کد خبر: ۱۵۶۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۰۶ آبان ۱۴۰۱
جمعه های مهدوی شیرازه:

عمر طولانی امام زمان عج؛ تجلّی قدرت پروردگار

حدائق گفت:قائم آل محمد (عج) ، خصلتی را از نوح به ارث برده و آن طول عمر است.
به‌گزارش سرویس فرهنگی شیرازه ،حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق؛ قائم مقام بنیاد و موسسه فرهنگی حضرت مهدی موعود عج در ادامه سلسله مباحث مهدویت طی یادداشتی عنوان کرد:

در حوزه وظایف فردی منتظران ظهور، توجه به برخی از ویژگی های امام زمان (عج) بسیار حائز اهمیت است چرا که شناخت این ویژگی ها مشی ما نسبت به حضرت را روشن می کند.

یکی از نکاتی که در مورد امام زمان عج باید توجه داشت آن است که بیعت احدی بر گردن ایشان نیست. به تعبیر امروزی، حضرت با کسی پیمان برادری نبسته و به کسی چک سفید نداده است؛ به همین دلیل زمانی که قیام می کنند ملاحظه هیچ ظالم طغیان‌گری را نخواهند کرد.

حضرت این ویژگی را از داوود پیامبر به ارث برده اند و مانند ایشان مأمور به باطن هستند. البته امام در ابتدای امر، مردم را به راستی و درستی و پیوستن به شریعت دعوت می‌کنند اما به کسانی¬که در مقابل حقیقت مقاومت کنند، تعهدی ندارند. علی (ع) می فرمایند:

«اِنَّ القائِمَ مِنَّا اِذا قامَ لَمْ یَکُنْ لِاَحَدٍ فِی عُنُقِهِ بَیعَهٌ فَلِذلکَ تُخفَی وِلادَتُهُ وَیَغیبُ شَخْصُهُ»

قائم (عج) از ما است و هنگامی که قیام می‌کند بیعت هیچ کس بر گردن او نیست. به همین دلیل ولادتش مخفی و خودش غایب از انظار است.

با این وصف، امام ملاحظه هیچ ستمگر و طاغوتی را نخواهند کرد و با متمرّدین برخورد می کنند. امام زمان عج پس از ظهور، منتقم خون یکایک شهدا بوده و هیچ معامله ای با ظالمان و ستمگران نخواهند داشت؛ به همین دلیل عدالت گستری در زمان ایشان معنای واقعی خود را به نمایش خواهد گذاشت.

چنین موقعیتی برای انبیا و اولیا الهی فراهم نبود و آ‌ها یا مجبور بودند شرایط را تحمل کنند و یا سکوت می کردند. حتی در مواردی، از روی تقیه مجبور بودند در نماز، به ظالمان عصر خود اقتدا کنند و یا در ظاهر خلافتشان را بپذیرند.

همین جا نقطه وصل این ویژگی امام زمان عج با وظایف فردی منتظران است. ظلم در محدوده وسیعی از رفتارهای انسان تعریف می‌شود که اقسام آن ـ اعم از ظلم به نفس، ظلم به دیگران، ظلم به خدا و ظلمی که حاکمان مرتکب می شوند ـ می تواند سرنوشت انسان را تغییر دهد. امام زمان عج برای برقراری عدالت و تأسیس مدینه فاضله قیام می کنند و مصداق کامل آن در محو همه مراتب ظلم متبلور می شود.

انسانی که به دنبال انجام وظایف فردی خود در عصر غیبت است باید به گونه ای رفتار کند که در این محدوده‌ وسیع قرار نگیرد یا به عبارت بهتر، ظالم نباشد. بدین ترتیب هم از غضب حضرت در امان می‌ماند و هم با بسط عدالت ـ هرچند محدود ـ گامی در جهت پیشبرد آرمان امام زمان عج برداشته و ان‌شاءالله لبخند رضایت را بر لبان مبارک ایشان خواهد نشاند.

حاج قاسم سلیمانی؛ تبلور منتظر راستین

شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی با روحیه ظلم ستیزی و حمایت از مستضعفین در نبردها در نهایت شجاعت در خطوط مقدم حضور می یافت. او عاری از هرگونه ترسی در مواجهه با دشمن در معرکه‌ ها و میادین نبرد بود این چنین حضوری جز برگرفته از مکتب انتظار ولی عصر عج نیست و باعث می شد، انگیزه و توان نیروهای مقاوت مضاعف شود.

فرماندهی و رشادت بی نظیر او باعث شد که برای اولین بار نشان ذوالفقار را که بالاترین نشان نظامی کشور است از دستان نائب برحق امام زمان عج، امام خامنه ای دریافت نماید. علاوه بر آن باید گفت که حاج قاسم شیفته شهادت بود و در فراق یاران و هم‌رزمانش داغدار بود و از پروردگار طلب شهادت می کرد. بزرگ ‌ترین آرزوی او شهادت بود و سرانجام به این آرزو که به دست شقی‌ ترین انسان روزگار به شهادت برسد، رسید.

او به شدت خالص و بلکه مخلص بود و ظاهر متواضعانه و مؤمنانه او خبر از باطن صاف و پاکش می‌داد. او هیچ گاه به دنبال مطرح نمودن خود نبود و آن چنان ذوب در امام عصرش بود که باطنش مانند آب و آئینه زلال و شفاف بود. همه اینها و بسیاری دیگر از ویژگی‌های حاج قاسم بود که او را نمونه تمام عیار یک منتظر راستین نمود.

آخرین میراث‌دار انبیاء (عج)

اما یکی دیگر از ویژگی‌های امام زمان عج این است که میراث همه انبیاء نزد ایشان است. رسول گرامی اسلام عج می فرمایند: «اَلمَهدیُّ مِن وُلدِی … تَکونُ لَهُ غَیبَهٌ وَ حیرَهٌ تَضِلُّ فِیهَا الأُمَمُ یَأتِی بِذَخیرَهِ الأَنبیاء علیهم‌السلام فَیَملَؤُهَا عَدلاً وَ قِسطاً کَما مُلِئَت جوراً وَ ظُلماً» .

مهدی از فرزندان من است از برای او غیبتی است و در این غیبت مردم دچار حیرتی می شوند که امت ها در آن گمراه می شوند. او با میراث انبیا می آید و زمین را پر از عدل و داد می‌کند همچنان که پر از رنج و ستم شده است.

یکی از مصادیق این گمراهی آن است که برخی می گویند: اگر امام زمانی هست، چرا باید غایب باشد؟ این تردید که عوامل مختلفی دارد، سرآغاز گمراهی بزرگ و ضلالت ابدی انسان می شود. اساس ظهور امام زمان عج بر اجرای عدالت است. عدالت یعنی "وضع الشیء فی موضعه” هر چیزی در جای خود قرار بگیرد. اگر هر کسی به حق خودش راضی باشد عدالت برقرار می‌شود. در مقابل، ظلم یعنی قرار نگرفتن اشیا در جای خاص خودش.

در زمان ظهور امام زمان عج ، هر کسی به حق خودش خواهد رسید و در جایگاهش قرار می گیرد. وقتی در یک جامعه عدالت گسترش پیدا کند، آرامشی ایجاد می‌شود که در نتیجه مردم به دین، معرفت و حقیقت روی می‌آورند. وقتی مردم ببینند که در سایه دین و با حضور رهبران دینی، حق آ‌ها ضایع نمی شود و هر کسی به حق خود خواهد رسید، به ارزش وجود امام معصوم پی خواهند برد.

این امر یکی از وظایف منتظران را تبیین می کند. به طور عادی طبع انسان به انتظاری که بی پایان به نظر برسد، تمایل ندارد؛ از این رو کسانی که مراتب و مدارج ایمان را طی نکرده باشند و در قلب خود نقاط تاریک باقی گذاشته باشند، با طولانی شدن زمان انتظار، مأیوس می شوند.

تنها راه تحمل این انتظار کشنده، ایمان راسخ و راستین به بیانات ائمه هدی (ع) است. بنا به دستورات نبی گرامی اسلام ص و اهل بیت مکرم ایشان، ایمان باید از سر منطق و عقل باشد و تبعیت کورکورانه در آن راه ندارد؛ یعنی یک مسلمان پس از آنکه از روی عقل و منطق به وجود خداوند و لزوم بعثت انبیا و تعیین امام و صدق گفتار ایشان پی برد، باید سخنانشان را – هر چند از ابعاد و زوایای آن آگاه نباشد ـ بپذیرد. با همین تفسیر، مؤمنان راستین، از انتظار، خسته و مأیوس نمی¬شوند.

عمر طولانی امام زمان عج؛ تجلّی قدرت پروردگار

یکی دیگر از ویژگی‌های امام زمان (عج) ، طول عمر آن حضرت است. امام سجاد (ع) در روایتی که بیان کردیم می فرمایند: «فِی القائِمِ سُنَّهٌ مِن نُوحٍ وَ هُوَ طُولُ العُمُرِ»

قائم آل محمد (عج) ، خصلتی را از نوح به ارث برده و آن طول عمر است.

در مورد طول عمر حضرت، سؤالات و شبهات زیادی از سوی معاندان مطرح می‌شود که هم جواب های حلّی و هم پاسخ‌های نقضی متعددی دارد. عمده ی این شبهات به منظور انکار وجود مبارک حضرت مطرح می‌شود که با بیان آن‌ها قصد دارند ولادت و وجود حضرت را انکار کنند. ابتدایی‌ترینِ این شبهات مربوط به طول عمر حضرت است. آن‌ها می گویند عمری که برای امام زمان عج بیان می کنید، خیلی بیش‌تر از عمر طبیعیِ یک انسان است و نمی توان باور کرد که یک انسان، این همه عمر کند!

در پاسخ به این شبهه، به یک آیه از قرآن می توان اشاره کرد؛ آنجا که می فرماید:

«إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ»

فرمان او چنین است که هرگاه چیزی را اراده کند، تنها به آن می‌گوید: «موجود باش!»، آن نیز بی‌درنگ موجود می‌شود!

اراده خداوند به هر چه تعلق بگیرد جامه عمل می پوشد و محقق خواهد شد. برای خدا ساده است که به یک بنده، هزاران سال طول عمر بدهد؛ کما اینکه به اعتقاد ما حضرت خضر (ع) از قرن‌ها قبل از امام زمان عج متولد شده و در قید حیات است. همچنین حضرت عیسی ع که به امر خداوند از سوءقصد بنی اسرائیل جان به در برد و به آسمان عروج کرد.

بنا بر قاعده لطف زمین نمی تواند حتی برای یک لحظه از وجود حجت خدا که نقطه اتصال بندگان و خداوند است، خالی باشد. از سوی دیگر، تجربه زندگی یازده امام که در نهایت ناسپاسی بندگان، در غربت و مظلومیت به شهادت رسیدند، نشان داد که آخرین ذخیره ی الهی باید تا زمانی که مردم نیاز به امام را با عمق جان درک کنند از دسترس آن‌ها دور باشد.

جمع بین این دو ضرورت آن است که آخرین حجت الهی به شکل اعجازگونه‌ای از عمری طولانی بهره‌مند شوند تا هم زمین خالی از حجت نباشد و هم جان امام از بلایا مصون بماند، تا روزی که وعده ی خداوند محقق شود و آن حکومت عدالت گستری که خداوند در قرآن وعده فرموده، برقرار شود.

«وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ»

و ما بر آن هستیم که بر مستضعفان روى زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان سازیم و وارثان گردانیم.

«وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ»

و ما در زبور- پس از تورات- نوشته‌‏ایم که این زمین را بندگان صالح من به میراث خواهند برد.

انتهای پیام/ف
برچسب ها: شیرازه ، فلرس ، شیراز
نظرات بینندگان