کد خبر: ۱۵۶۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۱۷ آبان ۱۴۰۱
مدیرکل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی فارس در گفتگو با شیرازه خبر داد:

اجرای طرح کهاب در 24 جایگاه سوخت فارس

تاکنون ۲۴ جایگاه سوخت در استان فارس طرح کهاب را به‌منظور کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارهای بنزین اجرا کرده‌اند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، امروزه کاهش آلایندگی ها یکی از مباحث مهم در تأمین سلامت افراد جامعه محسوب می‌شود و هرجا سخن از آلاینده‌ها مطرح می‌شود یکی از مواردی که ذهن به آن متبادر می‌شود، سوخت و سوخت‌رسانی می‌باشد.

انتشار بخار بنزین نیز یکی از آلاینده‌هاست که استنشاق آن برای سلامتی افراد مضر می‌باشد و از سوی دیگر بازیافت این بخار‌ها به‌لحاظ مصرف بی‌رویه بنزین و نیاز بالای کشور، در زمینه تولید این نوع سوخت و به‌لحاظ اقتصادی به‌صرفه می‌باشد.

در سال 1387 طرح «کهاب» به‌منظور کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین به‌عنوان یک طرح ملی به تصویب هیئت‌دولت رسید.

جمع‌آوری بخار بنزین از مخازن جایگاه‌های سوخت و انتقال آن به تانکرهای حمل سوخت، جمع‌آوری بخار بنزین از باک خودروها در هنگام سوخت ‌‌‌‌گیری و انتقال آن به مخزن‌های جایگاه سوخت، انتقال بخارهای بنزین جمع‌آوری‌شده به سیستم بازیافت و تبدیل آن ها به سوخت مایع به‌ترتیب سه مرحله اصلی طرح کهاب محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است که اجراکردن هرکدام از این مراحل نیازمند تجهیزات خاص و مستلزم اعمال تغییرات و اقداماتی در مجاری عرضه، تانکر های حامل فرآورده، سکوها و بازوهای بارگیری و روش تحویل سوخت است.

اسداله طاهری حسین‌خانی مدیرکل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی فارس در گفتگو با خبرنگار این رسانه اظهار کرد: طرح کهاب باید در انبارهای ذخیره‌سازی و نفت کش‌ها و جایگاه‌های پمپ‌بنزین اجرا شود.

این مقام مسئول افزود: در استان فارس بیش از ۹۰۰ تریلی نفت‌کش وجود دارد که تاکنون بیش از ۷۶۵ دستگاه در طرح کهاب فعال‌شده و ۸۵ درصد کار انجام‌گرفته است و جایگاه‌های پمپ‌بنزینی که می‌خواهند راه‌اندازی شوند بدون اجرای طرح کهاب اجازه شروع کار را ندارند.

وی افزود: به‌منظور افزایش انگیزه جایگاه داران و مالکان جایگاه‌ها قرار است حق‌العمل طرح کهاب در نظر گرفته شود و این طرح اگر به خوبی اجرا شود سهم عمده ای در کاهش آلودگی هوا و همچنین برگشت بنزین به چرخه سوخت خواهد داشت.

انتهای پیام/ر
نظرات بینندگان