کد خبر: ۱۵۷۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۰۷ آذر ۱۴۰۱
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس:

هدف گذاری استان فارس برای ساخت ۲ هزار هکتار گلخانه جدید

دهقانپور با اشاره به اینکه بنا به دستور استاندار فارس ، توسعه ۲ هزار هکتاری کشت های گلخانه ای برای امسال در این استان هدف گذاری شده است، گفت: در سال جاری تا کنون متقاضیان احداث گلخانه به مساحت ۲ هزار و ۲۱۴ هکتار در این استان شناسایی شده اند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه،مجتبی دهقان پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس روز دوشنبه با اذعان به اینکه این سطح از توسعه گلخانه ها و محیط های کنترل شده علی رغم ابلاغ سهمیه تنها ۲۰۰ هکتاری برای توسعه گلخانه ها در سال جاری از سوی وزارت جهاد کشاورزی به این استان است، تصریح کرد: نزدیک به هزار هکتار از طرح های مذکور از ۱۵ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی افزود: ستاد ویژه گلخانه ها در استان فارس به ریاست استاندار و با مشارکت جدی و تعامل سازنده تمامی دستگاه های مرتبط و با محوریت سازمان جهاد کشاورزی این استان تشکیل شده است و با برگزاری منظم و مستمر جلسات، ستاد روند پیشرفت پروژه ها را رصد و پایش می نماید.

دهقان پوربا بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون طرح ۴۳ هکتار گلخانه سبزی و صیفی و ۲۲ هکتار سایبان کشاورزی باغ ها در استان فارس به بهره برداری رسیده است، اظهار کرد: امسال تا کنون ۳۲۲ طرح، به مساحت ۳۰۷ هکتار، برای اخذ تسهیلات به میزان ۲۲ هزار و ۲۳۱ میلیارد ریال عمدتا به بانک کشاورزی معرفی شده اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه تا پایان سال گذشته ۶۰۷ هکتار گلخانه و ۲۲۰ هکتار سایبان باغ در استان فارس احداث شده است، ابراز کرد: در گلخانه های این استان عمدتا محصولات سبزی و صیفی مانند خیار، فلفل دلمه رنگی، گوجه فرنگی و سایر سبزیجات برگی همچون فلفل تند تولید می شود.

وی  بیان کرد: تولید نشاء و نهال، گل و گیاهان زینتی، گیاهان دارویی، پاپایا، میوه های هسته دار و مرکبات از دیگر محصولات تولیدی این استان در فضای کنترل شده است.

افزایش ۱۲ برابری تولید در فضای گلخانه ای محقق می شود

دهقان پور با اشاره به اینکه افزایش بهره وری و صرفه جویی در مصرف آب، استفاده بهینه از نهاده های تولید، کاهش ریسک تولید و افزایش ۱۰ تا ۱۲ برابری تولیدات در گلخانه نسبت به فضای باز از مزایای تولید در فضای گلخانه ای است، افزود: امکان کنترل شرایط محیطی و تولید محصولات خارج از فصل و افزایش مدت زمان برداشت محصولات، از دیگر مزایای کشت در فضای گلخانه ای است.

وی همچنین به افزایش بازدهی اقتصادی نسبت به فضای باز، ، اشتغال زایی پایدار، فعال شدن صنایع مرتبط جانبی نظیر کارخانجات و کارگاه های ساخت قطعات فلزی و پوشش های پلاستیکی و افزایش ضریب امنیت غذایی و سلامت جامعه نیز اشاره کرد.

این مقام مسئول به شناسایی و مکان یابی اراضی مستعد توسعه تولید در محیط های کنترل شده به ویژه در زمین های زیردست سدها، تهیه بانک اطلاعاتی بهره برداران متقاضی احداث گلخانه، انتقال کشت محصولات سبزی و صیفی فضای باز به محیط های کنترل شده، بهسازی و نوسازی گلخانه های قدیمی و اجرای برنامه های آموزشی و ترویجی متنوع به عنوان برنامه های در دست اقدام برای توسعه گلخانه ها اشاره کرد.

وی به ایجاد روستاهای گلخانه ای، شهرک ها و مجتمع های گلخانه ای و گلخانه های کوچک مقیاس و راه اندازی زنجیره های ارزش محصولات گلخانه ای با مشارکت شرکت های تعاونی و اتحادیه گلخانه داران این استان به عنوان بخشی دیگر از اقدامات و برنامه های توسعه ای مد نظر در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس پرداخت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه متقاضیان احداث گلخانه پس از دریافت پروانه تاسیس از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی می توانند در سامانه یکپارچه تسهیلات اعتباری وزارت جهاد کشاورزی(سیتا) درخواست خود برای اخذ تسهیلات بانکی را ثبت نمایند، افزود: پس از مطرح شدن درخواست ها در میز خدمت و بررسی مدارک آب، زمین و مجوز تاسیس، در صورت تائید کارگروه، متقاضی به بانک های عامل معرفی می شود.

دهقان پور با اشاره به اینکه تامین آب با کمیت و کیفیت مناسب و تامین وثایق بانکی برای متقاضیان تسهیلات از چالش های اساسی در مسیر توسعه محیط های کنترل شده در استان فارس به شمار می آید، اضافه کرد: برای متقاضیان احداث سایبان های کشاورزی نیز پس از دریافت مجوز از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، روند دریافت تسهیلات بانکی مشابه گلخانه ها است.

انتهای پیام/ف
منبع: ایرنا
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، گلخانه
نظرات بینندگان