کد خبر: ۱۵۶۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۱۸ آبان ۱۴۰۱

افزایش حضور بانوان در عرصه‌های مختلف، بیانگر آزادی و امنیت آنان است

افزایش چشمگیر حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، پزشکی، صنعتی، هنری، ورزشی و دانشگاهی، نشان‌دهنده وجود امنیت و آزادی برای این قشر از جامعه است
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، رقیه حسنعلی‌زادگان مدرس حوزه علمیه فاطمه الزهرا(س) و کارشناس سواد رسانه‌ای در گفتگو با خبرنگار این رسانه اظهار کرد: نقش زنان در صد سال گذشته در کشور ایران فرازها و فرودهایی داشته و طی یک دوره به‌سمت انگاره‌های غربی رفته و الگوی معرفی‌شده‌ی زن، زنِ غربی بوده است.

وی افزود: در برخی دوره‌ها ازجمله دوران پهلوی، الگوی زن، شبیه الگوی زن شرقی بوده و در بستر فرهنگ و سنت واپس‌گرا به‌عنوان یک نقش بی‌اهمیت تلقی شده است.

حسنعلی‌زادگان تصریح کرد: از زمان انقلاب اسلامی تقابل دو نوع الگوی زن شرقی و غربی مطرح‌شده و هر دو الگو دارای عیوب و ایرادات زیادی می‌باشد و شایسته ارائه به زن ایرانی و جامعه اسلامی نیستند.

این استاد حوزه علمیه ابراز کرد: از زمان انقلاب اسلامی خصوصاً دفاع مقدس، ما شاهد فتوحات بزرگی از سوی زنان و بروز الگوی سوم از نقش زنان هستیم.

وی اظهار کرد: در الگوی سوم، زن هم دارای مسئولیت‌های خانوادگی و سنتی است و هم در بستر اجتماع فعالیت‌های مختلفی را در عرصه‌های متنوع و متفاوت دنبال می‌کند.

این مدرس حوزه علمیه بیان کرد: الگوی سوم زن از طرفی باعث جلوگیری از افتادن در دام نگاه‌های افراطی و فمینیستی به زن می‌شود و از سوی دیگر مانع بی‌ارزش انگاری زن شده و کرامت را به زن هدیه می‌دهد.

حسنعلی‌زادگان تصریح کرد: یک زن مسلمان ایرانی، در سطوح مختلف سیاسی و اجتماعی خصوصاً از انقلاب مشروطه تاکنون همواره نقش‌آفرین و تأثیرگذار بوده و متأسفانه، ما در انتقال این اطلاعات به نسل جدید خصوصاً دهه هشتادی و هفتادی‌ها ضعف شدید داریم چراکه این دختران از هیچ‌کدام از وقایع مهم تاریخی و نقش تأثیرگذار زنان در انقلاب اطلاعی ندارند و ذهن شان خالی از هویت زن مسلمان ایرانی است.

این کارشناس سواد رسانه ابراز کرد: افزایش چشمگیر حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، پزشکی، صنعتی، هنری، ورزشی و دانشگاهی، نشان‌دهنده وجود امنیت و آزادی برای این قشر از جامعه است درحالی‌که در دیگر کشورها ما شاهد افزایش تحصیلات عالیه و حضور اجتماعی و اقتصادی بانوان هستیم اما طبق آمار و اعترافات کشورهای غربی به همان میزان، تعرض به زنان و خشونت علیه آنان رشد داشته است.

وی افزود: زن ایرانی می‌تواند بااقتدار هم در تمام عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و ... پیشرفت کند و هم می‌تواند در بحث مسئولیت خانوادگی، همسری و مادری نقش خود را ایفا کند و این دو مورد در کنار هم می‌تواند به پیشرفت و تعالی ایران قوی کمک کند.

انتهای پیام/ر

برچسب ها: شیرازه ، فارس ، بانوان
نظرات بینندگان