشنبه پایتخت تاجیکستان به شیراز در راستای توسعه توریسم درمانی و صنعت گردشگری را خواستار شد و اظهار داشت: با توجه به پیشینه تعامل و علاقه بین دوکشور، علاقمندیم مناسبات دوجانبه تقویت شود.

محمود نجابت مشاورعالی رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز در این دیدار با اشاره به هفتاد و پنجمین سال فعالیت آکادمیک دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: این دانشگاه در زمره برترین دانشگاه های ایران به شمار می رود و در رشته های مختلفی مانند پیوند اعضا در دنیا شناخته شده است.

وی با معرفی بیشتر توانمندی ها و ظرفیت های دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نسبت به تبادل تجربیات در زمینه های مختلف مانند پذیرش دانشجویان پزشکی، پذیرش بیماران از کشور تاجیکستان و گیاهان دارویی اعلام آمادگی کرد.

سید حسن سراج معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز در این دیدار با اشاره به پیشینه این دانشگاه در زمینه پذیرش دانشجویانی از کشور تاجیکستان برای دوره های پزشکی در شیراز که پس از فارغ التحصیلی به کشور خود بازگشتند، آمادگی این دانشگاه برای پذیرش دانشجویان بیشتر و توسعه و گسترش همکاری های دو جانبه در عرصه های علمی را اعلام کرد.

انتهای پیام/ف
منبع: ایرنا
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان