کد خبر: ۱۵۷۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۲۶ آبان ۱۴۰۱
رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی فارس در گفتگو با شیرازه:

پرداخت ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به کشاورزان فارس

به‌دلیل سیاست انقباضی دولت و توقف پرداخت تسهیلات در سال جاری، تنها مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از محل خط اعتباری مکانیزاسیون به کشاورزان فارس پرداخت‌شده است.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، استان فارس از دیرباز به‌ عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی بوده و مردمانش از این طریق امرارمعاش می‌کنند.

مردم این استان غالباً در طول این سال‌ها فرآیند کشاورزی از کاشت تا داشت را به‌  صورت سنتی انجام داده و کار را به همان شیوه اجداد خود پیش می‌بردند.

گرچه اولین تراکتور در سال ۱۳٠۸ برای مدرسه عالی فلاحت وارد ایران شد و طرح مکانیزه سازی کشاورزی از سال ۱۳۱۶ در کشورمان مطرح شد اما این طرح در طی این سال‌ها با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده و هنوز هم در بسیاری از نقاط کشور و استان فارس کشاورزی به‌صورت سنتی یا نیمه سنتی انجام می‌شود.

این در حالی ست که بسیاری از کارشناسان معتقدند که افزایش ضریب مکانیزاسیون و استفاده از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات کشاورزی افزایش بهره‌وری و میزان تولید را به‌همراه دارد.

کاهش هزینه تولید، اصلاح اراضی، جایگزینی نیروی انسانی و دامی، کاهش ضایعات محصول و مقابله با آفات و بیماری‌ها از دیگر دستاوردهای عملیات کشاورزی مکانیزه است.

البته ناگفته نماند که نوع و شکل زمین و مواردی از قبیل سیاست‌ها و حمایت‌های دولت نیز در کاهش یا افزایش مکانیزه سازی تأثیرگذار است و همه‌چیز صفر تا صد به کشاورز برنمی‌گردد و اگر بخواهیم قضیه را با یک مثال شفاف کنیم باید اذعان کرد که به‌خاطر کوچک بودن برخی زمین‌های کشاورزی، استفاده از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات کشاورزی بزرگ ممکن است مقدور و به‌صرفه نباشد یا به‌دلیل سنگلاخی بودن زمین یا قرارگرفتن زمین در ارتفاعات، حضور ماشین‌آلات در این عرصه ناممکن باشد.

اما اگر این استثنائات را کنار بگذاریم و با توجه به فواید مکانیزاسیون به بررسی موضوع بپردازیم، می‌توان گفت این فرآیند در واقع مزایای بیشماری را نصیب کشاورزان می‌کند.

حاتمی یکی از کشاورزان فارس در گفتگو با خبرنگار این رسانه عنوان کرد: ما نیز این را می‌دانیم که با استفاده از دستگاه‌های کشاورزی میزان تولید و تناژ محصولمان افزایش پیدا می‌کند اما قیمت ماشین‌آلات کشاورزی به‌گونه‌ای بالاست که خرید آن بدون حمایت دولت و تسهیلات کم‌بهره برای ما مقدور نیست.

این کشاورز تاکید کرد: مسئولان استان باید نسبت به واردات ماشین‌آلات کشاورزی مناسب و یا راه‌اندازی کارخانجات ساخت ماشین‌آلات کشاورزی همت نموده و این دستگاه‌ها را با قیمتی ارزان در اختیار کشاورز قرار دهند و الا خرید و یا اجاره‌ی آن‌ها تقریباً غیرممکن می‌شود.

مصطفی زراعت‌پیشه دیگر کشاورز استان فارس عنوان کرد: مسئولان جهاد کشاورزی باید کارگاه‌های آموزشی پیرامون شناخت دستگاه‌ها و ماشین‌آلات را برای کشاورزان برگزار و این قشر از جامعه را در خصوص مزایا و فواید کشت مکانیزه توجیه کنند.

این فرد افزود: مصرف بالای سوخت برخی از این دستگاه‌ها و بالا بودن قیمت وسایل یدکی و دسترسی سخت به این وسایل کار را برای کشاورز سخت کرده و مسئولان باید تمهیداتی بیندیشند که کشاورزان بتوانند با خیالی آسوده و بدون ترس، نگرانی، اضطراب و بدهکاری، نقشی پررنگ در تأمین محصولات کشاورزی موردنیاز مردم کشور ایفا نموده و نتیجه تلاش خود را ببینند.

حسن دهقان فارسی از کشاورزان فارس تصریح کرد: از سازمان جهاد کشاورزی فارس این انتظار می‌رود که مکانی را به‌عنوان نمایشگاه دائمی ماشین‌آلات و محصولات کشاورزی راه‌اندازی نموده تا کشاورزان ضمن بازدید از این نمایشگاه، به بحث و تبادل‌نظر با یکدیگر پرداخته و در جریان فناوری‌های نوین قرارگرفته و اطلاعات خود را به‌صورت مستمر به‌روز کنند و اگر این‌گونه پیش برویم آن‌وقت است که در زمینه‌ی توسعه مکانیزاسیون کشاورزی می‌توانیم دستاوردهای خوبی در شهرستان و استان داشته باشیم.

در همین راستا به سراغ علیرضا پرویزی رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی فارس رفته و وی در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: به‌دلیل سیاست انقباضی دولت و توقف پرداخت تسهیلات در سال جاری، تنها مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از محل خط اعتباری مکانیزاسیون به کشاورزان فارس پرداخت‌شده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: ضریب مکانیزاسیون استان فارس درحال‌حاضر ۲.۲۶ اسب‌بخار در هکتار بوده که از متوسط کشوری بالاتر است.

پرویزی ادامه داد: از تعداد ۳۱ هزار و ۳٠٠ دستگاه تراکتور موجود در استان فارس، حدود ۲۹ هزار دستگاه پلاک‌گذاری شده و بقیه یا مراجعه نکردند یا مشکل پلاک‌گذاری داشته‌اند.

وی افزود: از تعداد ۳ هزار و ۴٠٠ دستگاه کمباین موجود در استان حدود ۲ هزار و ۹٠٠ دستگاه پلاک‌گذاری شده است.

پرویزی گفت: بیشترین آمار پلاک‌گذاری ماشین‌آلات کشاورزی در استان فارس مربوط به شهرستان‌های مرودشت، اقلید و شیراز بوده است.

به گزارش شیرازه، افزایش ماشین‌آلات کشاورزی مناسب در سطح استان از یک‌سو و سیاست‌های تشویقی و حمایت دولت و مسئولان استان برای افزایش و توسعه مکانیزاسیون در کشاورزی می‌تواند افق‌های روشن‌تری را برای کشاورزی فارس به ارمغان آورد.

انتهای پیام/ر
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، کشاورزی
نظرات بینندگان