کد خبر: ۱۵۶۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۲ - ۲۱ آبان ۱۴۰۱
گزارش شیرازه از طرحی که متوقف شد؛

اما و اگرهای تعطیلی پروژه فناورانه تولید اسانس گل محمدی در داراب

شنیده ها حاکی از تعطیلی پروژه فناورانه تولید اسانس تام گل محمدی در لایزنگان است که ماه ها بر روی آن تحقیق شده و همه جوانب بررسی گردیده و اکنون تردید در اجرا، آن را به تعطیلی کشانده است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، با توجه به ضرورت توجه به طرح های دانش بنیان، فناورانه و نوآورانه،همچنین رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان چند سالی است که نگاه ویژه تری به اینگونه طرح ها و شرکت ها می شود، چرا که عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت اساسی منجر به تغییر و بهبود اقتصاد کشور میگردد.

حال اگر این فناوری و دانش بینان بودن را در اختیار حوزه کشاورزی قرار دهیم، قطعا میتوان با راه اندازی کارخانجات فرآوری و بسته بندی محصولات باغی و زراعی، عصاره گیری انواع گلها و... گام های مثبتی در اقتصاد پایدار کشور و ایجاد اشتغال فراهم نمود.  

در همین راستا جهاد دانشگاهی فارس سال گذشته با ورود به بخش کشاورزی و شناسایی نیازهای استان در حوزه های مختلف، طرحی را تدوین و برنامه ریزی کرد با نام پروژه فناورانه تولید اسانس تام گل محمدی که مقرر گردید با توجه به ظرفیت شهرستان داراب در پرورش این گل در لایزنگان این شهرستان تاسیس گردد.

به مناسبت دهه فجر این طرح در 13 بهمن ماه 1400 با حضورجمال رحیمیان، سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی کشور، محمود رضایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، احد فتوحی مدیر عامل سابق شرکت شهرک‌های صنعتی، مظاهر بابایی رئیس جهاددانشگاهی فارس، حجت‌الاسلام محمدرضا خسروی امام جمعه و اصغر فرودی فرماندار ویژه داراب در شهرک صنعتی این شهرستان کلنگ زنی شد و مقرر گردید اجرای فاز نخست این پروژه صنعتی فناورانه، طی مدت یکسال، نهایی و بهره‌برداری از آن اسفند سال ۱۴۰۱، آغاز شود.

به گفته مسئولان امر اعتبار پیش‌بینی شده برای این پروژه فناورانه صنعتی، که قرار است در زمینی به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع در شهرک صنعتی داراب، اجرایی شود، ٣٥ میلیارد تومان برآورد شده است.

اما اکنون شنیده ها حاکی از آن است که  روند ادامه ساخت این پروژه متوقف و بنا به دلایلی از اولویت دستور کار خارج شده است.

موضوع را در ابتدا از امیر حسین استقلال رئیس جدید جهاد دانشگاهی فارس جویا شدیم .

وی با بیان اینکه این طرح به لحاظ محتوایی در حال بازنگری است، عنوان کرد:  طرح فعلا متوقف شده تا ببینیم توجیه فنی دارد یا خیر، چون در حال حاضر در داراب شرکت های مشابه این طرح وجود دارد .

استقلال تصریح کرد: تا پایان بررسی ها نتیجه ای قابل ارائه نخواهد بود.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس در پاسخ به این سوال که آیا از ابتدا امکان تایید و یا رد این طرح وجود نداشته و ایرادات آن مشخص نبوده؟ گفت:حوزه دانش متوقف نیست و در برخی زمینه ها رقابت تنگاتنگی وجود دارد و گاه یک ماه زودتر یا دیرتر اقدام کردن برای ثبت طرح میتواند موجب شود اختراع به نام فرد دیگری ثبت گردد و مالکیت معنوی طرح در اختیار شخصی دیگر قرار گیرد و همین امر باعث شده در تصمیم گیری اجرای طرح کمی تعلل صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه کسان دیگری هم در حوزه ارائه این طرح ادعا دارند، اظهار کرد: اگر دانش فنی این طرح نزد فرد دیگری وجود داشته باشد ما حق نداریم بیت المال را صرف آن کنیم.

استقلال با اشاره به اینکه در حال حاضر سه طرح نوآورانه در حوزه پزشکی، کشاورزی و آی تی به تهران پیشنهاد کرده ایم، افزود:   طرح های کشاورزی اولویت اصلی جهاد دانشگاهی است و حتما از طرح های نوآورانه استقبال خواهیم کرد.

به گزارش شیرازه، اگر چه این طرح در ابتدا مورد بررسی های لازم قرار گرفته وبه دلیل مرتبط بودن با بخش کشاورزی و فناوران بودن جز اولویتهای جهاد دانشگاهی به شمار میرود، از طرفی نیز وجود کارخانه اسانس گیری از صرورت های استلن می باشد، اما باید دید پاسخ قابل قبول و قانع کننده ای از سوی دیگر متولیان امر وجود خواهد داشت؟

به همین منظور و تا حصول نتیجه در شماره های بعد این گزارش به سراغ استاندار فارس، نماینده مردم داراب و معاون اقتصادی استاندار خواهیم رفت.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان