کد خبر: ۱۵۶۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۰ - ۲۱ آبان ۱۴۰۱

ویژه برنامه‌های فارس برای سی‌امین دوره هفته کتاب

در اولین روز از هفته کتاب، با حضور مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و کتابخانه‌های عمومی فارس، برنامه‌های ویژه گرامیداشت سی‌امین دوره هفته کتاب در این استان، تشریح شد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه،روح‌الله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس شنبه ٢١ آبان در کنفرانس خبری مشترک ویژه هفته کتاب، با اشاره به برنامه‌ریزی برای انجام ۱۱۷۶ برنامه توسط این نهاد در استان، اعلام کرد که برگزاری ۱۴۴ مسابقه فرهنگی، ۲۱ محفل ادبی و ۷۴ کارگاه آموزشی بخشی از این برنامه‌ها است.

وی، با بیان اینکه روز ۲۴ آبان، به مناسبت هفته کتاب، عضویت در کتابخانه‌های عمومی این استان رایگان خواهد بود و جرائم دیرکرد اعضا نیز طی این هفته شامل بخشودگی است، برگزاری نشست کتابدار معلم و مشق کتاب هنرمندان خوشنویس در کتابخانه رئیسی شیراز را جزو برنامه‌های مد نظر اعلام کرد.

منوچهری، ضمن گرامیداشت یاد شهدای حمله تروریستی تکفیری به حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، خاطرنشان کرد که امسال ۲ کتابخانه در شهرستان شیراز آماده بهره‌برداری خواهد بود و قرار است این مراکز فرهنگی به نام آرتین و آرشام سرایداران، نامگذاری شود.

مدیر کل کتابخانه های عمومی فارس  با اشاره به برگزاری گلباران قبور شهدا به عنوان گام نخست در هفته کتاب، سرکشی از خانواده شهدای کتابدار، بهره برداری از کتابخانه شهید جنگجو، شهید مدافع امنیت در روستای بالاده شهر ببرم شهرستان لار، آغاز ارائه خدمات دو دستگاه کتابخانه سیار برای شیراز و داراب، بهره برداری از فاز دوم کتابخانه خیرساز عظیمی گراش با ٥٧٠ متر مربع، آغاز خدمات دهی بخش کودک کتابخانه بقیه الله(عج) میانشهر فسا، راه‌اندازی پانسیون‌های مطالعاتی در شیراز و شهرستان‌ها و برگزاری دو جشنواره نقد کتاب و هایکو کتاب را از مهمترین برنامه‌های پیش بینی شده هفته کتاب در فارس اعلام کرد.

منوچهری در پاسخ به پرسشی پیرامون واگذاری ساختمان موسوم به "شهروروستا" واقع در میدان امام حسین(ع) شیراز به نهاد کتابخانه‌های عمومی برای تبدیل به کتابخانه مرکزی این کلانشهر، گفت: این ساختمان در حال حاضر در اختیار بانک ملی است و مقرر شده جلساتی برگزار شود که تاکنون موفق نشده‌ایم و با برگزاری این جلسه، این مهم رقم خواهد خورد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس همچنین از اجرای طرح سفیر کتاب با همکاری آموزش و پرورش در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی در محلات کم برخوردار، توافقاتی بین وزارت علوم و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انجام شده که این مهم در شیراز اجرایی خواهد شد.

وی همچنین در خصوص کتابخانه‌های مجازی بیان کرد: این طرح به صورت طرح تحقیقاتی در حال پژوهش بوده و به زودی به نتایج مناسب و سازوکار لازم دستیابی به آن اعلام خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در خصوص ارتباط این نهاد با شهرداری‌ها نیز عنوان کرد: طی توافقات انجام شده، قرار است سازو کار لازم برای دریافت نیم درصد فعالیت‌های فرهنگی که شهرداری‌ها باید به نهاد کتابخانه تزریق کنند، اتخاذ شود و همچنین قرار است کتابخانه‌ای از محل نیم درصد احداث شود.

منوچهری در رابطه با شاخص مطالعاتی فارس نیز بیان کرد: بیش از دو میلیون و ٨٠٠ هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی فارس وجود دارد و عدد سرانه در این استان کمتر از شش دهم بوده که باید این عدد به چهار کتاب به ازای جمعیت جامعه می‌رسد.

وی با اشاره به وجود ٨٠ هزار متر فضای کتابخانه‌ای در فارس، اعلام کرد که یک میلیون ٣۶۶ هزار کتاب طی شش ماه نخست امسال به امانت رفته و ٢۵٣ باب کتابخانه عمومی در استان فعال است.

منوچهری با بیان اینکه ١۴ سوئیت کتابخانه در حال فعالیت و ١۵ سوئیت نیز در مرحله اخذ مجوز است، گفت: هنوز فعالیت‌های دقیقی در حوزه سرانه مطالعه انجام نشده و فارس جایگاه خوبی در حوزه سرانه مطالعه ندارد.

وی افزود؛ از سال ٩۵ شورایی برای ساخت کتابخانه دستغیب شیراز ایجاد و سال ٩٧ اولین مناقصه در این حوزه برگزار شده اما به علت مشکلات مالی خاتمه پیمان اعلام و سال گذشته مناقصه دیگری برگزار و پیمانکار جدید انتخاب و مرمت این کتابخانه آغاز شده است. 

زیست بوم فارس بستری مناسب برای خلق رویدادهای خوب است

حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در ادامه این نشست بیان کرد: زیست بوم فرهنگی فارس، بستر مناسبی برای خلق اتفاقات خوب و آثار جدی در عرصه کتاب و کتابخوانی فراهم کرده است. سرزمین پارس همیشه ناشران و نویسندگانی خوبی داشته و در عرصه کشور خوش درخشیده‌اند.

وی  با بیان اینکه سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از امروز آغاز شده است ابراز امیدواری کرد که این هفته فرصتی برای قدردانی از فعالان حوزه کتاب باشد و گفت: قصه کتاب و کتابخوانی به عهده نهاد کتابخانه‌های عمومی است که همیشه یار و یاور همه مجموعه‌های وزارت ارشاد بوده‌اند.

قانعی اظهار امیدواری کرد که با همکاری و هم افزایی در همه حوزه‌ها و همچنین اهمیت قائل شدن برای این حوزه تخصصی، شاهد توسعه کتاب و کتابخوانی باشیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب معتقدند که سلامت فکری با کتاب و کتابخوانی تامین می‌شود، ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های انجام شده در این حوزه موجبات سلامت فکری را در جامعه فراهم کند.

وی اضافه کرد: جامعه‌ای که با تاریخ و کتاب عجین می‌شود، تصمیمات عاقلانه‌ای گرفته می‌شود.

قانعی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از وقفه چندساله، امسال نمایشگاه ویژه هفته کتاب در فارس برگزار می‌شود؟ گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه، ارائه تسهیلات و خدمات به اهالی کتاب است. از طرفی برگزاری نمایشگاه هزینه پشتیبانی بالایی به خود اختصاص می‌دهد اما در عین حال یک رویداد جدی است که همه علاقمندان این حوزه را گرد هم می‌آورد.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه‌های مجازی فروش کتاب که در پی شیوع بیماری کرونا در دستور کار قرار گرفت، موجب شد تا راحت تر کتاب در اختیار مخاطبان قرار گیرد، اضافه کرد: بازاری که به واسطه این سامانه ایجاد می‌شود یک چرخه مالی به وجود می‌آورد که به رونق حوزه کتاب می‌انجامد.

قانعی خاطرنشان کرد: مجموعه نشست‌ها و اتفاقات جانبی در حاشیه نمایشگاه کتاب برگزار می‌شد که در طول سال برنامه ریزی خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: برگزاری نمایشگاه در کلانشهر شیراز بین ۵ تا ١٠ میلیارد تومان هزینه دارد که اگر این هزینه در اختیار مردم قرار داده شود، عاقلانه تر است.

آغاز برنامه‌های بزرگداشت هفته کتاب از یک ماه قبل در فارس

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این نشست بیان کرد: برنامه‌های هفته کتاب از یکماه پیش در فارس اجرایی شده است.

وی برگزاری برنامه حوالی کتاب را از برنامه‌های شاخص اداره کل متبوع در هفته کتاب ذکر و اضافه کرد: ضبط این برنامه از دو هفته پیش آغاز شده که به آراء و اندیشه‌های بیرونی فعالان کتاب پرداخته شده است و از امشب پخش آن شروع می‌شود.

خوش اقبال همچنین اجرای برنامه معاشرت، طرح مشاهیر ادبیات، طرح تهیه شناسنامه ادبی، تیرزهای معرفی کتاب‌های برگزیده نویسندگان و اهالی کتاب، طرح جشنواره تسهیل گیری کتاب و نوجوان، اعطای نشان ادبی، اختصاص برنامه صحبت یار و بازدیدهای دوره‌ای به ناشر و نویسندگان، بازدید از ناشران و کتاب فروشی‌ها، اختصاص کارگاههای انجمن‌های ادبی به شعر و شاعری و کتاب، رونمایی از حدود ١٠٠ کتاب کودک و نوجوان و برگزاری نشست‌های تخصصی کتاب و اجتماع را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد.

انتهای پیام /ف
منبع: ایسنا
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان