کد خبر: ۱۵۶۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۲۳ آبان ۱۴۰۱
پیگیری های شیرازه همچنان ادامه دارد؛

ماجرای احداث کتابخانه مرکزی شیراز و باز هم نقطه سرِخط

ماجرای احداث کتابخانه مرکزی که حالا تبدیل به یک آرزو برای اهالی فرهنگ و کتابخوان کلانشهر شیراز شده به اینجا رسید که باز هم جانمایی و تامین زمین این پرروژه به بن بستی جدید خورده و متولیان امر باید برای یافتن زمین مناسب از نو آغاز کنند.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، پایگاه تحلیلی خبری شیرازه که از چند ماه پیش پرونده ای را با عنوان پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری در این رسانه آغاز کرد، بنا را بر آن گذاشت تا 104 مصوبه ای که در جدول مصوبات سفر رئیس جمهور به فارس که  مهرماه سال 1400صورت گرفت را تا حصول نتیجه پیگیری کرده و به اطلاع مردم فارس برساند.

این اقدام از سوی رسانه به چند جهت حائز اهمیت است، اول اینکه عملکرد مدیران در راستای مطالبات مردم و نیازمندی های استان را مورد بررسی قرار میدهد، دوم در کنار سازمانها و اداراتی که با مشکلاتی در جهت پیشبرد پروژه ها مواجه هستند قرار گرفته و اهرم حمایتی برای آنان باشیم و سوم نگاه ویژه دولت سیزدهم به مشکلات چندین ساله کشور را مورد بررسی قرار می دهد.

اگر چه در حین پیگیری های انجام شده تلاش های بسیاری در راستای اجرای مصوبات صورت گرفته و حتی برخی سازمانها چند گام پیشتر از مصوبات حرکت کردند، اما در این میان تعدادی از پروژه های مذکور همچنان بلاتکلیف باقی مانده اند که آنها را از طریق مدیران ارشد استانی پیگیر شدیم.

یکی از موارد، کتابخانه مرکزی شیراز است که شیرازه نیز در گزارشی با عنوان(کتابخانه مرکزی شیراز، پروژه‌ای که ۱۳ سال چشم انتطار تامین زمین، میباشد) پیگیر آن شد و در نهایت تامین زمین اساسی ترین مشکل سد راه این پروژه عنوان شد.

در این گزارش آمده است:

از سال ۸۸ که پروژه کتابخانه مرکزی شیراز در جریان سفر رئیس ‌جمهور وقت به استان فارس تصویب شد، امید آن می رفت که با وجود ظرفیت های فرهنگی فارس، با راه اندازی این تالار شیراز به جایگاه فرهنگی خود دست پیدا کند، اما متاسفانه این پروژه تاکنون  به سرانجام نرسیده و همچنان در مرحله زمین متوقف شده است.

ماجرای ساخت کتابخانه مرکزی شیراز که بیش از یک دهه ادامه دارد، توسط استانداران زیادی پیگیری شده و همواره بی نتیجه باقی مانده تا اینکه در نیمه فروردین‌ماه سال 98 عنایت‌الله رحیمی استاندار سابق فارس به دستگاه‌های ذیربط استان یک ضرب‌الاجل 2 هفته‌ای جهت تعیین زمین داد که این ضرب الاجل هم ناموفق بود و نتیجه ای نداشت.

این ماجرا همچنان ادامه داشت تا در مرداد ماه 98 روح‌الله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در خبری اعلام کرد که زمینی در بلوار نیایش با دستور استاندار انتخاب شده که مراحل قانونی واگذاری آن در حال انجام است.

 اسفند ماه 98در یکصد و بیست و هفتمین جلسه شورای شهر شیراز واگذاری زمینی به مساحت حدود 2000 مترمربع واقع در "جبل دراک" توسط شهرداری به اداره کل راه و شهرسازی جهت احداث کتابخانه عمومی بزرگ شیراز به تصویب اعضا رسید که موجب خوشحالی اهالی فرهنگ گردید، ولی این نیز دوامی نداشت چون واگذاری زمین مذکور لغو شد.

هر چند بعدها نجواهایی به گوش رسید که تامین زمین صورت گرفته و شیرازه نیز پیگیر به سرانجام رسیدن یا نرسیدن آن بود، اما روز گذشته 22 آبان ماه محمد هادی ایمانیه استاندار فارس در آستانه هفته کتاب و در حاشیه حضور در جمع شماری از کتابفروشان، اظهار کرد: اخیرا با شهرداری و راه و شهرسازی توافق شد که در یکی از مناطق مرکزی شیراز و در کنار یکی از پارک ها به کتابخانه مرکزی زمینی اختصاص یابد و اجرای کار نیز توسط شهرداری انجام خواهد شد.

وی بحث تبدیل ساختمان بلاتکلیف و بلااستفاده شهر و روستا به کتابخانه مرکزی شیراز را منتفی دانست و گفت: پیشنهاد تبدیل این ساختمان به کتابخانه مرکزی به دلیل حواشی و هزینه‌هایی که تملک و تجهیز آن داشت، فعلا منتفی شده و موضوع در قالب پیش بینی یک زمین مناسب برای احداث ساختمان، دنبال شده است.

ایمانیه با بیان اینکه بحث تالار مرکزی هم در حال انجام است، در خصوص تعیین تکلیف ساختمان شهر و روستا و استفاده مناسب از این مکان واقع در مرکز شیراز میدان امام حسین (ع) (فلکه ستاد) ، گفت: سال ها قبل شهر و روستا توسط بانک ملی خریداری شده است، این مکان به حتم برای تبدیل به مرکزی فرهنگی مناسب است اما کاش رسانه‌ها به عنوان نماینده افکار عمومی این موضوع را پیگیری و بانک ملی را مجاب کنند که ساختمان را برای کاربری فرهنگی به استان هدیه کند.

استاندار فارس همچنین در خصوص اشاعه فرهنگ کتابخوانی نیز گفت: هم اکنون اندکی بیش از ۲۰۰ واحد کتابخانه در فارس داریم برای اینکه زمینه افزایش این تعداد فراهم و به توسعه فرهنگ کتابخوانی هم کمک شود، پیشنهاداتی را ارائه داده‌ایم و قطعا حامی و همراه اجرای آنها خواهیم بود.

 و باز هم نقطه سر خط.

ماجرای احداث کتابخانه مرکزی که حالا تبدیل به یک آرزو برای اهالی فرهنگ و کتابخوان کلانشهر شیراز شده به اینجا رسید که باز هم جانمایی و تامین زمین این پرروژه به بن بستی جدید خورده و علی رغم تلاش های بسیار استاندار فارس و تاکید وی بر احداث این مکان همچنان متولیان امر باید برای یافتن زمین مناسب  از نو آغاز کنند.

و درست همین امروز و فردا کردن هاست که سوال بزرگی را به ذهن مخاطب متبادر می کند که آیا در کلانشهری همچون شیراز قطعه زمینی که هم به لحاظ موقعیت جغرافیایی و هم مساحت و مسیرهای دسترسی و...مناسب کتابخانه و تالار مرکزی شیراز باشد یافت نمیشود؟

برای پاسخ به این پرسش در شماره های بعد با مدیران ارشد استان و مدیریت شهری کلانشهر شیراز به گفتگو خواهیم پرداخت.

 انتهای پیام/س


نظرات بینندگان