کد خبر: ۱۵۷۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۲۵ آبان ۱۴۰۱
گزارش شیرازه از جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری فارس؛

پدال پرداخت تسهیلات زیر پای بانک ها/ مانع تراشی و ضمانت های سنگین بانکی حرکت چرخ های اقتصاد را کند میکند

گویا همچنان پدال پرداخت تسهیلات زیر پای بانک هایی قرار دارد که توجه چندانی به مشکلات اقتصادی، سرمایه گذاری و اشتغال جوانان ندارند و همواره با مانع تراشی و درخواست وثایق و ضمانت های سنگین حرکت چرخ های اقتصاد را کند می کنند.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، امروز 25 آبان ماه در پنجمین جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان در سال جاری، یکی از موارد مورد بحث، عملکرد بانکها در تخصیص بودجه و پرداخت تسهیلات بود که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر تقویت حوزه اشتغال زایی و اقتصاد و معیشت مردم، به نظر چندان بازخوزد مناسبی را در این حوزه از بانکها شاهد نیستیم.

سنگ اندازی ها و مانع تراشی بانکها در راستای تامین وثایق و ضمانت جهت پرداخت وام به متقاضیان از مهم ترین مسائلی است که پیش روی آنها قرار دارد و شهروندان را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است و این در حالی است که بخش عمده ای از این تسهیلات جهت اشتغال زایی، ازدواج و تشکیل خانواده از سوی جوانان تقاضا می شود .

اما موانع موجود در بانکها می تواند در روند کاهش نرخ بیکاری، ازدواج  و فرزندآوری اختلال ایجاد کرده و این چرخه ناقص مشکلات بی شماری را در جامعه ایجاد نماید.

البته نکته مهم و قابل توجهی که توسط مجید انصاری نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی عنوان شد گواه بر این ماجراست.

وی ضمن ابراز گلایه از ارائه خدمات بانکها به مردم، عنوان کرد:بانکها در زمینه وثیقه ها و پرداخت وام سخت گیری بسیاری میکنند به گونه ای که اکثر مردم از نحوه تعامل، رویکرد و برخورد بانکها ناراضی هستند.

از طرفی نیز به گفته محسن ربانی زاده معاون امور اقتصادی استاندار فارس در این جلسه، از 40 درصد بودجه تخصیص یافته به بانکها می بایست 10 درصد آن به اشتغال تعلق گیرد که این موضوع نیز آنگونه که شایسته است مد نظر قرار نگرفته است.

وی اظهار کرد: متاسفانه خبر رسیده که برخی از بانکها به خاطر ماندگاری اعتبارات دریافتی در حساب های بانک از پرداخت به موقع تسهیلات خودداری میکنند، قطعا باید پاسخگو باشند و از منابع داخلی خود جبران این اتفاق شود.

ربانی زاده عنوان کرد: طی جلسه با بانکهای خصوصی از حق مسلم مردم و دولت دفاع خواهیم کرد.

هر چند محمد هادی ایمانیه استاندار فارس در این خصوص تاکید کرد: باید جلسه ای با بانکهای استان برگزار گردد و مشکلات مورد بررسی قرار گرفته و مرتفع شود، اما گویا همچنان پدال پرداخت تسهیلات زیر پای بانک هایی قرار دارد که توجه چندانی به مشکلات اقتصادی و اشتغال جوانان ندارند.

در این میان گزارش عملکرد و برنامه های پیش روی برخی ادارات مثل کمیته امداد و بهزیستی فارس نشان از ضرورت هر چه بیشتر توجه به بحث اشتغال به ویژه در دهک های پایین جامعه می باشد.

در ادامه روند بررسی مشکلات سد راه حوزه اشتغال استان، افکاری رئیس سازمان برنامه و بودجه استان فارس بر ضرورت مهارت آموزی، اشتغال زایی برای زندانیان و معتادین بهبود یافته و حمایت از خانواده های آنان تاکید کرد و گفت: در این راستا باید هماهنگی های لازم بین رئیس زندان های استان و مدیر کل بهزیستی صورت گیرد تا بتوانیم از ظرفیت های موجود در این خصوص استفاده کنیم.

اسحاق ابراهیمی مدیر کل زندان های فارس نیز در ادامه به ضرورت مهارت آموزی، ایجاد اشتغال و حمایت از زندانیان اشاره کرد و گفت: این قشر به ویژه پس از آزادی با معضلات زیادی از جمله عدم اعتماد جامعه به آنها مواجه هستند پس ما باید با حمایت از زندان رفته ها و ایجاد شغل، زمینه بازگشت شان به جرم را از بین ببریم.

وی با ارائه آماری از تعداد کارآفرینانی که جهت اشتغال زایی برای زندانیان و دریافت وام به بانک معرفی شده اند، گفت: تا کنون هیچ یک از آنها موفق به دریافت تسهیلات نشده اند پس می طلبد نگاه ویژه تری به این موضوع شود.

ابراهیمی در ادامه اظهار کرد: رفع موانع بانکی برای کارآفرینان و مددجویان آزاد شده از زندان ها از جمله معضلات سد راه ماست که می بایست هر چه سریع تر مرتفع گردد، چرا که هر کسی حاضر نمیشود در زندان ها کار آفرینی کرده یا زندانی را به کار گیری کند.

تجهیز کارگاه های مهارت آموزی زندان ها از دیگر مطالباتی بود که ابراهیمی به آن اشاره کرد و خطاب به استاندار فارس خواستار تخصیص بودجه به آنها شد.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان