کد خبر: ۱۵۶۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۱۲ آبان ۱۴۰۱
فعال رسانه ای در یادداشتی نوشت:

مردان کوچکی که از نیمکت های مدرسه پلی زدند به آسمان شهادت

با نگاهی به تاریخ ۴۳ ساله ی انقلاب اسلامی به نام افرادی بر می خوریم که علیرغم این که هنوز پشت لب شان سبز و صدایشان بم نشده و قامت شان به اندازه یک تفنگ کلاشینکف هم نمی رسید اما نشان دادند مرد تر از هزار مرد هستند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، با نگاهی به تاریخ 43 ساله ی انقلاب اسلامی به نام افرادی بر می خوریم که علیرغم این که هنوز پشت لب شان سبز و صدایشان بم نشده و قامت شان به اندازه یک تفنگ کلاشینکف هم نمی رسید اما نشان دادند مرد تر از هزار مرد هستند و مردانگی به سبیل و قامت نیست.

آری  از دانش آموزانی می گویم که به موقع سِره را از ناسِره تشخیص داده و با اخلاق و عمل خود مشقی را دیکته کردند که غلطی نداشت و نام شان در دفتر حماسه و ایثار ثبت و خداوند بر نام شان مُهر قبولی زد و به پشتوانه این رفتار و منش و بصیرت شان عند ربهم یرزوقنند.

از مدت ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، دانش آموزان به قیام علیه رژیم ستمشاهی پرداخته و در روزهای سرد زمستان 57 این نوجوانان با حضور انقلابی خود در راهپیمایی ها، گرمابخش پیروزی انقلاب شده و به ایفای نقش پرداختند.

همزمان با آغاز دفاع مقدس، نیز شاهد صف آرایی دانش آموزانی بودیم که علیرغم قد و قامت کوتاه خود با تغییر تاریخ تولد در شناسنامه شان میخواستند به همگان ثابت کنند دفاع از ناموسی به نام وطن، واجبی است که به قد و قواره ربطی ندارد بلکه با جنم، جسارت، شجاعت و بصیرت افراد سر و کار دارد.

در این رهگذر هم اسامی بسیاری وجود دارد که قهرمان ملی شده و با تاریخ سازی نشان دادند می توان دانش آموز بود اما درس ایثار و شجاعت داد، می توان مشق نوشت اما مشقی که سال ها به یادگار بماند. 

یکی از این دانش آموزان همان محمد حسین فهمیده است که نام آن را بارها شنیده اید و می دانید کاری کرد کارستان تا جایی که امام خمینی(ره) از آن شهید بزرگوار به عنوان رهبر خود یاد کرده و می فرمایند: " رهبر ما آن طفل ۱۳ ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صد‌ها زبان و قلم‌ ما بزرگ‌تر است با نارنجک، خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید."

پس از دوران دفاع مقدس نیز دانش آموزی به نام علی لندی نشان داد که راه ایثار و شهادت بسته نیست. این نوجوان دهه هشتادی ایذه ای پس از وقوع آتش سوزی در خانه ی همسایه، برای نجات جان آنها به دل آتش زده و این آتش را به جان می خرد تا در نزد خداوند نامش در زمره رستگاران درج گردیده و به همگان نشان داد نوجوان دهه هشتادی هم رهرو راه فهمیده هاست.

در اغتشاشات اخیر هم که به بهانه ی فوت مهسا امینی و با هدف تجزیه و نابودی ایران سازماندهی شده بود این دهه هشتادی ها بودند که بر خلاف میل دشمن، در صف اول مقابل اغتشاشگران قرارگرفته و با اهدای جان خود نشان دادند که امنیت ایران به قیمت جان می ارزد. 

شهید علی اصغر قورت بیگلو و امیررضا اولادی و ... از جمله همین قبیله عشاق هستند که همچون ستاره هایی می درخشند تا در این روزها که غبار فتنه بلند شده است راه را گم نکنیم.

در حادثه تروریستی در حرم شاهچراغ(ع) نیز نام آرشام سرایداران، محمدرضا کشاورز، علی اصغر لری گویینی به عنوان شهدای دانش آموز، به چشم می خورد. زمانی که سیره این شهدای بزرگوار را بررسی می کنیم می بینیم که این ها از نیمکت مدرسه پلی زده اند به آسمان و با شهیدانه زیستن، لایق شهادت شده اند.

یادداشت: رضا مردانه کارشناس سواد رسانه 

انتهای پیام/ر
 

نظرات بینندگان