کد خبر: ۱۵۶۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۶ - ۱۰ آبان ۱۴۰۱
گزارش شیرازه از آن سوی دیوار مدرسه؛

کاهش سن گرایش به سیگار در فارس/ اعتیاد در کمین دانش آموزان

به گفته برخی مدیران مدارس آموزش و پرورش تنها می‌تواند در حوزه دیوارهای مدرسه اقدامی کند و خارج از آن در اختیارش نیست و این بدان معناست که کنترل و نظارت صحیح بر دانش آموز و تربیت موثر فقط در حصارهای مدرسه امکان پذیر خواهد بود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، شاید تا چند سال قبل، سیگار کشیدن در سنین کم را مختص قشر جوانان 18 و حتی 20 سال به بالا میدانستیم، قشری که اگر حدود 10 تا 15 سال پیش در کوچه و خیابان مشغول استعمال سیگار بودند به شدت توسط اطرافیان و حتی رهگذران مورد نکوهش قرار میگرفتند اما امروزه و با کاهش سن مصرف دخانیات دیگر به راحتی نوجوانان 12 تا 18 ساله را میبینم در حال استعمال این ماده به اصطلاح کم خطر هستند که به زعم بسیاری شاید چندان هم نگران کننده نباشد اما همواره گفته می شود سیگار دروازه ورود به اعتیاد و مواد مخدر است.

درگذشته برای دیدن اینگونه صحنه ها باید به فضای اسموک کافه ها و یا گوشه و کنار پارک ها آن هم به طور مخفیانه مراجعه می کردیم اما اکنون دیگرنیاز نیست برای دیدن نوجوانان سیگاری حتما به جای دیگری مراجعه کرد بلکه در همین فضای عمومی کوچه و خیابان  نیز نوجوانان زیادی را می توان دید که سیگار به‌دست از کنار شما عبور می‌کنند، بی آنکه ذره ای قبح و زشتی و یا ترس داشته باشند.

هر چند کارشناسان و سیاستگذاران حوزه سلامت، از مدتها قبل نسبت به عواقب پایین بودن قیمت مواد دخانی در کشور و تهدید سلامت جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان، هشدار داده بودند، اما قطعا هرچه جهان به سمت مدرنیته شدن پیش می رود شدت آسیب های اجتماعی هم بیشتر می شود.

به عقیده بسیاری از روانشناسان، جامعه شناسان و متخصصان حوزه آسیب های اجتماعی شرایط زیستی و خانوادگی نوجوانان  در گرایش به مواد مخدر و سیگار بسیار حائز اهمیت است ولی مسلما یکی از دلایل اصلی گرایش نوجوانان به مصرف سیگار، عدم آموزش صحیح و غربزدگی و تقلید های کورکورانه می باشد.

از طرفی نیز وقتی نوجوان و جوان به صورت کامل آموزش ندیده باشد و از مضرات سیگار باخبر نباشد و در ازای آن مصرف دخانیات را وجهه اجتماعی تلقی کند وضع به همین گونه پیش میرود که هرروز سن استعمال سیگار کاهش می یابد.

اگر والدین با روش های درست فرزندان را آگاه کنند، جامعه و مدرسه نه با زور بلکه با ایجاد برنامه هایی مدون و منسجم نوجوانان را آموزش دهند دیگر شاهد این معضل بزرگ اجتماعی نخواهیم بود.

در همین راستا کارشناسان مسائل مبارزه با مصرف دخانیات، ضمن هشدار نسبت به اینکه سن مصرف مواد مخدر و سیگار در کشور به 12 تا 13 سالگی رسیده، معتقد هستند که متاسفانه یکی از دلایل افزایش تعداد دانش آموزان مصرف کننده، این است که  دسترسی به دخانیات راحت‌تر از گذشته شده و دلیل آن را سرعت بالای تحولات اجتماعی دانند.

در این میان استان فارس نیز از این قائده مستثنی نبوده و در سالهای اخیر شاهد افزایش آمار نوجوانان درگیر مواد مخدر است، به گونه ای که دیگر به طور آزادانه در کوچه و خیابان و قبل از مراجعه به مدرسه ابتدا سیگار میخرند و سپس به محیط آموزشی وارد میشوند.

در چند روز گذشته خبرنگار این رسانه با تحقیق میدانی اطراف چندین مدرسه در شیراز به این نتیجه دست یافت که روزانه از هر مدرسه متوسطه دوره اول و دوم دست کم بین 10 تا 15 دانش آموز اقدام به خرید سیگار میکنند به همین خاطربا مراجعه به  چند مدرسه با برخی از مدیران و معاونین به گفتگو پرداخته است.

 هرچند در بین این گفت و شنودها برخی مدیران مدارس از جمله مدرسه ای در اطراف میدان(شهدا)شهرداری شیراز با برخوردی نه چندان قابل قبول پذیرای این معضل نبود و حتی برای اثبات گفته خبرنگار ما عکس و مستنداتی از وی درخواست کرد و در نهایت گفت ما فقط در محدودی مدرسه قادر و موظف به نظارت بر دانش‌آموز هستیم اما در مقابل یکی از مدارس دخترانه با ابراز نگرانی از این اتفاق عنوان کرد: قطعا ما هم این گفته را می پذیریم و می‌دانیم چنین مشکلاتی و گاه بیشتر از کشیدن یک سیگار بین نوجوانان وجود دارد و بارها هم در جلسات مشاوره تذکر داده ایم ولی تا والدین و جامعه و همه با هم همکاری نکنیم امکان مقابله با چنین اتفاقاتی ممکن نیست.

به باور این مدیر مدرسه امروز فضای بیرون از خانه برای فرزندان می‌تواند ناامن باشد لذا والدین می بایست جای امنی برای فرزندان خود ایجاد کنند تا نوجوان بتواند نیازهای عاطفی، روحی، و... خود را بدون پنهان کاری مطرح کند.

البته ناگفته نماند که در این میان نقش مدرسه و دوستان و همسالان نیز بسیار حائز اهمیت بوده و می تواند نوجوان را در ادامه مسیر و یا روی گرداندن از اینگونه خطرات بسیار یاری نماید.

به گفته روانشناسان حوزه خانواده، مصرف مواد مخدر، اعتیاد و روی آوردن به سیگار یک مسئله چند وجهی است که نیاز به همکاری جامعه، خانواده، آموزش و پرورش و دیگر دستگاه های متولی و حتی دستگاه قضایی دارد، در غیر این صورت هیچ اقدامی نتیجه بخش نخواهد بود.

به طور مثال فروشنده ای که به نوجوان سیگار میفروشد باید یک قانون جهت عدم فروش مخدرها به دانش آموز برایش تعریف گردد، دستگاه قضایی ساز و کاری جهت مقابله با این اقدامات بیاندیشد، نیروی انتظامی ِ سازمان صمت، آموزش و پرورش، اتحادیه صنف کافه داران و هتل ها و ....همه تکه هایی از این جورچین اعتیاد هستند که اگر هرکدام کار خود را به درستی انجام دهند دیگر شاهد صحنه های استعمال سیگار در خیابانهای شهر توسط نوجوانان کم سن و سال نیستیم.

گر چه یکی از کارشناسان حوزه آسیب های اجتماعی در آموزش و پرورش از کاهش سن اعتیاد و استعمال سیگار در بین دانش آموزان فارس خبر داد و این سن را بین 10 تا 11 سال عنوان کرد، اما برای کسب اطلاعات بیشتر با رئیس اداره آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش فارس تماس گرفتیم که موفق به گفتگو نشدیم..

در شماره بعد این گزارش به سراغ  رئیس اداره آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش فارس، جامعه شناس و روانشناس خواهیم رفت تا از روند اقدامات این اداره در کنترل و پیشگیری از آسیب های اجتماعی و علل روانشناختی و جامعه شناختی معضل ذکر شده مطلع گردیم.

انتهای پیام/س
نظرات بینندگان