کد خبر: ۱۵۶۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۱۷ آبان ۱۴۰۱
پرونده باز ساماندهی معتادین متجاهر بر روی میز پیگیری های شیرازه؛

پیشرفت قلمرو معتادین متجاهر به خیابان‌های اصلی شهر راز/کارِ گروهی تنها راهکار حل معضلات جامعه

قدر مسلم براي حل مشكل كارتن خوابهای معتاد كه هيچ، براي مرتفع شدن هر مشكلي كه جامعه را دچار چالش و تنش مي‌كند آنچه ضروري به نظر مي‌رسد همدلي، كار تيمي و هماهنگي در اجراي برنامه ها و گذر از مانع بزرگ جزیره ای عمل کردن است که اگر مرتفع شود بخش عمده ای از مشکلات جامعه حل خواهد شد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، کافی است یک روز از آغازین ساعات صبح گذری به کوچه پس کوچه های شیراز، خیابانهای اطراف حرمین مطهر، پایانه های مسافربری و حتی خیابانهایی در دل کلانشهر شیراز مثل خیام و زند بزنید تا شاهد تصاویری باشید که کارتن خوابها و معتادین متجاهر در سطح شهر به نمایش گذاشته اند.

بیشتر شبیه خوابگاهی است که به طور اختصاصی در اختیارشان قرار گرفته است گاهی حتی بین شان بر سر مکانی که شب گذشته اتراق کرده اند درگیری به وجود می آید که اینجا جای خواب ثابت آنها بوده که توسط دیگری اشغال شده است.

این صحنه ها تنها به خوابیدن و یا نازیبا کردن چهره کلانشهر فرهنگی شیراز ختم نمیشود، بلکه استعمال دخانیات در انظار عمومی و جلو چشم کودکان و نوجوانان رهگذر، آسیب جدی تری است که بر  پیکره شهر و جامعه وارد میشود.

هر چند قبل از این و در فواصل زمانی مختلف پایگاه خبری شیرازه بر روی این موضوع به جد کار کرده و حتی از اعضای شورا در ادوار مختلف، شهرداران دوره های قبل، بهزیستی کل، نیروی انتظامی و استانداری نیز پیگیر این ماجرا شده و هر کدام به موقع خود ادعا کرده اند که شهر از وجود معتادین متجاهر پاکسازی شده و کارتن خوابها نیز با هدایت به گرم خانه های موجود در سطح شهر ساماندهی شده اند، اما هنوز شاهد صحنه هایی از پدیده کارتن و نیمکت خوابی در شهر شیراز هستیم.

پدیده ای که هر چند به عقیده بسیاری، مسببین آن بیمارانی هستند که باید درمان شوند و حتی به تعبیری گفته میشود معتاد مجرم نیست، بیمار است، اما این جمله‌ی مصطلح آنقدر تکرار شده است که کمتر کسی به خودش اجازه می‌دهد، درباره درستی آن شک کند. اما آیا واقعا معتاد مجرم نیست؟

به گفته رئیس سازمان زندان‌ها  ۴۴ درصد از محکومان زندانی به‌طور مستقیم با مواد مخدردر ارتباطند و ۲۶ درصد نیز غیرمستقیم مربوط به جرائم مواد مخدر هستند و این یعنی ۷۰ درصد آمار زندانیان کشور مربوط به موضوع مواد مخدر و اعتیاد به آن است که قطعا استان فارس و شهر شیراز هم بخشی از این آمار می باشد.

آماری که با توجه به تعداد تقریبی ۲۰۰ هزار زندانی کشور، حدود ۱۴۰ هزار نفر از زندانیان کشور را شامل می‌شود که این آمار خود گواه بر ضرورت جمع آوری و ساماندهی معتادین متجاهر می باشد. چرا که آمارشان در شهرهای بزرگ در حال افزایش است و شاهد صحنه‌های زشت و قبیحی هستیم که در شان کلانشهر فرهنگی، هنری، ادبی و توریست پذیری همچون شیراز نیست.

ضرورت جمع آوری معتادین و کارتن خوابها از سطح شهر، موضوعی است که پیش از این فرماندار شیراز در دیدار با اسدی شهردار جدید شیراز در مورد آن سخن گفته و اعلام کرده بود که برای ساماندهی معتادان متجاهر در این کلانشهر، عزم جدی ایجاد شده است.

لطف‌الله شیبانی، مسائلی نظیر معتادان متجاهر را از مشکلات این کلانشهر برشمرد که حل آن عزمی راسخ می طلبد و با تبیین مسائلی همچون ساماندهی این افراد عنوان کرد: این معضل از مشکلات  کلان‌شهر شیراز بوده که باید با عزمی راسخ به سمت حل آن حرکت کرد.

هر چند تا کنون بارها و بارها رسانه ها از جمله پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، گزارش های بسیاری در این راستا منتشر کرده اما انگار بر خلاف گفته فرماندار شیراز هنوز چنان اراده محکمی که از پس جمع آوری معتادین متجاهر برآید وجود ندارد.

شیبانی در گفتگو با خبرنگار شیرازه عنوان کرد: در خصوص معتادین متجاهر چند موضوع قابل بحث است که باید به آنها توجه داشت.

وی با بیان اینکه در ضرورت جمع آوری این افراد از سطح شهر شکی نیست، اظهار کرد: به همین خاطر، هم درشورای هماهنگی با مبارزه با مواد مخدر استان و هم شهرستان شیراز در این راستا جلساتی برگزار شده و روز گذشته نیز  طی دو جلسه متوالی در استانداری و فرمانداری راجع به این معضل صحبت و تصمیم گیری شده و همه از شورای و فرمانداری و استانداری گرفته تا نیروی انتظامی و شهرداری عزمشان جزم است. اما در آیین نامه مرکزغربالگری معتادین متجاهر، تجاهر معتاد تعریف و تعبیری دارد که گاهی ما را با مشکل مواجه می کند. به طور مثال اگر معتادی نسبت خانوادگی او احراز شود یعنی ثابت شود که خانواده ای دارد از مواردی نیست که کمپ ها آنها را پذیرش کنند در حالی که قطعا کسی که گوشه خیابان است خانواده او را ترد کرده که جز دسته معتادین متجاهر حساب میشود.

شیبانی افزود: صرف اینکه خانواده او شناسایی شود دلیل بر عدم پذیرش نمی باشد چون بسیاری از خانواده ها فرد معتاد را در جمع خانوادگی خود نمی پذیرند.

فرماندار شیراز ادامه داد: موضوع بعد ظرفیت مراکز ترک اعتیاد است که شاید کمی ما را با مشکل مواجه کرده که جهت مرتفع شدن مشکل کمبود جا یک مرکز توسط سپاه راه اندازی شده که در حال آماده سازی بود و حدود 500 نفر گنجایش پذیرش دارد، استاندار هم در راستای رفع مشکل فضا و مکان دستور داده تا پایان آذرماه مرکز ترک اعتیاد مرودشت نیز آماده سازی و در اختیار استان قرار گیرد .

رئیس شورای تامین شهرستان شیراز با اشاره به اینکه هفته گذشته 100 معتاد را جمع آوری کردیم که باید ابتدا توسط بهزیستی غربالگری و سپس تحویل کمپ داده شوند، گفت: از طرفی نیز برخی مواقع، معتادین با متکدیانی که بعضا معتاد هم نیستند مختلط می شوند و شناسایی آنها مشکل می شود، در نتیجه مقرر گردید این دو گروه نیز تفکیک و برای هر کدام راه چاره ای اندیشیده شود.

وی به معتادینی اشاره کرد که مشخص شده شیرازی و یا حتی استان فارسی نیستند و مقرر شده این افراد به شهرستان و استانهای خود بازگردانده شوند و تحویل کمپ های شهر خود گردند.

فرماندار شیراز اشاره ای هم به تعداد معتادین شیراز و افرادی که در کمپ ها به سر می برند کرد و گفت: در حال حاضر 1700 نفر در کمپ های ترک در حال نگهداری هستند اما برآورد آماری ما حدود 2500 معتاد متجاهر  در سطح شهرمی باشد.

به گزارش شیرازه، موضوع کارتن خوابها و متکدیانی که سرپناهی ندارند و به اجبار در کوچه و خیابان سکنی گزیده و چهره شهر را مخدوش نموده اند دیگر معضلی است که گریبان شهر شیراز را گرفته و حتی گاه تفکیک آنها از معتادین سخت و دشوار می باشد که فرماندار شیراز ساماندهی، جمع آوری و هدایت شان به سمت گرم خانه ها را از وظایف شهرداری دانست.

کلام و سخن آخر اینکه وقتی گفته میشود اراده و عزم مسئولان جهت جمع آوری معتادین جزم است و طی سالیان متعدد و در هر دوره از شورای های شهر، شهرداران و دولت های مختلف بر این نکته تاکید و مانور داده میشود، قطعا باید کار به گونه ای درست پیش رود که در سطح شهر احساس شود نه اینکه شهروندانی که باید با روحیه شاد و سرزنده به محل کار و فعالیت خود مراجعه کنند، هر روز و هر لحظه شاهد صحنه های دردآوری باشند که دیدنش موجب میشود تا چند روز روحیه افراد به هم بریزد.

فرماندار شیراز در ابتدای سخن بر همکاری و وظایف ادارات مختلفی همچون شهرداری، نیروی انتظامی، بهزیستی، شورا و استانداری در ساماندهی معتادین تاکید کرد، پایگاه تحلیلی خبری شیرازه در شماره بعد این گزارش به سراغ هر کدام از متولیان امر خواهد رفت تا از اقدامت هر یک در حوزه ساماندهی این معضل مطلع شویم.

انتهای پیام/س



نظرات بینندگان