کد خبر: ۱۵۷۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۰۸ آذر ۱۴۰۱
رئیس پلیس فتای فارس اعلام کرد:

دستگیری باند کلاهبرداران اسکیمری در شیراز/دست فروشان دوره گرد در کمین کارتهای بانکی مشتریان

سلیمانی از دستگیری یک باند کلاهبرداری از طریق دستگاه اسکیمر خبر داد و افزود: این گروه، با استفاده از دستگاه اسکیمر، کارت‌های بانکی خریداران را کپی و از این طریق کلاهبرداری کرده‌اند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، نشست خبری رئیس پلیس فتای فارس امروز 8 آذر ماه در حالی برگزار شد که مال باختگان و متهمان پرونده های کلاهبرداری نیز در حاشیه این نشست حضور داشتند.

تعدادی از مال باختگان که مربوط به دو پرونده کلاهبرداری اسکیمری بودند، اینگونه عنوان کردند که بر اثر یک بی توجهی به رعایت نکات امنیتی سرشان کلاه رفته و موجب شده بود که مبالغ قابل توجهی از حساب هایشان برداشته شود.

خانم محمدی بانویی که در منطقه گلدشت حافظ شیراز ساکن است اظهار کرد: یکی از دو متهمی که در حال حاضر توسط پلیس فتا دستگیر شده، به صورت دست فروش و دوره گرد میوه و تره بار با قیمت مناسب می فروخت و مدتی من نیز مشتری او بودم.

محمدی اضافه کرد: دو سه روز پیش جهت خرید میوه مراجعه کردم که فرد فروشنده ابتدا عنوان کرد که دستگاه پوز بانکی اش مشکل دارد و کارتم را گرفت و به سمت وانت بارش رفت که با دستگاه دیگری مبلغ را کم کند، اما متاسفانه روز بعد بیش از 5 میلیون تومان از حسابم کسر شد که به پلیس فتا شکایت کردیم اکنون هم به ما اطلاع داده اند که متهم دستگیر شده است.

شخص دیگری نیز ابراز کرد: از یکی از کارتهایش که مبلغ 10 میلیون تومان موجودی داشته در منطقه شهرک گلستان از دست فروشی میوه خریده و بعد متوجه شده کلا مبلغ از حسابش کسر شده است.

180 شاکی در یک پرونده کلاهبرداری

 این دو نفر تنها بخشی از ۱۸۰شاکی بودند که در جریان کلاهبرداری های اسکیمری و ... به پلیس فتا مراجعه کرده بودند.

در همین راستا امیرحسین سلیمانی رئیس پلیس فتای استان  از دستگیری یک باند کلاهبرداری از طریق دستگاه اسکیمر خبر داد و افزود: این گروه، با استفاده از دستگاه اسکیمر، کارت‌های بانکی خریداران را کپی و از این طریق کلاهبرداری کرده‌اند.

وی با اشاره به طرح شکایت از سوی ۱۸۰ شاکی در این پرونده، گفت: برآورد می‌شود که این باند اقدام به کپی حدود ۸۰۰ قطعه کارت بانکی و برداشت حدود ۸ میلیارد تومان از حساب مردم کرده باشند. لذا از کسانی که با این شیوه مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند، درخواست می‌شود که برای طرح شکایت و پیگیری به پلیس فتا مراجعه کنند.

سلیمانی افزود: مردم در مراجعه به فروشنده‌های سیار، برای خرید کالا دقت کنند و حتما خودشان کارت بکشند و رمز را در اختیار قرار فروشنده قرار ندهند.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی فارس در ادامه تصریح کرد: شهروندان همچنین باید نسبت به کالاهایی که زیر قیمت بازار به فروش می‌رسد، شک کنند چرا که ممکن است کلاهبرداری پشت آن باشد.

۴۹ درصد کشفیات در حوزه کلاهبرداری است

وی در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد 8 ماهه پلیس فتای فارس اشاره کرد و گفت: ۲۵ درصد جرائم مربوط به برداشت پول و کلاهبرداری فیشینگ، ۱۵ درصد جرائم در سایت‌های قمار، شرط بندی، اخاذی و تهدید، ۴۹ درصد کشفیات در حوزه کلاهبرداری و ۱۰ درصد پرونده‌ها در حوزه هتک حیثیت و انتشار عکس و... بوده است.

سلیمانی همچنین افزود: ۹۹ درصد پرونده‌های مطرح در این مرکز تخصصی از ابتدای سال تا کنون منجر به کشف شده که بیشترین فراوانی جرائم مربوط به حوزه مالی و اقتصادی است.

افزایش ۱۰ درصدی جرائم سایبری در فارس

رئیس پلیس فتای فارس در ادامه با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی جرائم سایبری در ۸ماهه منتهی به پایان آبان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در این استان،  کشف جرائم سایبری هم ۱۹ درصد افزایش را در این مدت تجربه کرده است.

وی به ارسال لینک‌های آلوده از طریق پیامک که عمدتا کلاهبرداری است، نیز اشاره و اضافه کرد: در هشت ماه گذشته ۲۷ باند مهم کلاهبرداری در استان فارس و سایر استان‌ها، ۱۹ باند در حوزه اینترنتی ۴ باند اسکیمر و ۴باند فیشینگ در حوزه فیشینگ شناسایی و ۱۰۵ میلیارد و ۶۹۵ میلیون تومان به مال باختگان عودت داده شده است.

سلیمانی یکی از موضوعات مهم را دریافت پیامک حاوی لینک دانست و با بیان اینکه چنین موردی پرونده‌های زیادی را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: شهروندان برای انجام خریدهای اینترنتی، تنها از مراکز و فروشگاه‌هایی خرید انجام دهند که دارای نماد الکترونیک است و هنگام خرید حتما به نشانی دقت کنند.

رئیس پلیس فتای فارس در پایان تاکید کرد: فضای مجازی و تلفن همراه محل مناسبی برای ذخیره اطلاعات خصوصی نیست و شهروندان نسبت به این موضوع آگاه باشند.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان