کد خبر: ۱۵۶۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۱۸ آبان ۱۴۰۱
شیرازه گزارش می دهد:

تفکیک زباله از مبدا راهکاری برای ساماندهی زباله گردها

امروزه با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و سخت تر شدن زندگی تعداد زبالگرد ها افزایش یافته است قطعا وجود اشتغال و بازیافت صحیح زیاله از مبدا می‌تواند راهکار مناسبی برای کاهش حضور زبالگرد ها در سطح جامعه باشد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، هروز که در مناطقی از شهر شیراز  راه می رویم با منظره ای مواجه  میشویم که  برای جامعه ما درد اور بوده  و احساسات تمامی ما مردمان را تحت تاثیر قرار میدهد این منظره عذاب آور ،آویزان شدن  معتادین متجاهر  به سطل های زباله در خیابان ها است.

پدیده زباله‌گردی در شهر و مواجهه شهروندان با صحنه‌های تلخ و رنج‌آور آویزان شدن زباله‌گردها به مخازن زباله،،زیبایی محیط شهری  را هم تحت تاثیر قرار می دهد  و باعث کاهش جذب گردشگر و سلامتی افراد جامعه میشود  و این نیازمند اتخاذ راهکارهایی است که یکی از آن‌ها توجه همه مردم به موضوع تفکیک زباله از مبدا می باشد.

 این قصه سری دراز دارد چرا که در شهر ها مردم هروز از کنار آن رد شده و کسی از  تعداد آنها خبری ندارد حتی در لایه های مدیران و مسئولین کسی  اطلاع دقیقی از شمار اینگونه افراد ندارد.

تفکیک زباله از مبدا باعث کاهش جمعیت زباله گرد ها 

در همین راستا خبر نگار شیرازه جهت پیگیری معضلات ناشی از حضور زبالگرد ها در شهر شیراز با  افسانه خواست خدایی سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز به مصاحبه پرداخته است.

وی با بیان اینکه  نبود خانه و زندگیی کی از عمده ترین مشکلاتی که برای این زباله گرد ها بوده  که آنها را به کارجمع اوری زباله  وا میدارد گفت:  شهرداری شیراز به کمک بهزیستی امد و مبالغی را کمک کرد اما این موضوع بار ها  بار ها صدای ما را در اورده که چرا شهرداری باید فقط پول پرداخت کند؟ ، چرا که بعد از جع اوری این افراد یک دوره ترک اعتیاد گذرانده و مجددا به خیابان ها روانه شده و به جمع اوری زباله و ضایعات میپردازند.

خواست خدایی در ادامه افزود : شهرداری به بهزیستی  تاکید کرد که روند درمانی این افراد را کامل تر کنید  و بیان شده  60 درصد از هدف را احداث مراکز باز پروری و توانمند سازی  قرار دهید  و شغلی را به  انها  آموزش دهید و  بعد از آن به جامعه برگردند قطعا امید به زندگی و ایجاد شغل و مهارتی به این افراد میتواند نتیجه بخش باشد.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز  به تعداد مشاغل مزاحم شهر شیراز  اشاره کرد و افزود:بیش از 25 شغل مزاحم در این شهر وجود دارد که آلایندگی  زیست محیطی و صوتی  ایجاد میکند.

 وی با بیان اینکه بزرگ ترین  دغدغه  ساماندهی مشاغل مزاحم، کارگاه های ضایعاتی است  افزود:  این کارگاه ها در برخی از مناطق شیراز بسیار رشد کرده است  و شهرداری منطقه پنج به جدیت  در حال پیگیری بوده چرا که این کارگاه ها فاقد پروانه کسب هستند و هرچه سریع تر باید ساماندهی، رسیدگی و جمع اوری شوند همچنین کارگاه های دارای پروانه هم باید  استاندارد های لازم را داشته باشند.

خواست خدایی در ادامه تصریح کرد: رفع تمام مشکلات و آسیب های اجتماعی به فرهنگ سازی شهروندان  بستگی دارد چرا که  تفکیک زباله از مبدا باعث کاهش جمعیت زباله گرد ها خواهد شد همچنین یک شهروند باید بداند که اگر زباله های خود را تفکیک نکند چه معضلاتی در انتظار شهرش است .

وی در پایان خطاب به شهرداری و  سازمان پسماند بیان کرد که در حوزه تفکیک زباله از مبدا بسیار تاکید داشته  باشند چرا که باعث میشود که زباله گردی کارگاه های ضایعاتی شکل نگیرد همچنین ایجاد اشتغال و بازیافت صحیح از مبدا دو راهکار مهم برای کاهش زبالگرد ها است.

زباله گردی سیما و منظر شهر را آشفته و نا مناسب میکند

به منظور اطلاع از آمار پسماند روزانه کلانشهر شیراز و اقدامات انجام شده در بازیافت زباله توسط شهرداری شیراز خبرنگار شیرازه با روح الله خوشبخت رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز به گفتگو پرداخته است.

وی با بیان اینکه با گسترش شهرنشینی معضلات و آسیب های جدیدی به وجود آمده که یکی از این معضلات زباله گردی است  بیان کرد: در سطح شهر  شیراز افرادی را می بینیم که در میان سطل های زباله به دنبال جمع آوری پسماند های قابل بازیافت بدون رعایت هیچگونه موارد بهداشتی و ایمنی هستند.

خوشبخت در ادامه افزود :  برخی از افراد با جستجو در میان کیسه های پسماند، برخی از اقلام بازیافتی را جدا و با فروش آنها درآمد های غیر قانونی کسب می نمایند.

 رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز تصریح کرد:یکی از دلایل افزایش زباله گردی می توان به افزایش تولید پسماند اشاره نمود. که در حال حاضر متاسفانه به دلیل رواج مصرف گرایی شاهد تولید بیش از حد پسماند در شهرها هستیم.

این مقام مسئول بیان کرد: امروزه زباله گردی در کشورهای توسعه یافته به واسطه اجرای برنامه تفکیک از مبدأ کمرنگ شده ولی در کشورهای در حال توسعه به واسطه گرایش به مصرف گرایی، سبک زندگی، تنوع طلبی، استفاده بیش از حد از مواد پلاستیکی سبب افزایش پسماند شده است.

وی با اشاره به اینکه  بی توجهی و سهل انگاری عده ای از شهروندان در امر تفکیک از مبدأ  باعث آسیب های زیست محیطی شده است اظهار کرد:. زباله گردی در درجه اول سیما و منظر شهری را آشفته و نامناسب جلوه می دهد چرا که با پراکنده کردن و پاره کردن کیسه های پسماند منظر شهری را آلوده می کنند. همچنین سبب جلب جوندگان و حشرات و حیوانات ولگرد از جمله گربه و سگ و بیمارهای عفونی و قارچ را  نیز به دنبال دارد. 

 خوشبخت  در ادامه اضافه کرد: از طرفی دیگر  حجم فعالیت های کارکنان خدمات شهری و هزینه های مربوط به آن را افزایش می دهد.

 رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز  با بیان اینکه  افراد زباله گرد از هیچ وسیله حفاظت فردی مثل ماسک و دستکش استفاده نمی کنند گفت:این افراد اغلب با مواد شیمیایی و وسایل تیز و برنده سروکار دارند  و در معرض بیماری هایی همچون هپاتیت و بیماری های پوستی و قارچی هستند که می توانند بهداشت عمومی را به خطر بیندازند. لذا حمایت از این روش جمع آوری بازیافت چه به انگیزه های مادی و چه معنوی خلاف قانون مدیریت پسماند بوده و می تواند تبعات بهداشتی و زیست محیطی در کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشد.

وی در خصوص اقدامات سازمان پسماند شهرداری بیان کرد: سازمان مدیریت پسماند از سال 93 به صورت جدی به آموزش و فرهنگسازی زمینه تفکیک از مبدأ پسماندها در فضاهای مختلف آموزشی از جمله چهره به چهره درب منازل ویلایی، آپارتمـانی و مجتمع های مسکـونی، مـدارس، مهد کودک ها، اصناف، سازمان ها و ادارات، مساجد ، فرهنگسراها، مانورها، مناسبت ها و نمایشگاه ها و جشنواره ها و همچنین بهـره گیری از رسانه هایی نظیر صدا و سیمای ملی و محلی، استندها و بیلبوردها، پل های هوایی و ... پرداخته است.

این مقام مسئول در ادامه افزود :در بحث مدیریت پسماند و با توجه به عناصر موظف قسمت عمده ای از مدیریت پسماند بصورت مستقیم وابسته به همکاری و مشارکت شهروندان است و در تمام مراحل مدیریتی تأثیر گذار است. 

وی از شهروندان در خواست کرد تا در تفکیک اجزاء پسماند های خشک در مبدأ، تحویل مواد بازیافتی به ماشین های جمع آوری پسماند های خشک  یا ایستگاه های ثابت بازیافت طبق برنامه زمانبندی شده، فشرده سازی و کاهش حجم پسماند های خشک، عدم تحویل پسماند های خشک به دوره گرد ها به دلیل مشکلات بهداشتی، تفکیک جداگانه پسماند های جزء ویژه، جدیت در حفظ منابع، سرمایه ها و محیط زیست و آموزش موارد مرتبط با تفکیک از مبدأ زباله از طریق والدین به فرزندان مشارکت جدی داشته باشند.


به گزارش شیرازه اگرچه  بسیاری از رسانه ها در  خصوص زباله گرد ها  مطالبی را نوشته اند اما همچنان در خیابان های شهر شیراز شاهد بسیاری از این افراد هستیم قطعا با ایجاد اشتغال و آموزش این افراد در مشاغل فنی حرفه ای میتواند باعث کاهش زباله گردها در خیابان ها شوند .


انتهای پیام/ف

برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان