کد خبر: ۱۵۷۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۰۲ آذر ۱۴۰۱
کارشناس واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز در گفتگو با شیرازه:

توصیه های تغذیه ای برای کمک به بهبودی بیماری آنفلوآنزا

آنفلوآنزا یکی از انواع بیماری ویروسی و عفونی است که دستگاه تنفسی را مورد حمله قرار می دهد؛ در این بیماری رعایت رژیم غذایی خاص در دوران بیماری برای جذب انرژی موردنیاز بدن امری ضروری است.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، آنفلوآنزا یکی از انواع بیماری ویروسی و عفونی است که دستگاه تنفسی را مورد حمله قرار می دهد؛ در این بیماری رعایت رژیم غذایی خاص در دوران بیماری برای جذب انرژی موردنیاز بدن امری ضروری است.

راضیه اسلامی نسب کارشناس واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز در خصوص ضرورت رعایت رژیم غذایی در زمان ابتلا به این بیماری، در گفتگو با شیرازه گفت:اغلب افراد در بیماری هایی مثل آنفلوآنزا میل زیادی به غذا خوردن ندارند، اما یک رژیم غذایی مناسب می تواند به تقویت روند بهبودی کمک کند که در ادامه این موارد را با هم دنبال می کنیم:

وی با تاکید بر مصرف مایعات در این مدت، عنوان کرد: مصرف مایعات با رقیق کردن ترشحات مخاطی باعث بهبودی در بیماری می شود، چرا که این نوع ویروس ها در محیط های خشک به راحتی زندگی کرده و باعث ایجاد علایم می شود.

وی افزود:دریافت پروتئین کافی، از جمله ماهی، مرغ، گوشت قرمز بدون چربی، لبنیات و مخلوطی از حبوبات، مغزها، دانه ها و غلات سبوس دار، تامین کننده پروتئین هستند؛ کمبود دریافت پروتئین خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.

ویتامین C از موارد دیگری بود که این کارشناس تغذیه بر استفاده آن تاکید کرد و گفت: این ویتامین باعث کاهش علایم بیماری شده، خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارد و خطر ابتلا به عفونت های تنفسی را پایین می آورد؛ این ویتامین در میوه هایی مانند انواع مرکبات شامل پرتقال، لیموشیرین، لیموترش و گریپ فروت؛ سبزی های دارای برگ سبز تیره مثل جعفری، کلم بروکلی، فلفل سبز، توت فرنگی، پرتقال، طالبی، کیوی، آب لیمو، گل کلم، کلم پیچ وجود دارد و توصیه می شود در حد امکان مواد غذایی حاوی ویتامین C به صورت تازه، خام و خرد نشده مصرف گردد.

اسلامی نسب ادامه داد: مواد غذایی غنی از روی شامل ماهی و غذاهای دریایی، گوشت، نان سبوس دار، غلات کامل، مغزها، دانه های روغنی و حبوبات  است که باعث تقویت سیستم ایمنی می شود و مواد لازم برای فعالیت بافت های لنفاوی را تأمین می کند.

به گفته وی اسیدهای چرب امگا ۳ در مبارزه با سرماخوردگی به سلول های دستگاه تنفسی کمک می کند. غذاهای دریایی و انواع ماهی ها مانند ساردین، قزل آلا، کپور، کولی، دانه های روغنی و مغزها حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است.

کارشناس واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز ادامه داد: پودر سیر و پیاز حاوی آنتی بیوتیک است که از رشد و تکثیر میکروب جلوگیری می کند و خاصیت ضد ویروسی، قارچی، باکتریایی و آنتی اکسیدانی دارد.

اسلامی نسب  در ادامه به مصرف سلنیوم ها هم اشاره کرد و گفت: این ریزمغذی مانع آسیب به سلول و سیستم ایمنی بدن می شود؛ منابع غذایی دارای سلنیوم عبارتند از«گوشت، غذاهای دریایی، سبزی ها، مغزها، غلات سبوس دار، لبنیات و تخم مرغ»،ویتامین A این ویتامین که در سبزی های سبز، زرد، نارنجی و قرمز رنگ مثل: اسفناج، کلم پیچ، کدو تنبل، فلفل دلمه ای نارنجی و قرمز، زرد آلو، خشکبار، وجود دارد، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

فرآورده های لبنی کم چرب و پروبیوتیک نیز از دیگر مواردی است که وی به آن اشاره و اضافه کرد: خوردن ماست تازه می تواند برخی از میکروب های مفید موجود در روده را که در اثر مصرف آنتی بیوتیک ها تخریب شده است، تأمین کند؛ توصیه می شود ماست تازه از شروع آنتی بیوتیک تا ده روز بعد به طور روزانه مصرف شود.

به گفته اسلامی نسب زنجبیل حاوی موادی است که علاوه بر کاهش درد، تب و سرفه، اثر آرام بخش و خواب آور نیز دارد.

مصرف کدم مواد غذایی در آنفلوآنزا ممنوع است؟

این کارشناس تغذیه علوم پزشکی شیراز در ادامه اشاره ای هم به مواد غذایی ممنوع در هنگام ابتلا به آنفلوآنزا کرد و گفت: غذاهای چرب و فرآوری شده به دلیل وجود نمک بالا آب بدن را می گیرند و همین امر باعث افزایش التهاب می شود؛ همچنین غذاهای پر چرب سرعت هضم را کاهش می دهد و مصرف نوشیدنی هایی مانند نوشابه های کافئین دار، نوشیدنی های الکلی و نوشیدنی های حاوی شکر، باعث تشدید این بیماری می شود.

انتهای پیام/س



نظرات بینندگان