کد خبر: ۱۵۶۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۲۳ آبان ۱۴۰۱
استاد دانشگاه در گفتگو با شیرازه:

رویداد تولید محتوای دیجیتال بسیج یک ظرفیت مهم برای شناسایی افراد توانمند

برگزاری رویداد تولید محتوای دیجیتال بسیج و شناسایی افراد مستعد و علاقه مند به حوزه تولید محتوا می تواند اقدامی برای گام های بعدی و آشنایی بیشتر جامعه با حوزه رسانه، سواد رسانه و مواردی که امروز نیاز آن احساس می شود، باشد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، مظاهر بابایی استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار این رسانه در خصوص برگزاری مرحله استانی چهارمین دوره تولید محتوای دیجیتال سازمان فضای مجازی که به صورت همزمان در استان فارس و کشور در حال برگزاری است گفت: رسانه شامل روزنامه، رادیو، تلویزیون، فضای مجازی، سینما و سایر وسایل ارتباط جمعی است که باعث انتقال اطلاعات، معلومات جدید، مبادله افکار و عقاید عمومی می شود.

وی عنوان کرد: رسانه در راه پیشرفت فرهنگ و تمدن بشری نقش بزرگی را بر عهده گرفته و همان طور که مستحضرید دانشمندان بزرگ عصر کنونی را عصر ارتباطات می دانند.

رئیس سابق جهاد دانشگاهی استان فارس، رسانه ها را یکی از ابزار مهم دانایی خواند و گفت:  رسانه ها به عنوان واسطه ای برای انتقال پیام بسیار تاثیرگذار هستند و در دنیای امروز زندگی اصلا بدون رسانه قابل تصور نیست و نمی شود نقش رسانه ها را نادیده گرفت.
 وی در مورد فرهنگ سازی از طریق رسانه ها تصریح کرد:  رسانه ها تغییرات مهمی را در سیاست، تعلیم و تربیت، بازاریابی، اخبار، فرهنگ توده، زندگی اجتماعی و خانوادگی ایجاد می کنند و جز انکار ناپذیری از فعالیت های روزانه ی افراد می باشند.

بابایی اظهار کرد: رسانه ها به عنوان منبع اخبار و اطلاعات و تعلیمات مهم و آگاهی های دقیق اجتماعی و برخی از سرگرمی های لذت بخش پذیرفته شده و از آنجایی که رسانه ها نقش معناداری را در شکل گیری ادراک و افکار افراد و آحاد جامعه بازی می کنند توجه به آن و سیاست گذاری در فرآیند توسعه و اتخاذ تصمیم های مناسب برای پیشرفت کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

این مقام مسئول ابراز کرد: رسانه ها عامل و سازمان هایی هستند که ارتباط ایده ها و اطلاعات و تصاویر دنیای ما را می سازند و تار و پود زندگی اجتماعی را تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه رسانه برای انتقال پیام در قالب های مختلف صوتی، تصویری، موشن گرافیک و ...  نیاز به یک محتوا دارد، گفت: تولید محتوای رسانه ای نیازمند آگاهی و تجربه کافی در این زمینه است و این همان چیزی است که ساختارهای مختلف رسانه آن را منتقل می کند.

بابایی ادامه داد: تولید محتوای رسانه از دانش و سواد رسانه برمی خیزد و این مقوله برای هر کسی که می خواهد در دنیای رسانه قدم موثری داشته و اعلام کند که تولید محتوا منظم و هدفمند دارد، نیازمند چیرگی بر تمام جزییات است.

وی تاکید کرد: تولید محتوای رسانه یک راهروی بزرگ و با ظرفیت بی نهایت است که ذهن و آگاهی کاربران را با جهت دهی مشخص هدایت می کند و اینکه امروز افراد فعال در این حوزه بدانند چه چیزی را با چه هدفی و و برای چه نتیجه ای تولید می کنند و بر چه اساسی آن را انجام می دهند بسیار مهم است.

این مقام مسئول ابراز کرد: صرف تولید محتوا، صرف ارائه یک کار تصویری نیست و هر محتوا دارای هدف، رویکرد و برنامه است و باید افرادی که در حوزه تولید محتوا کار می کنند بسیار روی این قضیه تسلط داشته باشند

بابایی در خصوص اهمیت فراگیری سواد رسانه عنوان کرد: چیزی که بسیار در شرایط کنونی اهمیت دارد افزایش سواد رسانه میان مردم، مسئولان و خصوصا جوانان است.

 این استاد دانشگاه ادامه داد: جامعه ما باید آگاه باشد و بداند شبکه مجازی که امروز با میلیون ها کاربر فعالیت می کند ممکن است فردا جای خود را به شبکه های دیگری که جذاب هستند و فعالیت بهتری دارند بدهد.

این مقام مسئول ابراز کرد: فرهنگ شهروندی تحت تاثیر شبکه های مجازی به صورت آنی در حال تغییر است و مردم باید از این قبیل مسائل آگاه باشند تا بتوانیم تهدیدها را به فرصت ها تبدیل کنیم.

بابایی اظهار کرد: مردم باید در مورد هر مسئله ای که پیش می آید آگاهی پیدا کنند زیرا علت بروز بسیاری از مشکلات در حوزه ی فضای مجازی به خاطر ناآگاهی است.

وی رویداد تولید محتوای دیجیتال بسیج را یک ظرفیت مهم برای شناسایی افراد توانمند خواند و گفت: امروز برگزاری چنین رویدادهایی و شناسایی افراد مستعد و علاقه مند به حوزه تولید محتوا می تواند اقدامی برای گام های بعدی و آشنایی بیشتر جامعه با حوزه رسانه، سواد رسانه و مواردی که امروز نیاز آن احساس می شود، باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر قرار باشد در بحث جهاد تبیین که در فرمان مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم آمده، فعالیتی صورت گیرد حتما باید در حوزه رسانه ارتقا و آگاهی های لازم را داشته و ظرفیت هایی برای آشنایی بیشتر اقشار مختلف جامعه با رسانه ایجاد کنیم.

بابایی عنوان کرد: برگزاری رویدادهایی شبیه رویداد تولید محتوای دیجیتال بسیج و راه اندازی مراکز آموزشی در این حوزه و تشکیل تیم های دانش بنیان می تواند در زمینه تولید محتوا بسیار موثر باشد.

این مقام مسئول بیان کرد: استفاده از ظرفیت پارک ملی فناوری های نرم و صنایع از نکات جالب این رویداد است و استقرار تیم های برتر در این پارک می تواند مسیر خوبی را برای توسعه فعالیت ها در حوزه تولید محتوا به وجود آورد و این در حالیست که وجود چنین مراکزی نیاز به حمایت های ویژه دارد تا بتواند خدماتش را به نحو احسنت انجام دهد.

وی ضمن ابراز امیدواری در خصوص تداوم رویدادهای تولید محتوا گفت: همه افرادی که در این رویداد دست اندرکار هستند و همه افرادی که می توانند به این ظرفیت ها کمک دهند، امروز باید ورود کرده و اتفاقات خوبی را در سطح جامعه رقم زنند.

انتهای پیام/ر
نظرات بینندگان